שתף קטע נבחר

המטבע הטורקי ממשיך ליפול, דירוג האשראי - זבל

המחלוקת הקשה עם ארה"ב לא נפתרה, והכלכלה הטורקית ממשיכה להתרסק: הלירה הטורקית צנחה שוב ואיבדה כבר 40% מערכה השנה, ודירוג האשראי של המדינה - שכבר הוגדר כ"זבל" - הורד פעם נוספת. "אנחנו צופים מיתון בשנה הבאה", אמרו בחברת דירוג האשראי "סטנדרד אנד פורס"

רג'פ טאיפ ארדואן דונלד טראמפ נשיא טורקיה נשיא ארה
על רקע צניחת הלירה הטורקית, טראמפ המשיך לתקוף את אנקרה: "התנהגה רע מאוד מאוד"(צילום: EPA)

חברות דירוג האשראי "סטנדרד אנד פורס" (S&P) ו"מוד'יס" הודיעו אמש (יום ו') על הורדת דירוג האשראי של טורקיה עמוק יותר לטריטוריה המכונה "זבל". זאת בעקבות אי-היציבות בלירה הטורקית, שאיבדה כבר 40% מערכה השנה ביחס לדולר, וכן עקב ציפייה למיתון בכלכלה הטורקית בשנה הבאה. אתמול המשיכה הלירה לצנוח, ואיבדה 3% מערכה.

 

 

הראשונה להודיע על המהלך הייתה S&P, שהכריזה על הורדת דירוג האשראי של אנקרה מ- BB- ל-B+. זמן קצר לאחר מכן הודיעה גם מוד'יס על הורדת הדירוג הטורקי, מ-Ba2 ל-Ba3, דירוג אשראי שנחשב לבעייתי יותר. זוהי אינה הפעם הראשונה שהחברות מפחיתות בדירוג האשראי הטורקי השנה - S&P עשתה זאת קודם בחודש מאי, ומוד'יס עשתה כן במרץ, כך לפי אתר "בלומברג" האמריקני.

 

ב-S&P מסרו כי "הורדת הדירוג משקפת את הציפייה שלנו שאי-היציבות הקיצונית בלירה הטורקית וההתאמות החדות במאזן התשלומים שנובעים ממנה חותרים תחת הכלכלה הטורקית. אנו צופים מיתון בשנה הבאה". עוד נמסר כי "למרות הסיכונים הכלכליים הגבוהים, אנו סבורים כי התגובה מהרשויות הפיננסיות של טורקיה הייתה מוגבלת עד עתה".

 

במוד'יס ציינו כי הסיכויים לפתרון מהיר למשבר הכלכלי בטורקיה הפך לסביר פחות - בשל "היחלשותם של מוסדות הציבור בטורקיה והפגיעה ביכולת החיזוי של קבלת ההחלטות במדינה".

 

המשבר בין ארצות הברית לטורקיה - כתבות אחרונות:

טורקיה: ארה"ב לא מצליחה לראות מי חבריה האמיתיים

טורקים מרסקים אייפונים ושופכים קולה לאסלה

קריסת הלירה: קטאר תשקיע בטורקיה 15 מיליארד דולרים 

 

חנות מט
"צופים מיתון בכלכלת טורקיה בשנה הבאה". חנות להמרת כספים באיסטנבול(צילום: AFP )
 

בתוך כך, המשבר בלירה הטורקית ממשיך, והיא איבדה אתמול כ-3% מערכה ביחס לדולר האמריקני. מוקדם יותר אתמול היא איבדה 7% מערכה - אך בהמשך הנפילה התמתנה ונכון לליל יום שבת עמדה הלירה על 6.01 לכל דולר אמריקני אחד.

 

טראמפ המשיך אתמול לתקוף את טורקיה על רקע הסכסוך בין המדינות בשל מעצרו של הכומר האמריקני אנדרו ברנסון, שמואשם בטורקיה בסיוע לניסיון ההפיכה הכושל ב-2016 - משבר שהחריף את המצב הכלכלי בטורקיה. 

 

בשיחה עם כתבים לפני צאתו מהבית הלבן אמר טראמפ כי "הם היו צריכים להחזיר אותו לפני המון הזמן, וטורקיה, לדעתי, התנהגה באופן רע מאוד מאוד". הנשיא הוסיף: "לא ראינו את הסוף של זה עדיין. אין לנו כוונה לקבל את זה בחיבוק ידיים. הם לא יכולים לקחת את האנשים שלנו".

 

טורקיה ארה

 

טראמפ אמר עוד כי "טורקיה מהווה בעיה כבר המון זמן" וכי היא "המציאה את ההאשמות המזויפות" נגד ברנסון. הדברים הגיעו על רקע החלטת בית משפט בטורקיה אתמול לדחות עתירתו של הכומר להשתחרר ממעצר הבית שבו הוא נתון.

 

אחרי שמאמציה של ארה"ב לשכנע את אנקרה לשחרר את ברנסון עלו בתוהו הטיל הנשיא טרמאפ סנקציות על שני בכירים טורקים והטיל מכסים חדשים על סחורות מטורקיה. בתגובה הטילה אנקרה סנקציות נגדיות וארדואן האשים את ארה"ב כי היא תוקעת סכין בגבה של טורקיה – ואיים שאנקרה תפנה את גבה לארה"ב ותמצא לעצמה בעלות ברית חדשות.

 

בארצות הברית דווח אתמול באתר "בלומברג" כי נשקלת אפשרות להחריף את הסנקציות נגד טורקיה. שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין אמר כי ארה"ב הכינה סנקציות כלכליות נוספות שאותן תוכל להטיל על טורקיה, אם זו לא תשחרר את הכומר. שר המסחר הטורקי רושאר פקאן הגיב לדברים ואמר כי אם ארה"ב תחליט להטיל סנקציות חדשות על טורקיה - זו תשיב בסנקציות נוספות משלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים