שתף קטע נבחר

קווי מטרו בגוש דן - התכנון יוצא לדרך, מתי ניסע בהם?

גורמים בענף התחבורה טוענים שבניית מערכת המטרו תמשך כ-10 שנים, בזמן שמשרד התחבורה ציין כי הערכות ראשוניות מדברות על תקופה של שש שנים. הקווים יוכלו להסיע אזרחים רבים למרכזי התעסוקה בתל אביב

גורמים בענף התחבורה אמרו אמש (א') כי לוח הזמנים של משרד התחבורה להפעלת קווי המטרו בגוש דן יעמוד על תקופה של עשור. מנגד, על פי התוכניות של משרד התחבורה משך העבודות יעמוד על כשש שנים.

 

 

אתמול פורסם כי משרד התחבורה יעביר בימים הקרובים לחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) יותר מחצי מיליארד שקלים לצורך תכנון סטטוטורי וקידום של שלושה קווי מטרו חדשים במטרופולין תל אביב. קווי הרכבת הקלה בגוש דן צפויים להתחיל לפעול בשנת 2021 ושנה אחר כך תחל בניית שלושת קווי המטרו, במטרה לקצר בצורה משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בתל אביב מהמעגל הרחוק יותר.

 

אלא שתוכנית הקמת המטרו נאמדת ב-150-100 מיליארד שקלים ורק חצי מיליארד יגיעו בקרוב לצורך התכנון. פרויקט המטרו טרם תוקצב על-ידי משרד האוצר, ולכן כלל לא ברור מתי ייצא לפועל. התכנון לפיכך הוא תיאורטי בלבד בשלב זה.

 

על פי התוכנית של משרד התחבורה, הוגדרו מראש שלושה "מסדרונות ביקוש" שירחיבו את רשת הסעת ההמונים המרוחקים יותר מממרכז גוש דן, בין היתר מאזור כפר סבא ורעננה בצפון, ראש העין במזרח ורחובות מדרום.

מפת קווי התחבורה העתידיים  ()
קווי הרכבת הקלה והמטרו
 

הרשת אמורה להשתלב עם קווי הרכבת הקלה כך שתספק גם ליישובים הרחוקים יותר אמצעי הגעה יעילים ומהירים לתוך מטרופולין תל אביב, בדומה לערים הגדולות בעולם. סיום העבודות, לפי המשרד, צפוי להיות ב-2028 – שש שנים של עבודות בסך הכול מרגע התחלת העבודות. לפי גורמים בתחום התחבורה, מדובר בלוח זמנים שספק אם ניתן לעמוד בו. העבודות אמורות להימשך לפי אותם גורמים לפחות עשר שנים.

 

המטרו והרכבת הקלה

בעוד שהרכבת הקלה צפויה לנסוע סמוך לכלי רכב במרכזי הערים, קווי המטרו יסעו בנתיב בלעדי משלהם. כך שרכבות המטרו יוכלו לנוע מהר יותר ובמרחקים גדולים יותר. בנוסף, קווי המטרו יסללו בעיקר במנהרות וחלקן אף ינועו על גשרים.

 

תחילת כריית הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תחילת כריית הקו האדום של הרכבת הקלה(צילום: מוטי קמחי)

הדמיית הקו הסגול (צילום: נת"ע) (צילום: נת
הדמיית הקו הסגול(צילום: נת"ע)

העובדה שקווי המטרו עצמאיים יותר מאפשר גם להעלות את קיבלות המשתמשים בצורה משמעותית, בין היתר גם במספר הקרונות שיחוברו במקביל. לשם השוואה, ברכבת הקלה ניתן לחבר שני קרונות בלבד.

 

רשת קווי המטרו העתידית כוללת מסילות תת-קרקעיות באורך של 130 קילומטרים וכ-100 תחנות רכבת, האמורות לקלוט מיליון וחצי נוסעים ביום ו-450 מיליון נוסעים בשנה. תוואי הרכבת יעבור בין 22 רשויות מקומיות במרכז הארץ. תדירות הרכבות תעמוד על 4-3 דקות.

 

על פי התוכנית, קו המטרו הראשון, שיהיה באורך של כ-73 קילומטרים, ינוע בציר צפון-דרום, וישרת את רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין. 

 

קו המטרו השני יהיה באורך של 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את ראש העין, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.

  

קו המטרו השלישי, שיהיה באורך של 32 קילומטרים, יהיה קו חצי-טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.

 

בדיונים שהתקיימו לאורך השנים שקדמו לאישור קווי הרכבת הקלה, נטען כי פרויקט הרכבת הקלה שיצא לדרכו לא יעמוד בביקוש למערכת הסעת המונים כבר בעוד שנים ספורות. כך פורסם לפני כשלוש שנים ב-ynet. "חלופה A4 (הפרויקט הנוכחי) לא תתפקד בשנת 2040 וכנראה גם הרבה קודם. תחזית הביקוש לקווים 'אדום', 'ירוק' ו'סגול' גבוהה מהקיבולת", אמרו בפורום שהתכנס באגף התקציבים במשרד האוצר. עוד אמרו שם כי "נדרש שלד משמעותי של קווי מטרו כדי לעמוד ביעדי התוכנית והיקף הביקוש".

 

בסופו של דבר החליטו במשרדי התחבורה והאוצר לדבוק בתוכנית הרכבת הקלה, אך לתכנן במקביל קווי מטרו עתידיים שיוכלו לענות על הביקוש הגובר לתחבורה ציבורית בגוש דן.

 

שר התחבורה ישראל כץ אמר אתמול כי רשת קווי המטרו בשילוב רשת קווי הרכבת הקלה בתל אביב הם הפרויקטים הגדולים ביותר שמשרד התחבורה מבצע מאז קום המדינה. "אחרי 100 שנים של חזון ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, אנו מוציאים לדרך שני מגה-פרויקטים שישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב. המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות תהיה ותיראה אחרת, ותשתווה למקובל במדינות המתקדמות באירופה".


פורסם לראשונה 15/07/2018 23:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים