שתף קטע נבחר

האוהדת מס' 1: נשיאת קרואטיה משגעת את העולם

קולינדה גרבר-קיטרוביץ' מסובבת ראשים במונדיאל: היא טסה במחלקת תיירים, לובשת את חולצת השחמט, חוגגת עם אוהדים ביציע – ורוקדת עם הנבחרת בחדר ההלבשה. הכירו את הנשיאה היפהפייה שנחשבת לידידה של ישראל – אבל גם של איראן

כבר יותר משלוש שנים שנשיאת קרואטיה קוֹלִינְדָה גרַבָּר-קִיטָרוֹבִיץ' מסובבת ראשים בעולם, אבל נדמה שרק השבוע היא קיבעה סופית את מעמדה ככוכבת בינלאומית. קיטרוביץ' בת ה-50, האישה הראשונה שמתמנה לנשיאת קרואטיה, העלתה חיוך על פניהם של צופים ברחבי תבל, כשהבמאים במשחקי המונדיאל שידרו שוב ושוב את מופעי העידוד והצהלות שלה ביציע במשחקי נבחרתה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

נשיאת קרואטיה רבע גמר מונדיאל נגד רוסיה (צילום: AFP)
הנשיאה גרבר-קירטוביץ' בחולצת השחמט. ניצחה את מדבדב(צילום: AFP)

קולינדה גרבר קיטרוביץ' נשיאת קרואטיה מונדיאל מסביב לכדור ()
מחוץ לתא הכבוד. עם האוהדים ביציע

קולינדה גרבר קיטרוביץ' נשיאת קרואטיה מונדיאל מסביב לכדור ()
בחרה במחלקת תיירים. גרבר-קיטרוביץ' מצטלמת עם האוהדים הקרואטים בדרך למשחק

לשיאה, כך נראה, הגיעה גרבר-קיטרוביץ' במשחק רבע הגמר של קרואטיה מול הנבחרת המארחת רוסיה. כשלצדה ראש ממשלת רוסיה המעונב דמיטרי מדבדב ונשיא התאחדות הכדורגל העולמית ג'אני אינפנטינו, החנוט אף הוא בחליפה, תועדה גרבר-קיטרוביץ' קופצת, רוקדת ומוחאת כפיים, לבושה בצבעי אדום-לבן זוהרים ועוטה עליה את חולצת השחמט המפורסמת של נבחרת קרואטיה. הנשיאה ומדבדב כיבדו זה את זה בלחיצת יד בכל פעם שהיריבה כבשה.

 

תולדות המשבצות: על חולצת השחמט של קרואטיה

 

לאחר הניצחון בפנדלים על רוסיה והעלייה לחצי הגמר ירדה גרבר-קיטרוביץ' לחדר ההלבשה וחגגה עם השחקנים. היא הצטלמה שם עם הכוכב לוקה מודריץ' ועם השוער הגיבור דניאל סובשיץ', שהביא במו ידיו את הכרטיס לחצי הגמר.

קולינדה גרבר קיטרוביץ' נשיאת קרואטיה מונדיאל מסביב לכדור ()
זאת שם, לידכם? זו המדורגת 39 בין הנשים המשפיעות בעולם. גרבר-קיטרוביץ' בלב המחנה הקרואטי

המופע של גרבר-קיטרוביץ' החל כבר במשחק שמינית הגמר של קרואטיה מול דנמרק. הנשיאה נסעה למשחק כאחד האדם במחלקת התיירים, והתיישבה ביציע עם האוהדים – ולא בתא הכבוד, כנהוג במקרה של מנהיגים. כשטסה למשחק רבע הגמר בסוצ'י מול רוסיה סיפרו אוהדים כי בדרך הרבתה להצטלם איתם לתמונות סלפי: "היא נרשמה לטיסה עם אנשים רגילים, בירכה את כולם, ואני אוהב את זה", סיפר אחד מהם לסוכנות הידיעות הרוסית "טס". "אנחנו מדינה קטנה, אנחנו כמו קבוצה אחת".

 

39 בדירוג הנשים המשפיעות

גרבר-קיטרוביץ' נבחרה לנשיאת קרואטיה בינואר 2015 בתום מערכת בחירות מפתיעה, שבה בניגוד לתחזיות בסקרים הצליחה לנצח את הנשיא הסוציאל-דמוקרטי המכהן איבו יוסיפוביץ'. היא עשתה זאת בפער של פחות מאחוז וחצי, והפכה לאישה הראשונה המכהנת בתפקיד. גרבר-קיטרוביץ' היא גם האדם הצעיר ביותר שנבחר לתפקיד הנשיא בקרואטיה – בת 46 בלבד הייתה ביום בחירתה.

קרואטיה אוהדים מסביב לכדור  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בקרואטיה תפקיד הנשיא סמלי בעיקרו, אך הוא מחזיק בכמה סמכויות חשובות. בין השאר יש לנשיא משקל מסוים בקביעת מדיניות החוץ והביטחון, והוא רשאי לכנס ישיבות קבינט מיוחדות ולהשתתף בישיבות ממשלה. הנשיא גם רשאי לפזר את הפרלמנט ולהכריז על בחירות, והוא הבוחר את ראש הממשלה – אם כי המינוי מותנה באישור הפרלמנט.

 

מסביב לכדור – עוד כתבות:

ברוסיה 11 אזורי זמן: "כבר עדיף מונדיאל ביפן"

שכנים ולא שונאים: הלטינים מאוחדים במונדיאל

אוהדים אספו זבל: על היפנים והניקיון

מסע לשוני: מקור השם של 32 המדינות

 

לגרבר-קיטרוביץ' קריירה דיפלומטית עשירה. לפני שנבחרה לנשיאה הספיקה לכהן כשרת החוץ, כשגרירת קרואטיה בארה"ב וכעוזרת למזכ"ל נאט"ו. ב-2005 כיהנה כראש הצוות הקרואטי למשא ומתן על צירוף קרואטיה לאיחוד האירופי. היא אשת המחנה השמרני המתון, ובשנים 2015-1993 הייתה חברת מפלגת האיחוד הדמוקרטי הקרואטי. אחרי שנבחרה פרשה כמתחייב מהמפלגה. גרבר-קיטרוביץ' היא קתולית ומתנגדת לנישואים חד-מיניים, אך היא תומכת בברית זוגיות שתאפשר לזוגות חד-מיניים ליהנות מאותן הזכויות שמקבלים זוגות הטרוסקסואליים. היא תומכת גם בזכות להפלות.

נשיאת קרואטיה רבע גמר מונדיאל נגד רוסיה (צילום: AFP)
הסתבכויות מביכות בשגרירות בוושינגטון. גרבר-קיטרוביץ' עם נשיא פיפ"א(צילום: AFP)

גרבר-קיטרוביץ' נולדה ברייקה וגדלה בכפר סמוך, שם היו להוריה חווה וקצבייה. במרוצת השנים נסעה ללמוד בארה"ב ובאירופה. היא דוברת אנגלית, ספרדית ופורטוגזית באופן שוטף, ומבינה היטב גם איטלקית, צרפתית וגרמנית. בשנה שעברה הציב אותה המגזין "פורבס" במקום ה-39 ברשימת 100 הנשים החזקות בעולם. גרבר-קיטרוביץ' נשואה ואם לשני ילדים – שניהם ספורטאים מקצוענים העוסקים בהחלקה אומנותית: קטרינה בת ה-17 ולוקה בן ה-15.

 

הנשיאה, זאת את בבגד ים?

לאורך הקריירה הפוליטית שלה הסתבכה גרבר-קיטרוביץ' בכמה פרשיות. בשנת 2010, בעודה מכהנת כשגרירת קרואטיה בארה"ב, חשף עובד השגרירות שבעלה משתמש במכונית של השגרירות למטרות אישיות. העובד אף תיעד את העבירה בסרטון וידאו שצילם. בחקירה שנפתחה נחשף כי גם גרבר-קיטרוביץ' משתמשת למטרות פרטיות במכונית שרד שבה לא הותר לה להשתמש לשם כך, ובתום החקירה היא נאלצה לכסות מכספה האישי את כל ההוצאות העודפות.

אוהדים קרואטיה (צילום: shutterstock)
חגיגות בזאגרב בירת קרואטיה מיד אחרי ההעפלה ההיסטורית לגמר המונדיאל(צילום: shutterstock)

ב-2011 התפטרה כדי להתמנות לעוזרת למזכ"ל נאט"ו, ואז נמתחה עליה ביקורת קשה בטענה שלא עדכנה מראש את ראש הממשלה על כוונתה לעזוב את התפקיד – עובדה שגרמה לעיכוב במינוי מחליף לה. קרואטיה נותרה ללא שגריר בארה"ב במשך כמעט תשעה חודשים. גרבר-קיטרוביץ' מצדה הסבירה כי עדכנה את הנשיא. הוא אישר את טענתה.

 

בשנות נשיאותה ניסתה גרבר-קיטרוביץ' להבהיר כי קרואטיה הנוכחית צמחה על ערכים שונים מאלה של קרואטים ששיתפו פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה, אבל בניסיונה להיות גורם מאחד ו"מאוזן" הצליחה להסתבך בהצהרות בעייתיות. כך למשל במרץ השנה בעת ביקור בארגנטינה אמרה: "אחרי מלחמת העולם השנייה מצאו קרואטים רבים מרחב בארגנטינה שבו יכלו לבטא את הפטריוטיות שלהם ואת דרישותיהם המוצדקות לחירות עבור העם הקרואטי והמולדת הקרואטית". כיוון שחלק מהקרואטים שברחו לארגנטינה היו אנשי כוחות האוסטשה, ששיתף פעולה עם הנאצים, היו שפירשו את דבריה כתמיכה בהם. היא דחתה את הפרשנות הזו בתוקף.

 

קרואטיה ()

בשנה שעברה ביקרה בטהרן, וכשהיא עוטה כיסוי ראש לצד נשיא איראן חסן רוחאני הביעה תקווה להידוק היחסים בין קרואטיה לאיראן, במיוחד בהיבט הכלכלי. רוחאני אמר כי "קרואטיה יכולה להיות שער ליחסים שלנו עם האיחוד האירופי הודות ליחסים ההיסטוריים והתרבותיים בין שתי המדינות ומיקומן הגיאוגרפי". לפי תיאוריות אחדות, מוצאם של בני העם הקרואטי באיראן. "הרפובליקה האיסלאמית של איראן יכולה לראות בקרואטיה חברה ושותפה טובה באיחוד האירופי", השיבה גרבר-קיטרוביץ' לרוחאני. הימים היו כמובן הימים שלפני פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם טהרן והחזרת הסנקציות עליה.


קולינדה גרבר קיטרוביץ' נשיאת קרואטיה מונדיאל מסביב לכדור ()
עם נשיא איראן. "קרואטיה היא שותפה וחברה שלכם"

שלוש שנים לפני כן ביקרה גרבר-קיטרוביץ' בישראל ונפגשה עם הנשיא ראובן ריבלין ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפגישה עם ריבלין, שכינה אותה "ידידת אמת של ישראל", הביעה נשיאת קרואטיה תקווה שבקרוב תצליח ישראל לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים ולהשכין שלום באזור: "על כולנו להעביר את המסר של שלום ושל סובלנות ולגנות את כל המשטרים הטוטליטריים. פעם חייתי תחת משטר כזה, ראיתי את פני המלחמה בקרואטיה, ואני יודעת מה פירוש הדבר לחיות בשלום ובביטחון. ממעמקי לבי אני מאחלת לך ולעם במדינת ישראל שלום וביטחון". גרבר-קיטרוביץ' הדגישה כי קרואטיה תומכת בפתרון של שתי מדינות, והביעה את רצונה של קרואטיה להעמיק את הקשרים עם ישראל בכלכלה, בתרבות, בחינוך ובביטחון.

 

בשנת 2016 פורסמו תמונות של אישה בביקיני שנטען כי היא קולינדה גרבר-קיטרוביץ', וגולשים פתחו ברשתות החברתיות בקמפיין "עוברים לקרואטיה". בסופו של דבר התברר כי לא היא האישה הנראית בתמונות, אבל האינטרנט לא שוכח. גרבר-קיטרוביץ' זוכה גם כעת להיחשב לאחת הפוליטיקאיות היפות בעולם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, EPA
האוהדים והנשיאה. גרבר-קיטרוביץ'
צילום: AFP, EPA
מומלצים