שתף קטע נבחר

פסטיבל אושו אחרי החשיפה בנטפליקס: "לא מרעילים פה אף אחד"

מאות הגיעו לסוף שבוע של מדיטציות וסדנאות רוחניות, לאחר שהסדרה "ארץ פראית מאוד" הציגה את הקומונה של אושו ככת של מין וניצול, ותיארה הרעלות מזון וניסיונות רצח בשנות ה-80 בארה"ב. אלא שהישראלים מתעקשים: "זה לא הסיפור של אושו, וכאן הכול רגוע ושאנטי"

 

 

מאות בני אדם הגיעו בחודש שעבר לפסטיבל "אושו ישראל" - לראשונה מאז שידור "ארץ פראית מאוד", הסדרה הדוקומנטרית המדוברת של נטפליקס, שמתמקדת בגורו ההודי אושו ובדרכו הרוחנית.  

 

בסדרה מוצגת התנועה, שפעלה במדינת אורגון שבארצות הברית, ככת מסוכנת של סקס וניצול. הסדרה מציגה את המאבק המתוקשר שלה מול תושבי האזור ומתארת שורת מקרים שאירעו בשנות ה-80 ובהם ניסיונות רצח, הרעלות מזון המוניות, סגידה לגורו ותמונות מסדנאות סקס נועזות.

 

הטריילר של הסדרה

 

פסטיבל אושו 2018 (צילום: אייל לבקוביץ)
מדיטציה בפסטיבל אושו(צילום: אייל לבקוביץ)

פסטיבל אושו 2018 (צילום: אייל לבקוביץ)
פסטיבל אושו 2018 (צילום: אייל לבקוביץ)

35 שנה אחרי פירוק הקומונה, הציבור הישראלי מתמקד במסר של הגורו ההודי ופחות בהאשמות נגד שילה, העוזרת האישית שלו שלפי הסדרה ניצלה את כוחה וניסתה להשתלט באלימות על הקהילה. הפסטיבל נערך בחודש שעבר במדשאות קמפוס סמינר גבעת חביבה, בפעם ה-11 ברציפות בישראל. לפי מפיק הפסטיבל, יובל (קורהה) איתח, מדובר בפסטיבל אושו הגדול בעולם.

 

המשתתפים לקחו חלק בסדנאות מדיטציה, תרפיה, יחסים, תנועה וריקוד, התפתחות אישית, מודעות ועוד. "החבר'ה באים לשלושה ימים של ממד אחר, חגיגה, 'סלבריישן' של אושו - מזורבה לבודהה - וזה חלק מהמסר", אמר קורהה. 

 

לני היא הסניאסי - כינוי הודי שמוענק להולכים בדרכו הרוחנית של אושו - הוותיקה ביותר בפסטיבל. היא הכירה אישית את הגורו, ונזכרת בגעגועים בחיים המאושרים שהיו לה בתחילת שנות ה-80 בקומונה ראג'נישפורם שהוקמה בערבות אורגון: "כשהגעתי לחווה, השתתפתי בקורס של שלושה חודשים ומיד התחלתי לעבוד בקומונה. עבדנו 12 שעות יום-יום בבנייה, ניקיון, ביטחון. הייתי מורה לילדים וממש נהניתי. כל ערב היה דיסקו וקזינו, היינו מאושרים".

 

35 שנים אחרי ההתרסקות הגדולה, לני מגלה פרטים נוספים מהאירוע המכונן ששינה את חייה: "כשראיתי את הסדרה בנטפליקס, היה לי ממש קשה כי גיליתי הרבה דברים שלא ידעתי. למשל, עבדתי עם ההומלסים ששילה הביאה לחווה וזה היה מאתגר מאוד. הייתי בשוק כשגיליתי בסדרה שערבבו להם סמים בבירה וסיממו אותם. אני לא הייתי בקונפליקט עם השכנים. מתוך 5,000 תושבים בחווה, רק 38 איש עברו הכשרה בנשק ואני לא הייתי אחת מהם".

 

אושו מדבר על סקס

 

פסטיבל אושו 2018 (צילום: אייל לבקוביץ)
חוגגים את החיים, בגבעת חביבה(צילום: אייל לבקוביץ)

פסטיבל אושו 2018 (צילום: אייל לבקוביץ)
(צילום: אייל לבקוביץ)

פסטיבל אושו 2018 (צילום: אייל לבקוביץ)
(צילום: אייל לבקוביץ)

"לא עבדתי עם שילה ולא הכרתי אותה באופן אישי", מוסיפה לני. "העבודה שלה הייתה להגן על הקהילה ולהגן על אושו, אבל בסדרה רואים שהיא לקחה את הכוח שלה וניצלה אותו לרעה. היה לי מאוד קשה לראות בסדרה איך היא ניסתה לרצוח את הרופא של אושו, חבר טוב שלי, ואת הניסיונות הכושלים להרעיל את תושבי האזור".

 

לני, כמו רבים אחרים, חושבת שהמסר של אושו הקדים את זמנו ולכן יצר עוינות רבה בקרב הממסד האמריקני ובקרב התושבים שהתגוררו בסמוך. "לפני 35 שנה המילה מדיטציה הייתה מוזרה, היום המילה הזאת נשמעת לאנשים כמו קוקה קולה. עכשיו אנשים יכולים לקבל את מה שהוא אמר, אז הם לא היו מוכנים לזה. אפשר לראות את זה דרך ההתנהגות העוינת של המקומיים אלינו. למשל העניין של הסקס. בסדרה עושים פוקוס על חיי הסקס של הסניאסים. אפשר לראות שהשכנים מאוד קינאו בנו".

 

בניגוד לתחילת שנות ה-90, אז סדנאות אושו לוו בפולחן אישיות לגורו הנערץ והתמונות המפורסמות שלו היו נפוצות מאוד, בפסטיבל אושו 2018 אין לכך זכר. לני סבורה כי זו התפתחות טבעית שעברה הקהילה במהלך השנים: "אושו לא רצה לקיים עוד דת, הוא אמר שכשהוא ימות לא יהיה צורך למלא את מקומו. הוא אמר לנו לא להסתכל באצבע שלו, אלא על מה שהיא מצביעה".

 

טאריקה צימבלר, מנחת מדיטציות ותרפיסטית מבית אושו, טוענת כי לא מדובר בכת או בדת: "לא מדובר בפילוסופיה ולא בתיאוריה, אלא בדרך חיים שמשלבת בין הגישה המזרחית של המדיטציה וההתבוננות לבין הגישה המערבית של לחיות בעולם בגישה מדעית. אושו התווה את המושג 'מזורבה לבודהה' - בודהה האדם המתבונן וחי במודעות עם עצמו והסביבה וזורבה היווני נהנה וחוגג את החיים". 

 

אושו: אני פלייבוי רוחני

פסטיבל אושו 2018 (צילום: אייל לבקוביץ)
סלפי בפסטיבל אושו (צילום: אייל לבקוביץ)

פסטיבל אושו 2018 (צילום: אייל לבקוביץ)
(צילום: אייל לבקוביץ)

צימבלר, שגילתה את משנתו של אושו שנים רבות לאחר מותו, בחרה לתת לבתה דווקא את השם שילה: "זה לא על שם 'שילה' מהסדרה, אלא על שם חברה טובה שלי. לחלק מהוותיקים בקהילה השם הזה תקוע בגרון ומסמל תקופה רעה, אבל הבחירה שלי היא דוגמה טובה להתפתחות החיובית של הקהילה שלנו. אושו אמר לחיות כאן ועכשיו".

 

גם קורהה, המתפאר אף הוא בתואר סניאסי, הופתע מעוצמת התגובות לסדרה: "הסדרה עשויה היטב אבל היא לא מספרת את הסיפור של אושו. אנחנו לא מרעילים אנשים והכול רגוע ושאנטי. אנשים באים לתרגל מדיטציה, להתבונן, להיכנס למודעות, להיות ביחד ולחגוג. אנחנו לא ננשוך אתכם, כולם מוזמנים".

 

בעקבות השיח הציבורי הרחב בישראל ובעולם לאור הסדרה, רבים הגיעו השנה לראשונה לפסטיבל. אחת הקבוצות הרועשות באירוע הורכבה מעשרות חברות וחברי קבוצת הפייסבוק הפופולרית לגרושים וגרושות - "גימלים". רובם הגדול לא הכיר ולא שמע על משנתו הרוחנית של אושו והם הגיעו בעקבות הבאזז שיצרה הסדרה. אחת מחברות הקבוצה, גרושה בת 42, סיפרה לפני שנכנסה לסדנת מודעות אינטימית לאחר חצות: "אני לא רוחנית, לא שמעתי על אושו ולא ראיתי את

הסדרה של נטפליקס. מישהו בקבוצת 'הגימלים' שראה את הסדרה והתלהב הציע לבוא לפסטיבל להתנסות בסדנאות - והגענו".

 

ד"ר ירון זיו, פסיכותרפיסט ומנחה סדנאות ברוחו של אושו, חושב שסדרת הטלוויזיה עשתה דווקא טוב לתנועה. לדבריו, חשוב להפריד את ההתנהלות הפלילית של שילה מהמסר של הגורו הנערץ. "אני סניאסי ותיק מאוד של אושו ומחויב למשנתו כבר הרבה מאוד שנים. הרוח והמילים והעוצמה חיות בתוכי, הן כמרצה והן כמטפל.

 

"הכרתי את שילה בזמנו; היא שלטה בקומונה ביד רמה והכול התנהל לפי המערכת שלה ואושו שיתף פעולה כי הוא מאוד אהב את תורת הארגון הלוגיסטי שלה. צריך לעשות הפרדה בין התורה שאושו העביר בצורה כל כך יפה לבין ההתנהלות הפחות נעימה שהתרחשה בחווה ומתוארת בסדרה. כפסיכותרפיסט, יש הרבה אנשים בתחום הפסיכולוגיה שאתה הולך לפי דרכם אבל לא היית רוצה להיות הבן או האבא שלהם. צריך לעשות הפרדה בין המשנה לבין האדם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אייל לבקוביץ
הפסטיבל בגבעת חביבה
צילום: אייל לבקוביץ
מומלצים