שתף קטע נבחר

התרגיל האחרון לפני מבצע בעזה? "איש לא יופתע אם בעוד יממה נהיה ברצועה"

תרגיל אוגדה 162, המדמה לחימה בעזה, הוא הגדול ביותר בשנים האחרונות. בריאיון מיוחד ל-ynet מבהיר מפקד האוגדה תא"ל עודד בסיוק כי המבצע הבא לא יהיה צוק איתן 2, ומותח ביקורת על הבהלה מטרור העפיפונים: "אם נרצה להילחץ מזה - אז נילחץ. חמאס יעיל ומזיק יותר, אבל פגיע הרבה יותר". ואילו לקחים מיושמים מצוק איתן?

 

התרגיל שעשוי להיות האחרון לפני המלחמה הבאה בדרום: בצה"ל מסלימים את רטוריקת האיומים על חמאס, ומסרי האזהרה מפני עימות מתקרב מועברים לא רק בסגירה חלקית של מעבר כרם שלום או בתקיפות סמוכות יותר למפריחי עפיפוני תבערה. בריאיון מיוחד ל-ynet מזהיר מפקד אוגדת החוד 162, תת-אלוף עודד בסיוק: "במבצע צבאי שאתה יוזם יש יתרונות. יכול להיות שזה התרגיל האחרון לפני המלחמה הבאה".

 

בצבא ניצלו תרגיל נרחב של האוגדה, הכוללת בין היתר את חטיבות גבעתי, נח"ל, חטיבה 401 של השריון, אגד ארטילרי 215, חטיבת השריון במילואים 179 וחלקים מחטיבת כפיר, שתוכנן מראש ללא קשר להסלמת סוף השבוע, כדי לאותת לארגון הטרור השולט ברצועת עזה על כוונה ומוכנות ישראלית גבוהה להיכנס למערכה נוספת ברצועת עזה, 4 שנים בדיוק אחרי מבצע צוק איתן.

 

עודד בסיוק (צילום: יואב זיתון)
תא"ל בסיוק במהלך התרגיל(צילום: יואב זיתון)
לפי בסיוק, זהו התרגיל הגדול ביותר במתאר הדרומי שנערך בשנים האחרונות בצה"ל על ידי יחידה מתמרנת, והוא נפתח בתרחיש שמדמה הידרדרות בגלל אירועי טרור נקודתיים בגבול הרצועה, ולא במהלך ישראלי התקפי, כפי שאירע בעופרת יצוקה ובעמוד ענן, ובכך גבה מחירים גבוהים יותר מחמאס במכת הפתיחה, ובשיאו חיסולו של רמטכ"ל הארגון, אחמד ג'עברי, שהוביל למבצע עמוד ענן בשנת 2012. 

 

"אנחנו תמיד מעדיפים יוזמה, אבל אנחנו נדע להתמודד עם כל תרחיש ומשימה שנידרש אליהם, ונראה לאיפה זה לוקח אותנו", הסביר האוגדונר בסיוק ל-ynet. "תמיד במבצע צבאי, ככל שאתה יוזם ואתה קובע מה אתה עושה בפתיחה, אתה יכול להרוויח יותר דברים בהתחלה. יש לכך יתרונות. לפגיעה בשרשרת הפיקוד של חמאס יש משמעות. אבל אנחנו נדע לספק את התוצאה בכל מצב. המבצע שאנחנו נערכים אליו הוא לא צוק איתן 2, לא עופרת יצוקה 3 ולא עמוד ענן 4, זה אירוע אחר לחלוטין. אנחנו אומרים פה למפקדים וללוחמים: יכול להיות שזה התרגיל האחרון לפני המלחמה הבאה, אף אחד פה לא יופתע אם בעוד 24 שעות לא נהיה פה אלא ברצועת עזה".

 

"לא מתאמנים בקילוף שכבת הבתים הראשונה ברצועה"

מבעד לדפי המסרים הקלישאתיים שעולים מהשיחה עם מפקד האוגדה, תא"ל בסיוק מרבה להשתמש במונחים של הכרעה, בדומה לגישת שר הביטחון אביגדור ליברמן. לפי בסיוק, הכרעה ניתנת לכימות בהקשרים הצבאיים-הטקטיים יחסית בפשטות, לפי מספר הרכיבים של חמאס שיושמדו בתא שטח נתון ברצועה, שאליו יישלחו גדוד או חטיבה: "ההכרעה נוגעת לשאלת חופש הפעולה של האויב, יכולתו לממש את משימותיו. היום מג"ד יודע איך הוא נמדד בהצלחת משימתו. אנחנו לא מתאמנים פה בקילוף שכבת הבתים הראשונה של הרצועה הסמוכה לגדר. העוצמה כאן גדולה בהרבה מבעבר. התמרון הקרקעי יביא הישגים שלא יגיעו בדרכים אחרות. ברור שאם אתה הולך במבצע שכזה להכרעה עד הסוף, אז אתה תשיג הרתעה ושקט ללא מעט זמן".

תרגיל צבאי באוגדה 162 (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

תרגיל צבאי באוגדה 162 (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל )

עודד בסיוק (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

בכל הקשור למושג אחר שבו מרבה שר הביטחון להשתמש, או לפחות הרבה בעבר, "מיטוט חמאס", מעדיף תא"ל בסיוק להצטנע ולא משיב לשאלה אם כוחותיו אמורים לפגוע גם בסמלי שלטון של חמאס בתמרון עמוק ברצועה: "אם נבצע את כל המשימות שאנו מתרגלים בתרגיל, אז נחזיר את חמאס שנים רבות אחורה ונפגע בו משמעותית. אנחנו נבצע את המשימות שיוטלו עלינו ונדע לספק את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. מה יקרה עם זה? מה יעשו עם זה? מה ירצו מאיתנו? זאת לא שאלה שלי".

 

בתרגיל האוגדה לא תמצאו טנקים מסתערים או חי"רניקים מטהרים מתקני לחימה בשטח בנוי. התרחיש הוא אמנם כיבוש רצועת עזה, אך בדומה לתרגילי אוגדה אחרים, הוא שלדי, כלומר מתרגלים בו קצינים ברמת מפקדי פלוגה ומעלה, ללא פקודיהם שנשארו בגזרות הבט"ש.

 

המ"פים, המג"דים והמח"טים נוסעים במהלך התרגיל, באזור באר שבע, על האמרים המדמים טנקים או נגמ"שים, והייעוד הוא לראות כיצד פועלת המכונה העצומה והמשומנת המכונה מפקדת אוגדה. בקרונות המבצעים, המודיעין והאש שנפרסו בשטח ניתן לזהות כבר חלק מהשינויים שחלו מאז המלחמה בקיץ 2014.

סגירות המעגלים למשל, כאן, מהירות יותר. דקות בודדות חולפות מהרגע שמפקד גדוד מסמן מטרה מזדמנת וחדשה שיצר בשטח, ועד שמוטלים עליה פצצה או טיל ממטוס קרב. "יש היום מיצוי נכון יותר של כלכלת הקרב, וחוללנו מהפכה בעולם האש, עם חימושים מהאוויר ומהקרקע שחלקם לא היו בעבר", מסביר בסיוק.

 

הלקח: להרחיק את שטחי הכינוס מקו הגבול

גם הפריסה של שטחי הכינוס וההיערכות, עקב אכילס שגבה חיי חיילים שנהרגו מנפילות פצמ"רים בצוק איתן, השתנתה. מפקדות החטיבות והאוגדה יהיו מרוחקות יותר מקו הגבול, והלוחמים יצטרכו לגמוע יותר קילומטרים עד ליעדים שיכבשו. לכל אוגדה הוכנס גם קצין אוכלוסייה בדרגת אלוף משנה, שיהיה אחראי על צירי התקדמות הכוחות, מיגונם ועוד.

 

"פיתחנו תפיסת לחימה חדשה ויעילה יותר לרצועת עזה, 'אדני פלדה', שמטפלת ספציפית בבעיות של עזה", הסביר בסיוק. "זו תפיסה שעוסקת ביכולת שלנו להכריע מסגרת טקטית של חמאס במרחב נתון, תוך מיצוי המודיעין מהמקורות השונים אל מול מגוון האיומים, ממנהרות הלחימה הפנימיות של חמאס ועד לרחפניו. יש לחמאס תורת לחימה ותורפות, ונדע להעצימן. זה לא יהיה עוד מאותו הדבר. בחטיבת המבצעים בקריה, שבה נקבעים שמות המבצעים והמלחמות על ידי קצינים, יצטרכו להמציא שם חדש ואחר למבצע הזה, כי זה לא יהיה מה שהכרנו עד היום".

אביגדור ליברמן וגדי איזנקוט ויהודה פוקס (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון ליברמן והרמטכ"ל איזנקוט באוגדת עזה(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

התרגיל כאמור נקבע מראש ותוכנן לפני חודשים ארוכים, אך הקשרו האקטואלי מחלחל היטב לאלפי המפקדים והחיילים המשתתפים בו. "חמאס הולך על הקצה בימים אלה", אומר בסיוק, שמודע גם למחירים שעלולים לעצור או לעכב את התמרון שהוא מתאמן לקראתו: מספר גבוה של חללים או שבויים מקרב הלוחמים, שחמאס עשוי לקחת. "נדע להתמודד עם מחירים ולהמשיך להילחם. אנחנו נערכים גם לכך, ומתרגלים מספר בודד של ניסיונות חטיפה. אנחנו מתעסקים הרבה באיך להימנע מסיטואציות כאלה אבל אתה יותר מדבר עם החיילים על סיכונים מאשר על מחירים. יש בכך עיסוק רב, בעיקר מנטלי. זהו עניין מדינתי וחברתי. יש לי ארבעה ילדים, וזו שאלה שצריכה להיות נדונה בהקשר הרלוונטי לפעולה צבאית".

 

מבין השורות נשמעת גם ביקורת של בסיוק על תגובות היתר בישראל לתופעת עפיפוני התבערה, שעד היום הסבו נזקים חקלאיים ומורליים אך טרם פגעו משמעותית באף ישראלי, ועלולים להיזכר כטריגר שהצית את מלחמת 2018 בעזה. "מי שמעיף קונדומי תבערה יכול לזרוק בליסטראות. הכל אפשרי. אם נרצה להילחץ מזה - אז גם נילחץ", אומר הקצין הבכיר.  

אחרי עשור של שלושה מבצעים ברצועת עזה, שהעניקו רק פרק זמן מוגבל של שקט לתושבי הדרום, נראה שבצה"ל בשלים למבצע בדרום, כזה שיזעזע את רצועת עזה, ולא ישאיר בה את חמאס במתכונתו הנוכחית. "חמאס הפך למאורגן יותר, למד מחיזבאללה, יש לו דוקטרינת טרור והוא יעיל ומזיק יותר. אבל הוא גם פגיע יותר. הוא עוד רחוק משמעותית מיכולות צבאיות מסודרות כמו שיש בצה"ל", סיכם האוגדונר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב זיתון
תא"ל בסיוק
צילום: יואב זיתון
מומלצים