שתף קטע נבחר

הקנצלר קורץ בירושלים: "רבים באוסטריה תמכו בזוועות הנאצים"

הקנצלר האוסטרי סבסטיאן קורץ נאם הערב בוועידת הוועד היהודי-אמריקני, ודיבר על חלקה של ארצו בתקופת השואה. "אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה, על האוסטרים לשאת בנטל כבד מאוד"

 

 

 

 

קנצלר אוסטריה ויו"ר מפלגת העם האוסטרית, סבסטיאן קורץ נאם הערב (יום ב') בכנס הוועד היהודי-אמריקני (AJC) בירושלים והתייחס לחלקה של מדינתו בשואה. "זה לקח לאוסטריה זמן רב להיות כנה עם העבר שלה. הבנו שאוסטריה לא הייתה רק קורבן, אלא גם עבריין. למרות זאת, אוסטריה הפנתה את מבטה זמן רב מדי ודאגה למלא את אחריותה ההיסטורית מאוחר מדי".

 

סבסטיאן קורץ (צילום: EPA)
הקנצלר קורץ בוועידה, היום. "לזכור פירושו להודות באמת"(צילום: EPA)

קורץ (31), המנהיג הצעיר ביותר של מדינה דמוקרטית, זכה לחשדנות ישראלית בעת שנבחר, שכן הוא הרכיב קואליציה עם "מפלגת החופש" הימנית-לאומנית, שישראל נמנעה עד כה מכל קשר רשמי עמה, בשל קשרי העבר שלה לזרמים נאציים ופשיסטיים. בעת היבחרו אמר הקנצלר כי בכוונתו להפיג את הספקות שיש לישראל לגביו, למרות הרכבת הקואליציה עם המפלגה קיצונית. אתמול קורץ הגיע לביקור בישראל בראש משלחת שבה 30 אנשי עסקים אוסטרים ובליווי שר המדע והחינוך שלו, היינץ פוקסמן.

 

קנצלר גרמניה עם ניצולת שואה (מתוך חשבון הטוויטר הרשמי)
קנצלר אוסטריה נפגש עם ניצולת שואה בארץ(מתוך חשבון הטוויטר הרשמי)

קנצלר אוסטריה מצטלם עם ילדים בכותל המערבי (צילום: אבי חיון, לע
קורץ עם ילדים בכותל המערבי(צילום: אבי חיון, לע"מ)
הקנצלר קורץ דיבר הערב בוועידת ה-AJC על חלקה של ארצו בתקופת השואה: "על אוסטריה ועל האוסטרים לשאת בנטל כבד מאוד. אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה. אני חייב להודות שהיו באוסטריה אנשים רבים שלא עשו דבר כדי להילחם במשטר הנאצי. הרבה יותר מדי תמכו בזוועה הזו. חלקם היו פושעים נאצים של ממש. אוסטריה נהגה לראות את עצמה כקורבן של הנאצים. זה בהחלט נכון עבור כל אלה שלחמו, שלא נוכל להודות להם מספיק. אבל אלה שצפו והשתתפו בזוועה, כאשר שכניהם נשדדו, נזרקו מחוץ לביתם ונרצחו - אלה לא היו קורבנות.

 

"אלה שביצעו את הרצח ההמוני הנורא של היהודים, לא היו קורבנות כלל", הוסיף קורץ. "לזכור פירושו להודות באמת. באותו זמן, אוסטרים רבים תמכו במערכת שרצחה יותר משישה מיליון יהודים, מכל רחבי אירופה ומעבר לה - בהם, גם יותר מ-60 אלף אזרחים אוסטרים אחרים, באוסטריה לבדה".

 

בנימין נתניהו וסבסטיאן קורץ ()
קורץ וראש הממשלה בנימין נתניהו

קורץ אמר כי מערכת המשפט באוסטריה וגם מערכת החינוך נאבקות בתופעות ניאו נאציות: "בגלל ההיסטוריה שלנו יש לנו אחריות גדולה. מחובתנו להבטיח שהשואה לעולם לא תתרחש שוב ושהדור שלי והדורות הבאים לעולם לא ישכחו את אותם פשעים נוראיים. לכן, החקיקה באוסטריה בנושא הזה ברורה מאוד: כל פעילות ניאו-נאצית, לרבות הכחשת השואה, אסורה בהחלט. אבל אסור לסמוך רק על חקיקה, אלא גם על חינוך. חינוך הוא המפתח שיעזור למנוע מהדורות חדשים לחזור על כשלי העבר. לכן, טיפחנו תרבות של הנצחה בבתי הספר שלנו והמטרה שלנו להביא כמה שיותר תלמידים אל אתרי הנצחה כמו מאוטהאוזן באוסטריה. כדי שיוכלו לראות במו עיניהם את הרעות שבוצעו בעבר".

 

"אחריות חשובה להקשיב"

קורץ סיפר על פגישתו עם ניצולי שואה בארץ: "אנחנו יכולים רק לנסות ולהתחיל להבין באמת את הסבל שעברו אותם אנשים, על ידי שיחה איתם. בשבילי, בפעם הראשונה היה לי הכבוד לדבר עם ניצולי שואה כשהייתי בתיכון. אני עדיין זוכר את המפגש הזה היטב. שמעתי סיפורים על קשיים אישיים, סיפורים על אובדן של משפחות שלמות ואיך זה מרגיש להיות נטוש על ידי המדינה שלך, השכנים שלך, החברים שלך. זה היה חיוני עבורי לשמוע את הסיפורים שלהם כדי לקבל תחושה על סבלם של כל כך הרבה אנשים. ובגלל שהדור שלי הוא אחד האחרונים שיוכל לנהל שיחות כאלה. יש לנו אחריות חשובה להקשיב היטב למה שקרה ולקחת את הלקחים שאנחנו לומדים עמוק פנימה, לליבנו".

 

קורץ סיכם את דבריו בתמיכה במדינת ישראל: "אוסטריה תומכת בישראל ובמאבק נגד אנטישמיות. לא מסיבות פוליטיות, לא מסיבות כלכליות, אלא כחלק מחברות של ממש בין העמים וכחובה מוסרית של העם האוסטרי עבור המדינה הזאת, מגינת היהודים, ולמען האנושות. רק כאשר היהודים יוכלו לחיות בשלום ובביטחון, הקריאה של כולנו "לא לשכוח" תוכל באמת להפוך ל-"לעולם לא עוד".

 

מנכ"ל AJC, דייויד האריס, אמר בתגובה לדברי הקנצלר: "זאת הפעם הראשונה מאז 1945 שבה קנצלר אוסטרי אומר בצורה מובהקת: אנחנו לוקחים את האחריות ההיסטורית שלנו למדינת ישראל ולביטחונה, וזאת סוגיה של ביטחון לאומי של אוסטריה. זה אירוע היסטורי, שהתרחש על במת הוועידה השנתית של AJC. בשמי, ובשם הוריי ניצולי השואה, אני רוצה להודות לקנצלר קורץ על מעשיו. תוך חודשים שינית את ההחלטות ההיסטוריות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הקנצלר קורץ בוועידה, היום
צילום: EPA
מומלצים