שתף קטע נבחר

סכנת האופניים החשמליים מתגברת - ואין לקיחת אחריות

גם מבקר המדינה הצביע על חוזר מנכ"ל משרד החינוך מלפני 4 שנים, שקבע נהלים מבחינת שימוש באופניים חשמליים. הזמן חלף, מספר ההרוגים עולה ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב אומר לאולפן ynet: "האכיפה לא באחריות בתי הספר אלא של הרשות המקומית והמשטרה"

 

 

בשנים האחרונות מתמודדת גם מערכת החינוך עם אחת הסכנות הקשות ביותר בכל הנוגע לבטיחות בדרכים - האופניים החשמליים. היום (ד') נערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת דיון מיוחד בעקבות ממצאי דו"ח מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בנושא האופניים החשמליים. על פי הדו"ח, שפורסם בחודש שעבר, שיעור הילדים מכלל הפצועים שנפצעו בתאונות אופניים היה כ-50 אחוזים.

 

בדו"ח מתח המבקר גם ביקורת קשה על משרד החינוך בעניין: בשנים 2014 ו-2016 פרסם משרד החינוך הנחיות בנוגע ליישום התקנות בבתי הספר בנושא הרכיבה על אופניים חשמליים. ואולם, על פי חוות הדעת של המבקר, משרד החינוך לא בדק אם בתי הספר יישמו את הנחיותיו ואם התלמידים נחשפו לנושא. בתוך כך, יש לציין כי גם לרשות המקומית יש אחריות על הטיפול בנושא והיא זו שאמונה על האכיפה והפיקוח של החוק, יחד עם המשטרה.

בני נוער על אופניים חשמליים (צילום: מוטי קמחי ) (צילום: מוטי קמחי )
בני נוער על אופניים חשמליים(צילום: מוטי קמחי )
חוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 2014 קובע כי בהתאם לחקיקה בעניין, אסור לילדים מתחת לגיל 14 להגיע לבתי הספר באמצעות אופניים חשמליים. עוד קובע החוזר כי "באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור מאחור ומחזירי אור בצבע צהוב על דוושות האופניים", ובנוסף מצוין בחוזר כי "על התלמידים חלה חובת חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים חשמליים".

 

עם זאת, מנתוני עמותת "אור ירוק" עולה תמונה קשה במיוחד של מעורבות בני הנוער אשר רוכבים על אופניים חשמליים בתאונות דרכים: 279 רוכבי אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 נפצעו בשנת 2017 בתאונות דרכים.

 

ארבע שנים לאחר כתיבת הנהלים הללו, שכאמור עוגנו בחוזר מנכ"ל, לא ברור מיהו הגורם בפועל אוכף אותם. "החוזר מדבר בעד עצמו - אסור להכניס לשטחי בית ספר, לא לכותלי בית הספר ולא למרחב הציבורי בבית הספר אופניים חשמליים", אמר מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב לאולפן ynet. "האכיפה מחוץ לבתי הספר זה לא אחריות של בתי הספר. בתי הספר עושים מאמץ נגד התופעה. לבתי הספר אין פקחים ולבתי הספר אין שוטרים שעומדים בבתי הספר ומבצעים. הכלים שלנו הם כלים חינוכיים, הסברתיים. זה אופיה של המערכת, זה שיטת העבודה. הפיקוח זה אחריות מוניציפלית ואחריות משטרתית".

 (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
(צילום: הרצל יוסף)

במרכז השלטון המקומי אומרים כי למערכת החינוך דווקא יש חלק במיגור התופעה. "על פי החוק הרשויות המקומיות אחראיות לאכוף את נושא הרכיבה על אופניים חשמליים רק על המדרכות כן ולמנוע מהרוכבים לעשות כן", נמסר ממרכז השלטון המקומי. "רכיבה בכבישים נאכפת על-ידי משטרת ישראל בלבד.

 

במסגרת החלת החוק, הרשויות המקומיות יזמו קמפיין הסברה נרחב לכל האוכלוסיות הרלוונטיות, כולל המותר ואסור והסכנות הצפויות. כמו כן התבצעה ברשויות המקומיות אכיפה ללא קנסות תוך מתן אזהרות במשך כמה חודשים, וכעת נעשית בשטח אכיפה מלאה ומתן קנסות לעוברים על החוק. עם זאת, אל למערכת החינוך, ככזו האחראית על חינוך ושלום ילדנו, לנקוט במדיניות עצימת עיניים בנושא. כאשר ילד או ילדה מתחת לגיל 16 מגיעים לבית הספר עם אופניים חשמליים, גורמי החינוך חייבים להשתתף במאמץ החינוכי ולטפל בהם גם בתוך המערכת. רק כאשר כל הגורמים ישלבו ידיים בנושא נוכל למגר את התופעה לטובת כלל האזרחים".

מנכ
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב(צילום: לע"מ)

"השלטון המקומי לא עומד בעומס של הפיקוח על נושא האופניים החשמליים", אומרת ח"כ מירב בן ארי (כולנו) שנכחה היום בדיון בכנסת. "מבחינת החוק, מנהל בית הספר לא אמור לאכוף את זה, אבל מי שהכי נגיש לנערים הם מנהלי בתי הספר, ולכן מצופה מהם לפעול בעניין. אני מצפה שמנהלי המסגרות יגדילו ראש וימנעו את השימוש באופניים ובקורקינטים בקרב התלמידים, הרי הם רואים אותם כל יום. צריך גם לדבר על האחריות של ההורים, כי בסוף הם אלו ששולחים את הילדים לבתי הספר עם האופניים ואף קונים להם אותם".

 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, הוסיף: "אסור שהדו"ח יעלה אבק במרתפי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולכן יש לפעול ליישום המסקנות וההמלצות כבר היום ולא לחכות שיהרגו עוד רוכבים".

 

בתוך כך, אתמול נערכו בכ-500 כיתות י' ברחבי הארץ מבחני התיאוריה שלראשונה נערכו בתוך בתי הספר במסגרת תוכנית החינוך התעבורתי שמפעיל משרד החינוך יחד עם משרד התחבורה. "זה מסוג הדברים שעליהם נאמר 'איך לא עשו את זה קודם'", אמר שר החינוך נפתלי בנט. "אנחנו חוסכים לבני הנוער אובדן זמן לימודים וטרחה גדולה, ומביאים את המבחנים אליהם לבית הספר. אנחנו רוצים שבוגרי המערכת אשר יצטרפו מחר לעוד מיליוני נהגים, יהיו מצוידים בערכים של אחריות, זהירות וכיבוד החוק".

 

יש לציין כי בתכנית לא השתתפו תלמידים מהמגזר החרדי ובנוסף, לא נרשמה התמקדות מיוחדת בתלמידים מהמגזר הערבי, זאת על אף נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהשנים האחרונות המצביעים על כך שאלו מעורבים יותר בתאונות דרכים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
סכנת האופניים החשמליים
צילום: יאיר שגיא
מומלצים