שתף קטע נבחר

איטליה: "לא נהיה מחנה הפליטים של אירופה"

שר הפנים החדש סלביני, מנהיג מפלגת הימין "הליגה", קרא רק אתמול למהגרים להתחיל לארוז: "הטיול נגמר". הוא דורש להגביר את קצב הגירוש – אשתקד סולקו רק 6,500 מבקשי מקלט: "ככה זה ייקח לנו 80 שנה". שגריר ישראל לשעבר: "הממשלה החדשה – כמו קואליציה בין מרצ לבית היהודי"

יומיים אחרי הקמת הממשלה המוזרה בתולדות איטליה, זו של מפלגת "חמשת הכוכבים" האנטי-ממסדית מצד אחד ומפלגת "הליגה" הימנית, יש שיאמרו אף ימנית-קיצונית, מהצד האחר, בא היום (א') שר הפנים החדש, מנהיג "הליגה" מתיאו סלביני, לסיציליה והבטיח שוב להאיץ בקרוב את גירושם של מבקשי מקלט. "סיציליה לא תמשיך להיות מחנה הפליטים של אירופה", הצהיר שם.

 

האי סיציליה הוא אחד משערי הכניסה הראשיים לאירופה עבור מהגרים החוצים את הים התיכון בסירות מאפריקה. בתחילת השנה הבטיח סלביני כי כשמפלגתו תוביל את הממשלה יגורשו מהגרים "בתוך 15 דקות", ובעצרת בצפון איטליה אתמול הוא פנה למהגרים באמירה מאיימת: "הטיול נגמר. תתחילו לארוז. מדינות צריכות להתחיל למלא את התפקיד שלהן. אסור לאפשר לעוד מבריחי מהגרים לעגון בנמלים של איטליה".

איטליה ממשלה חדשה מנהיג ה ליגה מתיאו סלביני מתאו סלביני (צילום: EPA)
מתיאו סלביני. "לא רוצה שאף אחד ימות"(צילום: EPA)

סלביני בא לסיציליה בניסיון לגייס עוד תמיכה למועמדים מטעם מפלגתו בבחירות לרשויות המקומיות שייערכו החודש – וכך להרחיב את התמיכה ב"ליגה" בדרום העני של המדינה. הוא ביקר בעיר הנמל פּוֹצָלו, שאליה מגיעים המוני מהגרים, ובעיר קטניה, שם הצהיר: "סיציליה לא תמשיך להיות מחנה הפליטים של אירופה. אין בתים ועבודה לאיטלקים".

יצטרך לפתוח עוד מרכזי פליטים. שר הפנים החדש סלביני (צילום: EPA) (צילום: EPA)
יצטרך לפתוח עוד מרכזי פליטים. שר הפנים החדש סלביני(צילום: EPA)

סירת מהגרים טובעת בדרך לאיטליה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סירת מהגרים טובעת בדרך לאיטליה(צילום: AFP)

סלביני, שאנשי שמאל האשימו אותו כי הוא רוצה להטביע פליטים בים, הדגיש כי הוא אינו רוצה במותו של איש וכי משרד הפנים בהנהגתו לא ינקוט יד קשה – אלא ינהג בהיגיון. הוא אמר כי הוא מדבר בראש ובראשונה כבעל וכאב: "מי שחושב שאני רוצה שאנשים ימותו בים – לא הבין כלום. המהגרים לא צריכים לצאת בכלל לדרך. אפעל עם הממשלות של מדינות אפריקה כדי להפחית את מספר המהגרים שבורחים מהן".

 

איטליה היא שער הכניסה הראשי של מסתננים ליבשת. מאז 2013 נכנסו אליה יותר מ-700 אלף מבקשי מקלט, ומאז תחילת השנה הגיעו אליה יותר מ-13,500 כאלה. רק ביום שישי, ממש כשסלביני הושבע לשר הפנים, הגיעו לפוצלו עוד 158 מהגרים, בהם ילדים. משמר החופים האיטלקי הציל אותם בלב ים. מנגד הגירוש של מבקשי מקלט שנקבע כי הם אינם זכאים למעמד של פליט מתנהל בעצלתיים. בשנת 2017 גירשה איטליה רק 6,500 מהגרים. "בקצב הזה נפתור את הבעיה רק בעוד 80 שנה", אמר היום סלביני.

איטליה ראש ממשלה חדש ג'וזפה קונטה (צילום: AFP)
ראש הממשלה החדש של איטליה, ג'וזפה קונטה. פרופסור מהאוניברסיטה בלי ניסיון פוליטי(צילום: AFP)

כדי להגביר את קצב הגירוש יצטרך סלביני להגדיל את מספר מרכזי המעצר לפליטים ולחתום על הסכמים עם המדינות שמהן הם מגיעים – מדינות שרבות מהן אינן רוצות לקלוט אותם בחזרה. ביום שלישי הקרוב יבקר סלביני בלוקסמבורג וישתתף בישיבת שרי הפנים של האיחוד האירופי, ושם צפויים השרים לדון בחוק השנוי במחלוקת של האיחוד שלפיו מבקשי מקלט צריכים להגיש את בקשתם למקלט במדינה הראשונה באיחוד שאליה הם נכנסים. החוק הזה פוגע קשות באיטליה, משום שהיא שער הכניסה הראשי של מהגרים ליבשת.

 

מאיפה יקחו את הכסף?

אבי פוזנר, שהיה שגריר ישראל באיטליה, התארח היום באולפן ynet והסביר כי הטלטלה הפוליטית האיטלקית גדולה הפעם אפילו במונחים של ארץ המגף, שרגילה לחוסר יציבות פוליטי. "יש ממשלה שהרכיבו מצד אחד מפלגה שמאלנית פופוליסטית, 'חמשת הכוכבים', ומהצד השני מפלגה ימנית די קיצונית, 'הליגה' – וזה כמו שבארץ יעשו קואליציה בין מרצ לבית היהודי וכך ינסו למשול", הסביר פוזנר. "אני לא רואה את הממשלה הזו מחזיקה מעמד הרבה זמן, אבל היא מסוכנת".

איטליה ממשלה חדשה שר הפנים לואיג'י די מאיו (צילום: AFP)
מנהיג "חמשת הכוכבים" לואיג'י די מאיו, שותפו של סלביני לקואליציה(צילום: AFP)

גורמים במפלגת הליגה הואשמו לא פעם באנטישמיות, אבל פוזנר אומר שנטייתה הטבעית היא לתמוך בישראל. "חמשת הכוכבים לעומת זאת היא מפלגה שבין שריה יש כאלה שהביעו תמיכה ב-BDS", הסביר. עם זאת, פוזנר מדגיש כי יש לזכור ששר החוץ האיטלקי החדש הוא איש מקצוע וראש הממשלה הוא איש אקדמיה חסר ניסיון פוליטי.

 

אחת הסיבות לכך שפוזנר אינו רואה את הממשלה שורדת זמן רב היא הבטחת "חמשת הכוכבים" לשלם 800 אירו בחודש לכל איטלקי עני – ובה בעת לקצץ דרמטית את המסים. "מאיפה יקחו את הכסף?", שאל, "זה עולה 160 מיליארד אירו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מהגרים יורדים מסירתם בסיציליה
צילום: AFP
מומלצים