שתף קטע נבחר

מקרון התלונן על תקציב הרווחה וקנה סרוויס "ב-500 אלף אירו"

ארמון האליזה הזמין ממפעל יוקרתי 1,200 צלחות שהגברת מקרון בחרה בעצמה. הוא הסביר שהכלים הקיימים "מראים סימני שחיקה". העיתוי גרוע במיוחד: מקרון, שנתפס גם כך כ"נשיא עשיר", תועד אומר "אנחנו משקיעים טונות בקצבאות לעניים וזה לא עובד"

נשיא צרפת עמנואל מקרון סופג היום (ה') ביקורת קשה בעקבות החשיפה כי לסט חדש של כלי אוכל שארמון האליזה הזמין צפויה להיות עלות אדירה – עד חצי מיליון אירו. הפרסום בא ימים אחדים בלבד אחרי שמקרון נשמע מתלונן על תקציב הרווחה והכסף שמושקע בקצבאות לעניים.

שוחן אוכל בארמון האליזה (צילום: AP)
כלי אוכל בארמון האליזה. "צלחות משנות ה-50"(צילום: AP)
לפי הודעה שפרסם ארמון האליזה בחודש מאי הסט כולל 1,200 כלים, ולפי דיווחים בצרפת הגברת הראשונה בריז'יט מקרון היא שבחרה אותו. ארמון האליזה טען כי הסט יעלה לו כ-50 אלף אירו, אבל במגזין הנפוץ Le Canard enchaîné טוענים כעת בעקבות בדיקות כי בפועל עלותו תהיה 400 אלף אירו לפחות.

 

הכלים הוזמנו ממפעל לאומי לכלי פורצלן שהוקם במאה ה-18 ומספק מאז כלים לארמון האליזה, ולפי הארמון – המפעל ייצר את הצלחות על חשבונו ואילו 50 אלף הדולרים שהארמון יוציא מחשבונו יועברו לאומנים שיעצבו את הכלים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)
הנשיא מקרון. הון עתק על איפור(צילום: רויטרס)

בצרפת מדגישים את העובדה כי המפעל המייצר מקבל מימון מהמדינה, ויש גם הטוענים כי ברכישת הצלחות מפר ארמון האליזה את חוקי השקיפות שלו, שלפיהם הארמון אינו יכול להטיל את מימון חשבונותיו על מוסדות אחרים.

 

לטענת ארמון האליזה קניית הסט הגדול מחויבת המציאות, משום שהכלים המשמשים לארוחות בארמון הם בני שנים רבות – סט אחד משמש מאז תקופת הנשיא ז'אק שיראק, שכיהן בשנים 2007-1995, וסט אחר מתקופת הנשיא רנה קוטי, שכיהן כנשיא בשנים 1959-1954. לטענת הארמון הכלים הקיימים "מראים סימני שחיקה" ואינם שלמים עוד.

שוחן אוכל בארמון האליזה (צילום: AP)
הכלים "מראים סימני שחיקה". צלחות בארמון(צילום: AP)

אלא שמקרון לא יכול היה לבחור עיתוי גרוע יותר לרכישה. בימים האחרונים הפך לוויראלי סרטון שבו הוא נשמע מתלונן על כך ש"טונות של מזומנים" מושקעות בתקציבי רווחה שאינם מצליחים באמת לחלץ את האזרחים מהעוני – והדבר אולי אף מדביק להם סטיגמה שפוגעת בהם עוד יותר.

 

עוד לפני הפרשה הזו נתפס מקרון בעיני חלק מהצרפתים כ"נשיא עשיר", וכעת הדימוי הזה עשוי להתחזק עוד יותר. מקרון היה בעברו בנקאי בכיר. בשנה שעברה דווח בצרפת כי בשלושת החודשים הראשונים של מקרון בתפקיד הנשיא שילם ארמון האליזה 26 אלף אירו למאפרת האישית שלו. המאפרת של קודמו קיבלה 6,000 אירו בחודש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
צלחות בארמון האליזה יפנו את מקומן
צילום: AP
מומלצים