שתף קטע נבחר

מיליון פריטי תחמושת ומאות כלי נשק: תם מבצע החזרת הציוד לצה"ל

אגף הלוגיסטיקה סיים את המבצע לרגל שנת ה-70 שבמסגרתו נקראו אזרחים להחזיר ציוד ששמרו מבלי שייענשו. משפחות שכולות החזירו את חפצי הנופלים, ובצבא נחשפו לכתבי יד שתיעדו קרבות ממלחמת ששת הימים והחווה הסינית

 

אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה סיים השבוע את מבצע "שבעים ומשיבים", שבמסגרתו נקראו אזרחים להחזיר ציוד צבאי ששמרו לאחר שירותם. במסגרת המבצע, שנמשך בין 17 ביוני ל-13 ביולי, הוקמו יותר מ-100 עמדות החזרת ציוד ברחבי הארץ, וניידות מיוחדות נשלחו לבתי האזרחים ואספו מהם באופן אישי את הציוד.

 

כלי הנשק שהוצגו בתערוכה במסגרת המבצע (צילום: דובר צה
רובים מדגם קלצ'ניקוב שהוחזרו(צילום: דובר צה"ל)

כלי הנשק שהוצגו בתערוכה במסגרת המבצע (צילום: דובר צה
יותר ממיליון פרטי תחמושת הוחזרו(צילום: דובר צה"ל)
כלי הנשק שהוצגו בתערוכה במסגרת המבצע (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)
מצה"ל נמסר כי המוקד שנפתח לצורך המבצע טיפל ב-4,019 פניות. כ-400 כלי נשק, בהם אקדחים, מקלעים, תתי-מקלעים ורובי סער הוחזרו לידי הצבא, וכן יותר ממיליון פריטי תחמושת ו-395 אמצעי לחימה כמו אמצעים אופטיים, אמצעים לראיית לילה, כוונות, אמצעי קשר ועוד. יחד עם אמצעי הלחימה הוחזרו גם פריטים היסטוריים כמו מפות, חוברות של תורת לחימה, פקודות מבצע ותמונות.

 

האזרחים החזירו גם פריטי ציוד כגון אוהלים, אפודים, ציוד הסוואה, קסדות ומצנחים, ובדובר צה"ל אמרו כי המבצע תרם למדינה ולצבא מבחינה מבצעית ובטיחותית, בשל הסיכון הטמון שאחזקת אמצעי לחימה בבתים.

 

הציוד המבצעי שהוחזר יחזור לשימוש או יושמד באופן מאובטח בהתאם למצבו, והפריטים ההיסטורים ממוינים ומתויקים בהתאם לצורכי מחלקת ההיסטוריה של צה"ל.

 

עמדת החזרת ציוד (צילום: דובר צה
עמדת החזרת ציוד של צה"ל(צילום: דובר צה"ל)
 

ראש חטיבת הלוגיסטיקה, תת-אלוף ניסן דוידי, סיכם את המבצע ואמר: "ראינו הירתמות משמעותית של אזרחי ישראל שהחזירו לצה"ל ציוד צבאי, אמצעי לחימה ופריטים היסטוריים בעלי חשיבות לתיעוד ההיסטוריה של צה"ל. אני מברך את האזרחים על שיתוף הפעולה והבנת חשיבותו המבצעית והבטיחותית של המבצע".

 

בין חפצי ההרוגים: תיעוד הקרב בחווה הסינית ותדריך כניסה ללבנון

 

מילכה בן ארי, אלמנתו של מפקד גייסות השריון, הדיפלומט והסופר תת-אלוף אורי בן ארי ז"ל, וסבתו של סמל עידו בן ארי ז"ל שנהרג בתאונת אימונים לפני כשנה וחצי, פנתה למוקד ומסרה 12 קלסרי עבודה של בעלה, בהם תמלולים והקלטות של כנסי למידה שנערכו לאחר מלחמת ששת הימים שבה פיקד על חטיבת הראל.

 

בקלסרים נמצאו גם פקודות וסיכומים של תרגילי השריון הגדולים בשנות החמישים שהשפיעו על בניין הכוח של צה"ל, יחד עם תיעוד הרצאות שערך למפקדים בינואר 1974 על מלחמת יום הכיפורים שבה היה סגן מפקד פיקוד דרום. יחד עם כתבי היד נמצאו גם הערותיו מהתקופה שבה כתב את ספריו "אחרי" ו"נוע נוע סוף".

 

מסמך שהוחזר על ידי משפחת בן ארי (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

הוריו של סמ
18 שנים אחרי מותו של אופיר, הציוד הוחזר לצבא(צילום: דובר צה"ל)

חפציו של סמ
(צילום: דובר צה"ל)

עוד הוחזרו מסמכים של קצין מודיעין חטיבתי ששירת במלחמת יום הכיפורים, בהם נמצא דף הסבר למפקדים מפרוץ המלחמה, יומן חמ"ל שנכתב על-ידי הקצין, ודו"חות יומיים מהלחימה.

הקצין תיעד גם את הקרבות המפורסמים בחווה הסינית וקרבות שריון וחי"ר של צה"ל מול המצרים בסיני במשך ארבעה ימים במלחמה.

 

לאחת מעמדות ההחזרה הגיע בן משפחתו של טוראי דוד גרינוולד ז"ל והחזיר את ציודו האישי שהושב למשפחה לאחר שנהרג בשנת 1984.

גרינוולד נהרג בדרך מלבנון לישראל כשהכוח שלו הותקל על-ידי מחבלים. בין חפציו נמצא נייר עם תדריך היציאה לפעולה בלבנון.

 

לבקשת המשפחה של סמ"ר אופיר מגידיש ז"ל שנרצח בפיגוע בצומת אזור בשנת 2001, נציגי הצבא הגיעו לביתו על מנת לאסוף את הציוד הצבאי שלו. מגידיש נרצח בזמן שעשה את דרכו לבסיס במרכז הארץ, ונרצח יחד עם שישה חיילים נוספים ואזרחית אחת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
רובים שהוחזרו לצבא
צילום: דובר צה"ל
מומלצים