שתף קטע נבחר

הקוזאקים שלחמו בסוריה מאבטחים את המונדיאל

ביחידות האבטחה במונדיאל שייפתח היום ברוסיה נמצאים שכירי חרב שסייעו לאסד ולמורדים באוקראינה. המאבטחים הקוזאקים ידועים באכזריותם - ובמערב מודאגים: "במקום לשמור על האוהדים הם יכו את מי שמתנגד לפוטין". ובינתיים: פעיל להט"בי שהפגין במוסקבה נעצר

היחידות שמאבטחות את משחקי המונדיאל כוללות גם לוחמים קוזאקים שהשתתפו במלחמות בסוריה ובאוקראינה. מבין המאבטחים שישמרו על הסדר ברחובות, יבדקו את האוהדים ויאבטחו את הנבחרות יש יותר מ-800 חברים בארגונים קוזאקיים. מבדיקת רויטרס עולה שלפחות 19 מחברי הארגונים הקוזאקיים האלה גויסו כשכירי חרב ונסעו להילחם לצד צבא אסד בסוריה, או לצד המורדים במזרח אוקראינה.

קוזאקים מאבטחים את אירוע המונדיאל (צילום: רויטרס)
מחנה אימונים של קוזאקים לקראת המונדיאל(צילום: רויטרס)

קוזאקים מאבטחים את אירוע המונדיאל (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

קוזאקים מאבטחים את אירוע המונדיאל (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ממשלת אוקראינה מתייחסת לכל מי שסייע לבדלנים הפרו-רוסים כפושע. האיחוד האירופי וארה"ב הטילו סנקציות על עשרות גורמים רוסים שסייעו לבדלנים בלחימה. הקרמלין מכחיש שהוא מסייע צבאית לבדלנים במלחמה במזרח אוקראינה, וטוען שאין לו קשר לגיוס שכירי החרב שנלחמים בסוריה - דבר שאסור על פי חוק.

 

קהילות הקוזאקים מרוכזות בעיקר בדרום רוסיה ובאוקראינה ונהנות משלטון עצמי. לפי המסורת הלוחמים הקוזאקים הנאמנים - והאכזריים - שמרו על גבולות האמפרייה הרוסית. בימי ברית המועצות הם כבר סבלו מדיכוי. היום מקבלות מיליציות קוזאקיות רבות מימון ממוסקבה בתמורה לנאמנותן.

 

 

קוזאקים מאבטחים את אירוע המונדיאל (צילום: רויטרס)
קוזאקים שמאבטחים את המשחקים(צילום: רויטרס)

קוזאקים מאבטחים את אירוע המונדיאל (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

קוזאקים מאבטחים את אירוע המונדיאל (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

קוזאקים מאבטחים את אירוע המונדיאל (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ארגונים קוזאקיים מכחישים שהם מקשרים בין שכירי החרב למגייסים, וטוענים שכל מי שמשתתף בסכסוכים חמושים עושה זאת על דעת עצמו. אך יש עדויות שארגונים קוזאקיים תומכים במעורבות הזאת. מה שבטוח הוא שהם מארגנים הלוויות להרוגים בקרבות בסוריה ובאוקראינה, ומפרסמים הספדים עליהם.

 

אלכסנדר אנישצ'נקו, מנהיג בקהילה הקוזאקית, סיפר שכ-200 חברים ב"צבא הדון הגדול" יאבטחו את סביבת האצטדיון ברוסטוב על הדון במהלך המשחקים. אחד מחברי הצבא המקומי נתפס על ידי דאעש בשנה שעברה כשנלחם כשכיר חרב בסוריה.

קוזאקים מאבטחים את אירוע המונדיאל (צילום: רויטרס)
קוזאקים נלחמים לצד הבדלנים במזרח אוקראינה(צילום: רויטרס)
 

כשהוועדה המארגנת של המשחקים נשאלה על מעורבות הלוחמים באבטחת המשחקים, היא השיבה שמשרד הפנים הוא האחראי על הנושא. מהמשרד לא נמסרה תגובה. אולקסאנדר טורצ'ינוב, מזכיר מועצת הביטחון האוקראינית, זועם מהמעורבות של הקוזאקים באבטחת הטורניר הבינלאומי.

 

"השימוש ביחידות צבאיות-למחצה מוכיח מצד אחד את חוסר היכולת של ההנהגה הרוסית לשמור על החוק והסדר במהלך אליפות העולם, באמצעות גוף ממלכתי. מהצד השני זה מעמיד בסכנה אירוע רשמי של פיפ"א", הוסיף. "אני מאמין שזה בלתי מתקבל על הדעת שהקהילה הבינלאומית מסכימה למעשים כאלה".

אוטובוס בדרך לבסיס ב מולקינו רוסיה סוריה (צילום: רויטרס)
אוטובוס של שכירי חרב רוסים שלפי החשד נלחמו בסוריה(צילום: רויטרס)
 

אליוט אנג'ל, חבר קונגרס ובכיר המפלגה הדמוקרטית בוועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, מסכים. "עבור פיפ"א, המעורבות של הארגונים האלה מהווה בגידה באמנת הארגון". הוא הוסיף: "אני מפחד שבמקום לאבטח התקהלות שלווה ובינלאומית הכוחות האלה ישתיקו את מבקרי הממשלה, יכו מפגינים וידכאו את כל מי שלא עומד בסטנדרטים של ולדימיר פוטין".

 

יטר טאצ'ל פעיל למען זכויות להט
פיטר טאצ'ל מפגין - ואז נלקח על-ידי השוטרים(צילום: AP)

יטר טאצ'ל פעיל למען זכויות להט
(צילום: AP)

יטר טאצ'ל פעיל למען זכויות להט
(צילום: רויטרס)

בפיפ"א אמרו שהארגון "מחויב לכבד את כל זכויות האדם המוכרות בעולם, ולשאוף לקדם את ההגנה על זכויות אלה". דובר בפיפ"א שנשאל על תפקידם של הקוזאקים במשחקים אמר שלארגון יש אמון מלא בסידורי האבטחה של רוסיה.

 

לא רק היחס של המאבטחים מעורר דאגה לקראת תחילת המשחקים, אלא גם היחס לאוהדים הומואים שיגיעו לצפות במשחקים. אחר הצהריים עצרה המשטרה במוסקבה את פיטר טאצ'ל, פעיל להט"בי בריטי, שלפי המשטרה קיים "הפגנה בלתי חוקית". טאצ'ל, שערך ברחבי העולם הפגנות דומות בשנים האחרונות, הגיע להפגין לבדו בכיכר האדומה על הפגיעה בזכויות ההומואים בצ'צ'ניה. השוטרים אמרו לו: "במהלך המונדיאל אסור לקיים פעולות כאלה נגד פוטין, נגד דברים כאלה". טאצ'ל השיב להם שהוא רוצה להיפגש עם פוטין כדי לדון בזכויות הלהט"בים ברוסיה, ואחרי שיחה ארוכה איתם הוא הובל לניידת משטרה. אחר כך מסרה המשטרה כי הוא הואשם בהפרת החוק הנוגע להתכנסויות בציבור, אבל הודיעה גם כי הוא שוחרר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
800 קוזאקים יאבטחו את המונדיאל
צילום: AFP
מומלצים