שתף קטע נבחר

"התנהגות לא שגרתית": ארה"ב מזהירה מלוויין רוסי מסתורי

בדיון שנערך באו"ם על הצעה רוסית-סינית לאמנת מניעת חימוש בחלל, הזהירו האמריקנים מפני לוויין ששיגרה רוסיה בשנה שעברה: "פוטין רמז לכך שכלי נשק בחלל הופכים למקובלים יותר מבחינה פוליטית וצבאית"

האם מתפתח מרוץ חלל חדש בין המעצמות? ארצות הברית הביעה אתמול (יום ג') חשש מפני התנהגות חשודה ו"לא שגרתית" של לוויין אותו שיגרה רוסיה באוקטובר אשתקד, תחת הכינוי "מנגנון סקירת חלל". את האזהרה השמיעה ילים פובלט, עוזרת מזכיר המדינה לענייני בקרת חימוש, בדיון שנערך בוועידת ההתפרקות מנשק של האו"ם בז'נבה, על הצעה לאמנה חדשה למניעת מרוץ חימוש בחלל החיצון.

 

פובלט התייחסה בדיון לנאומו של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין בחודש מרץ, שבו הכריז על כלי נשק חדשים ומפותחים שפיתחה מוסקבה - ובכללם מערכת לייזר ניידת. פובלט הביעה חשש מפני שימוש במערכת הזו בתחום החלל.

 

 

טיל בלתי מנוצח, צוללת יום הדין: הארסנל של פוטין

גדולה גם בירח: טראמפ הורה להקים חיל חלל

 

"משרד ההגנה הרוסי הכריז לאחרונה כי כוחות החלל שלו קיבלו לידיהם את מערכת הלייזר הניידת, שעליה הכריז ולדימיר פוטין בנאומו מ-1 במרץ השנה. המנהיג הרוסי בעצמו רמז לכך שכלי נשק בחלל הופכים ליותר מקובלים מבחינה פוליטית וצבאית", אמרה הנציגה האמריקנית. היא הוסיפה כי "עבור ארצות הברית, זוהי עדות נוספת לכך שהפעולות של רוסיה אינן תואמות את דבריה".

 

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר בפורום קודם שנערך בז'נבה בחודש פברואר כי מניעת מרוץ חימוש בחלל היא בעדיפות גבוהה בעיני מוסקבה, וכי יעד זה נכלל בהצעת האמנה שנידונה, שאותה הגישו רוסיה וסין כבר לפני כעשור.

אילוסטרציה של טיל בליסטי רוסי בחלל ()
אילוסטרציה של טיל בליסטי רוסי בחלל
 

פבלוט תקפה את הצעת האמנה ואמרה כי יש בה "פגמים רבים". עוד אמרה כי "יש לציין התנהגות לא שגרתית, ואף מאיימת, במסגרתה נצפה לוויין פועל בניגוד למה שבעליו טענו שהוא מיועד לעשות - והדבר גורם לנו לדאגה רבה".

 

פבלט התייחסה בפרט ל"מנגנון סקירת חלל" (space apparatus inspector), שעל שיגורו הכריז משרד ההגנה הרוסי באוקטובר אשתקד: "הוודאות היחידה שיש לנו היא שהמערכת הזו הוכנסה למסלול סביב כדור הארץ".

 

לדבריה, התנהגותו במסלול לא תואמת "לשום דבר שנראה בעבר", ובכלל זאת פעילותם של "לווייני סקירה" רוסיים אחרים. היא ציינה עוד כי "אנו חוששים מפני מה שנראה כמו התנהגות מאוד לא-שגרתית של מה שהוכרז כ'מנגנון סקירת חלל'".

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים (צילום: AFP)
"רמז לכך שכלי נשק בחלל הופכים ליותר מקובלים מבחינה פוליטית וצבאית". פוטין עם טראמפ בהלסינקי(צילום: AFP)

"מאמציה של רוסיה להשיג יכולות בחלל מדאיגים לאור הדפוס החוזר בתקופה האחרונה של התנהגות רוסית עוינת", הזהירה פובלט. היא ציינה כי האמנה המוצעת לא אוסרת ניסויים או אגירה של כלי נשק נגד לוויינים.

 

אלכסנדר דיינקו, דיפלומט רוסי בכיר בז'נבה, דחה את הטענות הללו וטען כי מדובר ב"האשמות חסרות בסיס והשמצות שמבוססות על חשדות והנחות". הוא ציין עוד כי וושינגטון לא הציעה תיקונים לאמנה המוצעת.

 

"אנחנו רואים שהצד האמריקני מביע חשש רב בנוגע לרוסיה, ולכן ניתן היה להניח שהם יהיו הראשונים שיתמכו ביוזמה הרוסית. ראוי שהם יפעלו למען אמנה שתספק במאת האחוזים את האינטרסים הביטחוניים של העם האמריקני", אמר בתגובה הדיפלומט הרוסי.

 

הנציג הסיני בדיון, פו קונג, קרא לקיים משא ומתן בתחום, ואמר כי "סין תמיד תמכה בשימוש בחלל החיצון לצורכי שלום. היא מתנגדת למרוץ חימוש בחלל או אף חמור מכך - הפיכתו לזירת קרב".

 

הדיון התנהל ימים ספורים לאחר שסגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, הכריז על תוכניות מפורטות שמטרתן ליישם את החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להקים "חיל חלל", שיהווה זרוע נפרדת, שישית במספר, של הכוחות המזוינים של ארצות הברית.

 

פנס אמר בנאום שנשא ביום חמישי שעבר כי "ארצות הברית תמיד תישאר שוחרת שלום, על פני האדמה ומחוץ לכדור הארץ. אך ההיסטוריה מראה כי השלום מגיע רק עם הפגנת עוצמה, ועם השליטה של ארצות הברית בחלל החיצון - חיל החלל יהיה ההוכחה לאותה עוצמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה של טיל בליסטי רוסי בחלל
מומלצים