שתף קטע נבחר

הטרנסג'נדרית הסורית שמצאה מקלט בגרמניה: "זה גן עדן"

בין משתתפי מצעד הגאווה בברלין הייתה גם קטיה א-שהאבי - פליטה סורית שיצאה מהארון לאחר שנמלטה עם אחיה התאום ואביה לגרמניה, ושם החלה בתהליך שינוי המין."כאן יש מי שעוזר לנו. אם בסוריה היינו אומרים משהו אני לא יודעת מה היה קורה לנו"

מצעד הגאווה בברלין (צילום: AFP)
"אהיה אישה אמיתית". קטיה א-שהאבי ואחיה נור במצעד הגאווה בברלין(צילום: AFP)

מאות אלפים השתתפו אתמול (שבת) במצעד הגאווה בברלין - בהם גם פליטה סורית, טרנסג'נדרית בשם קטיה, שמחשיבה את הבירה הגרמנית ל"גן עדן בטוח".

 

הטרנסג'נדרית, קטיה א-שהאבי, אמרה בריאיון לסוכנות הידיעות AFP כי "כאן תומכים בנו" - בניגוד לסוריה שעדיין שרויה במלחמת אזרחים, ושם שמרה א-שהאבי על זהותה בסוד. אולם ברלין היא סיפור אחר, וקטיה חיה שם כאישה באופן גלוי בזמן שהיא ממתינה לניתוח לשינוי מין שאותו תעבור בעוד כחצי שנה.

 

"אעשה ניתוח בעוד שישה חודשים, לאחר שאסיים את הטיפול ההורמונלי. ואז זה יהיה הרבה יותר טבעי מאי פעם, אהיה אישה אמיתית", הוסיפה א-שהאבי.

מצעד הגאווה בברלין (צילום: AFP)
"פחדתי שאמא לא תקבל אותי". האחים א-שהאבי מתכוננים למצעד(צילום: AFP)

מצעד הגאווה בברלין (צילום: EPA)
"גן עדן בטוח". מצעד הגאווה בברלין, אתמול(צילום: EPA)

מצעד הגאווה בברלין (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

בסוריה, שמרה א-שהאבי על חשאיות לגבי זהותה המגדרית. אולם, אחד הבודדים שידעו את האמת היה אחיה התאום, נור, בעצמו הומוסקסואל.

 

קטיה ונור א-שהאבי נמלטו מסוריה יחד עם אביהם לפני כשלוש שנים. "אף אחד במשפחה לא באמת ידע מי אנחנו. אבל בגרמניה החלטנו לצאת מהארון", היא מספרת.

 

השלושה עשו את הדרך מסוריה יחד עם מאות אלפים אחרים, בהם גם פליטים מעיראק ומאפגניסטן. רובם הגיעו ליוון דרך טורקיה, ומשם המשיכו דרך מדינות הבלקן אל גרמניה - כאשר הקנצלרית אנגלה מרקל פתחה את הדלת לכמיליון פליטים ב-2015.

 

"המסע הזה לקח לנו שלושה חודשים, היה ממש קשה", מספר נור, שמתגורר כעת עם בן זוגו בעיר דרזדן. הרשויות בגרמניה אישרו לקטיה, נור ואביהם להישאר במדינה שלוש שנים. אם המשפחה הצטרפה אליהם השנה, אך מעמדה טרם הוסדר.

מצעד הגאווה בברלין (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

מצעד הגאווה בברלין (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

מצעד הגאווה בברלין (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

מצעד הגאווה בברלין (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

עבור קטיה ונור, ברלין היא ההיפך הגמור לעומת סוריה והחברה הערבית בכלל מבחינת הגישה כלפי להט"ב. "החברה, לא רק בסוריה אלא בכל העולם הערבי, לא רואה בעין יפה הומוסקסואליות או אנשים טרנסג'נדרים", היא אומרת.

 

"אבל בגרמניה יש תמיכה, יש מי שעוזר לנו, אין אי-נוחות. בסוריה, אם היינו אומרים משהו, אני לא יודעת מה היה קורה לנו", מוסיפה קטיה.

 

השנה, מצעד הגאווה בברלין התקיים תחת הסלוגן "הגוף שלי, הזהות שלי, החיים שלי" - סלוגן שמסתדר היטב עם הסיפור של קטיה, שרק יומיים קודם לכן פגשה שוב את אמה. "פחדתי, חשבתי שהיא לא תקבל אותי. רעדתי והלב שלי פעם במהירות", היא מספרת.

 

"במשך כמה רגעים היא לא אמרה כלום, אבל אז היא נרגעה וקיבלה את המצב החדש שלי. היא אמרה: 'עכשיו יש לי בן ובת, אני ממש גאה בך'", מוסיפה קטיה בחיוך נוצץ.

 

אולם עם אביה קטיה לא נפגשה מאז שיצאה מהארון כטרנסג'נדרית. "הוא לא מקבל את זה", היא מציינת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
נור וקטיה א-שהאבי
צילום: AFP
מומלצים