שתף קטע נבחר

מקצין צה"ל שנזרק ממטוס ועד גונן שגב: ישראלים שריגלו נגד המדינה

מאז קום המדינה ריגלו שורה של אזרחים נגד ישראל, והשר לשעבר הוא האחרון והבכיר שבהם. מאלכסנדר ישראל שניסה להעביר סודות למצרים ומת בדרך מסתורית, דרך הפיזיקאי קורט סיטה שסייע לצ'כוסלובקיה וישראל בר שנפגש עם הקג"ב, ועד הביולוג מרקוס קלינגברג, נחום מנבר ומרדכי ואנונו

 

 נחום מנבר מרקוס קלינגברג מרדכי ואנונו (צילום: יריב כץ, AP, אלכס קולומויסקי)
מימין: נחום מנבר, מרקוס קלינגברג ומרדכי ואנונו(צילום: יריב כץ, AP, אלכס קולומויסקי)

השר לשעבר גונן שגב, שאתמול (ב') הותר לפרסום שהוא מואשם בריגול לטובת איראן, הוא הבכיר ברשימת הישראלים שבגדו במדינה לאורך 70 שנותיה, לעיתים בתמורה לכסף, לפעמים מסיבות אידיאולוגיות ולפעמים רק לשם הריגוש. אלה כמה מהם:

 

  • ב-1954 נרשם פרק מסתורי ועגום בתולדות הביון הישראלי שנקרא "מבצע ברן": אלכסנדר ישראל היה קצין צה"ל שביקש לרגל עבור מצרים תמורת כסף. סוכני מוסד חטפו אותו באירופה, הרדימו אותו והעלו אותו על מטוס ישראלי. בדרך לארץ הוא מת בנסיבות שלא הובהרו וגופתו הושלכה לים התיכון.

 

  • ב-1956 נתפס זאב אבני - דיפלומט ישראלי שפעל עם המוסד וכך נחשף לחומרים רגישים שאותם העביר לשירותי הביון הסובייטיים בשל אהדתו לקומוניזם. הוא נידון ל-14 שנות מאסר.

 

  • באותה שנה נעצר ונכלא אלכנסדר יולין, שריגל עבור כמה גורמי ביון במזרח אירופה ומצרים, לה מסר מידע על צה"ל. הוא הציע את שירותיו גם לארה"ב. בפעם האחרונה ששב מקהיר הוא הודיע לשירותי הביטחון בארץ על מעשיו והציע לשמש כסוכן כפול, אך נעצר.

 

  • בשנות ה-50 היה אברי אלעד שליח מודיעין במצרים ונחשד שהסגיר את רשת הסוכנים שהופעלה שם במסגרת "העסק הביש". במשך שנים הוא כונה "האדם השלישי", בשל הצנזורה שאסרה על פרסום על שמו, הוא הורשע בחלקו בפרשה ונידון לעשר שנות מאסר, שאחריהן עזב לארה"ב.

 

  • ב-1960 נשפט פרופ' קורט סיטה באשמת ריגול לטובת מולדתו צ'כוסלובקיה. הוא היה שם עולמי בתחום הפיזיקה והגיע לארץ כדי לעמוד בראש החוג בטכניון. כמו כן הוא שימש חבר בוועדה לאנרגיה אטומית בישראל. הצ'כוסלובקים גילו הו עניין כבר ב-1955 וגייסו אותו לטובתם, ואף שלא העביר להם מידע רגיש במיוחד הוא נידון לחמש שנות מאסר ושוחרר אחרי שלוש שנים.

 

  • ב-1961 נעצר ישראל בר, קצין בכיר בצה"ל ופעיל פוליטי שנחשב מקורב לראש הממשלה דוד בן גוריון. אחרי שנצפה נפגש עם סוכנים סובייטים הוא נעצר ובתום משפט שזעזע את המדינה נמצא אשם בריגול חמור, ובסעיף מסירת ידיעות בכוונה לפגוע במדינה. הוא נידון ל-15 שנות מאסר והלך לעולמו בכלא.

אודי אדיב (צילום: יגאל כהן)
אודי אדיב(צילום: יגאל כהן)

גונן שגב בניגריה  (צילום: hotels.ng place)
גונן שגב במרפאה בניגריה (צילום: hotels.ng place)

גונן שגב בניגריה  (צילום: hotels.ng place)
גונן שגב במרפאה בניגריה (צילום: hotels.ng place)

  • אודי אדיב, פעיל השמאל הרדיקלי וחבר תנועת קבוצת "מצפן" הורשע ב-1973 בריגול למען סוריה. הוא הורשע בכך שיצר קשר עם סוכן סורי ומסר ידיעות על החברה הישראלית, מחנות צה"ל, סיסמאות גיוס ועוד. שב"כ עקב אחריו וצילם חלק ממפגשיו עם מפעיליו בחו"ל. הוא נעצר בדצמבר 1972 ובביתו נמצא ציוד חבלה וספר הדרכה שקיבל בסוריה לביצוע פעולות טרור בישראל. הוא נידון ל-17 שנות מאסר אך שוחרר מהכלא לאחר 12 שנים כחלק מעסקת ג'יבריל ולאחר שהביע חרטה על מעשיו.

 

  • מרקוס קלינגברג עבד במכון למחקר ביולוגי ומאז שנות ה-60 נחקר בכמה מקרים בחשד לריגול עבור ברית המועצות. אבל רק ב-1983 הצליח השב"כ לשבור אותו בחקירה והוא הודה שהעביר לסובייטים מידע על פעילות ישראל בתחומים הכימיים והביולוגים. הוא נידון ל-20 שנות מאסר שאת חלקן העביר בבידוד מבחירה. לאחר שחרורו עבר לפריז, דבק באידיאולוגיה הקומוניסטית ולא חזר בו ממעשיו שנעשו לדבריו ממניעים אידיאולוגים.

מרכוס קלינגברג (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מרכוס קלינגברג(צילום: AFP)
 

מרדכי ואנונו (צילום: חיים צח) (צילום: חיים צח)
מרדכי ואנונו(צילום: חיים צח)

  • השם המפורסם ביותר ברשימה הוא של מי שלא העביר את המידע שהיה ברשותו לאף מדינה זרה או גורם עוין, אלא לעיתונאים: מרדכי ואנונו, טכנאי שעבד בקריה למחקר הגרעיני בדימונה, ובאמצע שנות ה-80 הפך בן לילה ל"מרגל האטום". במהלך עבודתו בכור הגרעיני הוא צילם חומרים סודיים ולאחר שעזב את עבודתו נפגש עם עיתונאי בריטי ומכר לו את סיפורו. המוסד איתר אותו בלונדון, ובמטרה להוציא אותו מאנגליה ולחטוף אותו חזרה לישראל דרך רומא, פיתה אותו לצאת לחופשה רומנטית עם הסוכנת "סינדי" (שריל בנטוב). כשהגיעו לאיטליה נחטף ואנונו והוחזר לישראל. הוא הואשם בבגידה וריגול חמור נגד המדינה ונידון ב-1988 ל-18 שנות מאסר. ואנונו, שפעל ממניעים אידיאולוגים, ריצה את מלוא עונשו לפני ששוחרר באפריל 2004.

 

  • שבתאי קלמנוביץ' הפך סוכן של הקג"ב בישראל בתמורה לאפשרות לעלות את משפחתו ארצה בשנות ה-70. בחייו בישראל הוא עסק במגוון תחומים - מפוליטיקה ועד עסקים - ובשלב מסוים עזר לשירותי הביטחון בארץ במידע על המתרחש בגוש הקומוניסטי. באמצע שנות ה-80 גילה איש קג"ב שערק למערב שמדובר בסוכן כפול. קלמנוביץ' נעצר ב-1987, הורשע בריגול לטובת בריה"מ, ואף שנידון לתשע שנות מאסר ריצה רק שש והשתחרר בשל מצבו הבריאותי. שנים אחרי ששוחרר הפך לספונסר של קבוצת כדורסל הנשים של אליצור רמלה. ב-2009 הוא נרצח על ידי אלמונים במוסקבה.

 

  • איש העסקים נחום מנבר הורשע בשלהי שנות ה-90 בשלוש עבירות בגין מעשיו מול איראן: ניסיון סיוע לאויב, סיוע לאויב וכן מסירת מידע לאויב. הוא נעצר ב-1997 כשחזר מנסיעת עסקים ל-16 שנות מאסר. הוא שוחרר באוקטובר 2011, שנה וחצי לפני המועד שנקבע, לאחר שהסכים לאינספור תנאי שחרור. במשפטו טען שהעסקים שעשה באיראן היו מותרים בחוק ושהוא ניסה להשיג מידע על גורלו של הנווט הנעדר רון ארד.

פורסם לראשונה 18/06/2018 22:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ, AP, אלכס קולומויסקי
מימין: נחום מנבר, מרקוס קלינגברג ומרדכי ואנונו
צילום: יריב כץ, AP, אלכס קולומויסקי
מומלצים