שתף קטע נבחר

פסגת קים-טראמפ: למה דווקא סינגפור?

שקט שיהיה פה: העיר-מדינה שבדרום אסיה אוכפת חוק וסדר בקפדנות יתרה ושולטת בתקשורת ביד רמה. גם מעמדה הנדיר – חברה הן של וושינגטון והן של פיונגיאנג – מסביר את הבחירה. הכירו את סינגפור, מארחת הפסגה

האי הקטן סינגפור, המתגאה באכיפה הקפדנית של החוק והסדר בו, מתמודד בימים אלה עם נטל כבר של הוכחה – יותר מ-3,000 עיתונאים מרחבי העולם נוהרים אליו לקראת הפגישה ההיסטורית שתיערך בו בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לשליט צפון קוריאה קים ג'ונג און. הסיקור התקשורתי הנרחב והצעדים הביטחוניים הקפדניים שננקטו לקראת הפסגה שתיערך ביום שלישי יוצרים תכונה שהמדינה הטרופית הנינוחה הזו אינה רגילה אליה.

 

זה יותר משבוע שעיתונאים בוחנים בשבע עיניים כל התרחשות במלונות היוקרה, בנמלי התעופה ובמוסדות הממשל בסינגפור בניסיון לקבל הצצה למעשיהם של הנציגים הרשמיים המעורבים בהכנות לפסגה. סינגפור היא עיר-מדינה שאינה מורגלת בעיתונות חטטנית ונשכנית, ורוב כלי התקשורת המרכזיים בה נשלטים על-ידי חברות הקשורות לממשלה. אתרי חדשות עצמאיים בסינגפור נזהרים מאוד שלא לעבור על החוקים הקשוחים הנוגעים לענייני לשון הרע – חוקים שבכירי ממשל מנצלים כדי להשתיק את מבקריהם.

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
קו הרקיע של סינגפור. העיר הטרופית הנינוחה עוברת ימים של תכונה(צילום: gettyimages)

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
החקיינים של קים וטראמפ כבר הגיעו. השלטונות לא מתים על זה(צילום: EPA)

להחלטה שהפסגה ההיסטורית תיערך בסינגפור, מרכז כלכלי בדרום-מזרח אסיה, יש כנראה שלוש סיבות מרכזיות: העובדה שהיא ניטרלית ומקיימת יחסים טובים הן עם ארה"ב והן עם צפון קוריאה; יכולותיה המוכחות בתחום הביטחון; ועברה המרשים באירוח פסגות בינלאומיות.

 

הביטחון

סינגפור נחשבת בעיני רבים לאחת הערים הבטוחות ביותר באסיה. היא עיר-מדינה מודרנית למדי, והיא משתמשת באמצעי ביטחון מתקדמים ביותר. סינגפור מנהיגה הגבלות נוקשות על כלי התקשורת ועל כינוסים ציבוריים, ונראה כי העובדה שביכולתה לשלוט באווירה סביב הפסגה נותנת לה נקודות זכות אצל הצפון-קוריאנים, שבעצם רגילים מאוד לנהל את ההתרחשויות ביד רמה. רק השבוע דווח כי קים ג'ונג און חושש מאוד מניסיון התנקשות בו במהלך הפסגה.

אינפו גרפיקה סינגפור  ()

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
עיתונאות מזן אחר. סינגפור לא מורגלת בכתבים חופשיים כל כך(צילום: EPA)

לפי הערכות, המוניטין שיש לסינגפור בתחום שלטון החוק והסדר מילא תפקיד מרכזי מאוד בהחלטה להפקיד בידיה את אירוח הפגישה בין קים לטראמפ. בימים הקרובים ימלאו יותר מ-20 אלף שוטרים ואנשי יחידות עילית את הרחובות, ועוצר יוטל על כמה אזורים בעיר. דרכים ייחסמו כדי להקל את התנועה על משתתפי הפסגה, וכדי למנוע מחאה כלשהי הוטל איסור מוחלט על הצבת כרזות באתרים שיארחו את הוועידה או לקרב אליהם מגאפונים.

 

הסינגפורים רגילים לאכיפה קפדנית מצד כוחות הביטחון, והם מקבלים אותה די בהבנה. המראה של שוטרים במדים מסיירים ברכבת התחתית ושל חיילים חמושים בנמל התעופה הוא עבורם דבר שבשגרה. הממשלה הקפידה לאורך השנים להסביר לאזרחים שהנוכחות הגדולה של אנשי הביטחון נחוצה משום שסינגפור, כמרכז כלכלי חשוב, היא יעד ראשי לטרור.

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
חוסמים כבישים לקראת הפסגה. צעדים חריגים אפילו במונחי סינגפור(צילום: gettyimages)

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
(צילום: EPA)

עם זאת, הפעם צפויים צעדי הביטחון להיראות חריגים אפילו במונחים של סינגפור, והם עלולים לשבש את חייהם של 5.6 מיליון התושבים – וגם את אלה של התיירים. הרשויות הטילו הגבלות על המרחב האווירי, ככל הנראה כדי לאפשר לקים, לטראמפ ולמשלחותיהם להגיע למדינה במהירות ולצאת ממנה במהירות, וההגבלות הללו עלולות להקשות על נוסעים בנמל התעופה צ'נגי, אחד מנמלי התעופה העמוסים בעולם. רשויות התעופה בסינגפור כבר הזהירו כי ייתכנו עיכובים בטיסות.

 

סינגפור כבר הספיקה להוכיח בימים האחרונים שעצביה מתוחים לקראת הפסגה. אזרח אוסטרלי שנחשד בעבר במעורבות בטרור והגיע השבוע לסינגפור קיבל הודעה שהוא מגורש בחזרה הביתה, ולהערכתו הפסגה המתקרבת היא הסיבה לכך. חקיין של קים ג'ונג און, שסיפר כי בעבר נכנס לסינגפור ויצא ממנה כמה פעמים בלי שום בעיה – תושאל על-ידי רשויות ההגירה במשך שעתיים כשהגיע לעיר ביום שישי. הוא הוזהר שלא לבקר באתרים שיארחו את הפסגה.

 

הניטרליות

סינגפור נהנית ממעמד נדיר מאוד – היא מקיימת יחסים ידידותיים הן עם וושינגטון והן עם פיונגיאנג, עמדה שבה ניצבות מעט מאוד מדינות. היא רואה עצמה שותפה קרובה של וושינגטון, אבל גם צפון קוריאה מחזיקה בה שגרירות מתפקדת לחלוטין.

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
במלונות היוקרה עיתונאים מחפשים רמזים(צילום: EPA)

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
סין אישרה: סינגפור מדינה קטנה ולא מאיימת. בידוק בדרכים(צילום: gettyimages)

לסינגפור ולצפון קוריאה יש היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה. משרד עורכי הדין הראשון בפיונגיאנג ומסעדת המזון המהיר הראשונה בה הוקמו שניהם על-ידי סינגפורים. בשנה שעברה נפגעו מעט היחסים בין השתיים כשסינגפור נאלצה לעמוד בסנקציות החדשות שהטיל האו"ם על צפון קוריאה בתחום הסחר, אבל ההרעה לא הייתה דרמטית.

 

סינגפור היא גם מועמדת-לאירוח מתקבלת על הדעת מבחינת סין, בעלת בריתה הגדולה היחידה של צפון קוריאה. "כמדינה ניטרלית ואובייקטיבית המחזיקה בעקרונות מדיניות חוץ עקביים, וכמדינה קטנה שאין לה רצון או יכולת לפגוע במדינות אחרות ובאינטרסים שלהן, סינגפור מתאימה למשימה", אומר לים תאי וויי מהמכון לחקר מזרח אסיה באוניברסיטה הלאומית של סינגפור.

 

הניסיון המוכח

לסינגפור יש היסטוריה של אירוח פסגות בינלאומיות חשובות. ב-2015 היא אירחה את הפגישה ההיסטורית בין נשיא סין לנשיא טייוואן, ומדי שנה היא מארחת את פורום הדיאלוג שנגרי-לה, פורום ביטחוני שאליו נוהגים להגיע ראשי מדינות, שרי הגנה ובכירי צבא.

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
אתר הנופש "קפלה", שבו צפויים טראמפ וקים להיפגש(צילום: AP / Capella Singapore)

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
השבוע זה הם יצלמו אותו: קים, 5,000 קילומטר מהבית(צילום: רויטרס)

כדי להגיע לסינגפור יצטרך קים ג'ונג און לנסוע כ-5,000 קילומטר מפיונגיאנג, הרחק מאזור הנוחות שלו. מאז עלייתו לשלטון ב-2012 מיעט מאוד קים ג'ונג און לצאת מארצו, והפעם הראשונה שבה עשה זאת, לפחות לפי פרסומים רשמיים, הייתה השנה – הוא ביקר פעמיים בסין. נוסף על כך הוא חצה ברגל את הגבול לדרום קוריאה במסגרת מפגש הפסגה ההיסטורי עם נשיא הדרום מון ג'אה-אין באזור הגבול בין שתי האויבות באפריל. בכך היה למנהיג הראשון של צפון קוריאה המניח את רגלו על אדמת הדרום מאז שהוכרזה הפסקת אש במלחמת קוריאה ב-1953.

 

אזור הגבול בין דרום קוריאה לצפון קוריאה הוזכר בתחילה כאתר אירוח אפשרי גם לפסגה בין קים לטראמפ, אך בסופו של דבר הוחלט להעביר את הפגישה למקום טעון פחות – וניטרלי יותר. גם מונגוליה הוזכרה כמארחת אפשרית, אך מועמדותה הוסרה – כנראה מסיבות ביטחוניות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
חקייני קים וטראמפ כבר בסינגפור
צילום: EPA
מומלצים