שתף קטע נבחר

תולדות המשבצות: על חולצת השחמט של קרואטיה

חולצת הכדורגל היפה בעולם מספרת את סיפורו של עם. כמה משבצות אדומות, וכמה בלבן? מי ניצח את הנסיך מוונציה, ומה הקשר לאיראן? ההיסטוריה של הסמל, מהמלך דרז'יסלב עד המלך מודריץ'

את הכדורגל של נבחרת קרואטיה, שהעפילה אתמול לראשונה בתולדותיה לגמר גביע העולם, אפשר לאהוב ואפשר שלא. על התלבושת שלה, לעומת זאת, קשה מאוד להתווכח: המדינה הקטנטנה מהבלקן הביאה לעולם את אחת החולצות היפות והנוצצות בתולדות הכדורגל העולמי – חולצת השחמט. מה עומד מאחוריה? זו כבר שאלה מורכבת.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

אוהדים קרואטיה (צילום: shutterstock)
חגיגה בזאגרב. איזו משבצת ראשונה, באדום או בלבן?(צילום: shutterstock)

אוהדים קרואטיה (צילום: shutterstock)
חמישה שלטי אצולה. הקרואטים טסים לגמר(צילום: shutterstock)
במונדיאל ברוסיה אפשר היה לראות את חולצות השחמט האדומות-לבנות המפורסמות של קרואטיה בעיקר ביציע, משום שלרוב משחקיה התייצבה הנבחרת בתלבושת החוץ המשובצת הכחולה-כהה שלה. אבל עם קצת רצון טוב – ביום ראשון הקרוב מול צרפת האדום-לבן יחזור למרכז הבמה. אחרי הכול, אירוע הספורט הנצפה בעולם הוא הזדמנות פז להציג למיליארדים את המותג הקרואטי מספר אחת.
 

 

חולצת השחמט האדומה-לבנה של קרואטיה מבוססת על שלט האצולה הקרואטי – סמל המדינה, המופיע גם במרכז הדגל שלה. השלט מורכב ממגן שבמרכזו ה-šahovnica, לוח שחמט בן 25 משבצות – 13 אדומות ו-12 לבנות. לראשו של השלט חמישה מגינים קטנים, שכל אחד מהם הוא שלט אצולה קרואטי היסטורי בפני עצמו, בין השאר של רפובליקת דוברובניק ושל אזור סלבוניה.

קרואטיה ()

קרואטיה אוהדים מסביב לכדור  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

קרואטיה אוהדים מסביב לכדור  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מקורו המדויק השל לוח השחמט אינו ידוע. לפי השערה אחת מוצאו איראני, והשערה זו נשענת על תיאוריה מהמאה ה-18 שלפיה מוצאם של הקרואטים באיראן.

 

בין הקרואטים נפוצה אגדת עם שלפיה את מעמדו של לוח השחמט כסמל קבע מלך קרואטיה סטפן דרז'יסלב (ששלט בשנים 997-969 לספירה). האגדה מספרת כי אחרי שהפסיד במלחמה לרפובליקה של ונציה התייצב למשחק שחמט מכריע מול נסיך ונציאני, ובזכות ניצחונו השתחרר מעול הכובש וקיבל שליטה על ערים בדלמטיה, שלחופי הים האדריאטי. בעקבות זאת, כך מספרת האגדה, הוסיף המלך לוח שחמט לשלט האצולה שלו.

מריו מנדג'וקיץ' (צילום: gettyimages)
מנדז'וקיץ' נותן לקרואטיה את ה-1:2 מול אנגליה אתמול(צילום: gettyimages)

אוהדי נבחרת קרואטיה (צילום: EPA)
ראיתם קרואטי? אולי הוא סקוטי(צילום: EPA)

שאלת הצבעים של המשבצות – אדום ולבן – העסיקה חוקרים מאות שנים. יש השערות שלפיהן הצבע הלבן נועד לסמל את "קרואטיה הלבנה", ישות מדינית קרואטית שהתקיימה במרכז אירופה ובמזרחה לזמן מה עד למאה ה-10 לספירה, והצבע האדום נועד לסמל את "קרואטיה האדומה", מונח היסטורי המתייחס לשטח נרחב בקרואטיה וברחבי הבלקן. להנחות האלה אין הוכחה.

 

מהמציירים את דגל קרואטיה נדרשת קפדנות יתרה. דורות על גבי דורות התווכחו קרואטים על השאלה אם המשבצת הראשונה משמאל במעלה הלוח צריכה להיות לבנה או אדומה, ולאורך ההיסטוריה אפשר היה למצוא דוגמאות רבות לשתי הגרסאות, אבל בדגל קרואטיה המודרנית התשובה ברורה: המשבצת העליונה השמאלית – אדומה.

נשיאת קרואטיה רבע גמר מונדיאל נגד רוסיה (צילום: AFP)
הנשיאה גרבר-קיטרוביץ'. כל העם שחמט(צילום: AFP)

נשיאת קרואטיה רבע גמר מונדיאל נגד רוסיה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מי שעשתה בשבוע האחרון שירות טוב במיוחד לחולצת השחמט היא נשיאת קרואטיה, קולינדה גרבר-קיטרוביץ'. ביום שבת, במשחק רבע הגמר מול רוסיה, התמקדו בה המצלמות שוב ושוב חוגגת כשלגופה חולצת המשבצות המפורסמת. בין פרנסי פיפ"א המעונבים ולצד ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב החנוט בחליפה נראתה גרבר קיטרוביץ' בת ה-50 נוצצת מהרגיל.

 

בשבוע החולף זכתה חולצת השחמט להצלחה יוצאת דופן גם ביעד מפתיע – סקוטלנד. הצהובונים בבריטניה דיווחו כי בחנויות ובאתרי אינטרנט רבים בבריטניה אזל מלאי החולצות הקרואטיות, משום שהמוני סקוטים שונאי נבחרת אנגליה רכשו אותן כדי לעודד את יריבת אנגליה כאחרוני הקרואטים, ולתת לנבחרת של מודריץ', רקיטיץ' ומנדז'וקיץ' רוח גבית כל הדרך אל הגמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
גמר ראשון בהיסטוריה. חגיגה בזאגרב
צילום: shutterstock
מומלצים