שתף קטע נבחר

השר והבכירים שכשכו רגליים במים בצפון: "רוב הנחלים בטוחים"

בניסיון למזער נזקים בעקבות הצניחה במספר המטיילים על רקע התפרצות מחלת העכברת סיירו בצפון שר החקלאות, מנכ"ל רשות הטבע והגנים והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו - שאמר: "כל אתרי השיט בגליל העליון שבהם יש זרימה - בטוחים לרחצה ושיט"

 

 

 

על רקע התפרצות מחלת העכברת ובניסיון למזער נזקים עקב הצניחה במספר המטיילים בצפון, סיירו היום (ג') שר החקלאות אורי אריאל, מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו. השלושה שסיירו בנחלי דרום רמת הגולן שכשכו רגליים בבריכת הקצינים ברמת הגולן בניסיון לשדר עסקים כרגיל. גולדשטיין התלוצץ: "השר, שיהיה בריא בעוד שבועיים". אורי אריאל השיב: "חכו ותראו, תתפללו".

 

השלושה עמדו מקרוב על ההשפעות הסביבתיות של הזרמת המים לנחלים שהחלה ביום חמישי והורחבה אתמול ובחנו את הפתרונות להפחתת הזיהום בחלק מהנחלים בדרום הגולן. השלושה קראו יחדיו למטיילים להמשיך לטייל ברמת הגולן, בנחלים ובמעיינות המותרים לרחצה וזאת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ורשות הטבע והגנים.

שאול גולדשטיין, אורי אריאל ואיתמר גרוטו בבריכת הקצינים בגולן (צילום: אייל בסון)
מימין לשמאל: מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שר החקלאות והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות בבריכת הקצינים(צילום: אייל בסון)

 

ביום חמישי החלה הזרמה לשפך נחל דליות ולמג'רסה, ואתמול החלה הזרמה לנחלים זוויתן ומשושים. אלו האתרים שבהם אסורה הרחצה:

יהודייה

זוויתן

הזאכי (שפך המשושים)

נחל המשושים

שפך דליות (המג'רסה)

נחל ג'ילבון

פארק הירדן

 

 
 

מנכ"ל רשות הטבע והגנים אמר במפגש, כי באירוע הנוכחי בא לידי ביטוי הצורך בשיתוף הפעולה בין רשות הטבע, משרד החקלאות ומשרד הבריאות. "היכולת שלנו לטפל בנושא גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך מצריכה לשתף פעולה. החקלאות נמצאת בטבע, הטבע בחקלאות, הבריאות של האדם היא מה שמוליכה אותנו כרגע. השילוב בין שלושת הגורמים האלה לצערי בשנים האחרונות גרם לקונפליקטים. כעת מנסים לפתור את המשבר על ידי השבת מים לנחלים, הרחקת בקר מהנחלים וטיפול בחקלאות באספקת מים בצורות אחרות".

 

הוא הוסיף: "חשוב מאוד להבהיר לתושבי המדינה - רוב מוחלט של הנחלים והמעיינות בצפון בטוחים לחלוטין לרחצה. כל מקום שמשרד הבריאות לא סגר עדיין פתוח ומאושר לרחצה. אנחנו קוראים לכולם לבוא, לחזק את תושבי הצפון, לחזק את אלו שצריכים להתפרנס כאן ולא להדיר את רגלינו למקומות אחרים, זה לא הגיוני".

נהר הירדן (צילום: אפי שריר)
קיאקים בפארק הירדן. ארכיון(צילום: אפי שריר)

מבקרים בחורשת טל ( צילום: פארס דעבוס, רשות הטבע והגנים)
פחות מטיילים בחורשת טל( צילום: פארס דעבוס, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי מעיין חרוד (צילום: רקפת שלו, רשות הטבע והגנים)
גם בגן הלאומי מעיין חרוד סבלו מפחות מטיילים(צילום: רקפת שלו, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי ארבל (צילום: ווסים נייג׳ידאת, רשות הטבע והגנים)
מטיילים בגן הלאומי ארבל(צילום: ווסים נייג׳ידאת, רשות הטבע והגנים)
 

איתמר גרוטו וגיורא זלץ (צילום: אביהו שפירא)
איתמר גרוטו וראש המועצה האזורית גליל עליון(צילום: אביהו שפירא)

פרופ' גרוטו אמר כי הגיע לצפון משתי סיבות עיקריות: "האחת היא לסייר ולראות את הדברים בשטח, איך מתמודדים עם המצב ואיך מטפלים בבעיה. השנייה - לחזק את תושבי הצפון, אנחנו מאוד רוצים להביא את הציבור לחזור ולטייל בצפון. להבין שיש עוד הרבה מאוד מקומות שבהם אפשר לטייל. רצינו להעביר את המסר הזה גם לתושבים וגם לציבור".

 

גרוטו הוסיף כי עד כה נבדקו 381 מקרים של חולים עם חשד ללפטוספירוזיס, מתוכם פחות מ 10% אומתו, וציין כי כל אתרי השיט בגליל העליון בהם יש זרימה, בטוחים לרחצה. בעת סיור שערך באתרי הקיאקים, התבשר כי במקום חלה התאוששות מסוימת במספר הנופשים, והוסיף כי נתן "אור ירוק" למנכ"ל משרד התיירות לצאת במסע פרסום שיקרא לנופשים ישראלים לחזור לצפון.

 

הצעדים למיגור המחלה

נכון לשלשום, דווח על 42 בני אדם שנפגעו מחיידק הלפטוספירה שטופלו באנטיביוטיקה וחלקם אושפזו. כמו כן נבדק חשד ל-242 מקרים נוספים של הידבקות בלפטוספירוזיס. ראשי משרד הבריאות התכנסו שלשום לדיון חירום בהתפרצות המחלה. בפתח הדיון אמר סגן השר יעקב ליצמן כי "המצב תחת שליטה ואנו מבקשים מהציבור להישמע להוראות אנשי המקצוע ולשמור מכניסה למקומות מסוכנים".

 

בדיון נקבעו כמה צעדים למיגור המחלה:

הסדרת מקורות השתייה ושטחי המרעה של הבקר וגידור מעיינות על מנת למנוע גישה של בקר למקורות המים.

הזרמת מים על ידי רשות המים למעיינות. הובהר כי רוב המאמצים צריכים להיות מושקעים בהסדרה של נושא הבקר וחזירי הבר החופשיים שמעבירים את המחלה.

חיסון עדרים נגועים.

פעילות לשיפור רמת התברואה על ידי הרשויות המקומיות.

 

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר בדיון כי "העניינים בשליטה ואנו עוקבים באופן יומי גם אחרי מקורות המים ואחרי דפוסי התחלואה. תקשיבו רק להנחיות שלנו, כי יש הרבה מאוד דברים לא מבוססים, שקריים ומוטים". הוא ציין כי הפעולות הנדרשות דורשות שיתוף פעולה של כל הגורמים שהגיעו לדיון, "נוכל להתמודד עם זה ברמה כזאת שבקיץ הבא לא יהיו כותרות 'העכברת חוזרת', אלא נכחדה ונעלמה".

 

לפטוספירוזיס, או עכברת, היא מחלה זיהומית שנגרמת על ידי חיידק הלפטוספירה שנמצא אצל בעלי חיים. המחלה מועברת לבני אדם מבעלי חיים וישנם יותר ממיליון מקרי תחלואה בעולם בשנה, בעיקר במדינות עולם שלישי. בישראל המחלה נדירה יחסית, עם ממוצע של 10 מקרים בשנה. המחלה נמצאת אצל חלק מבעלי החיים שמפרישים את החיידק דרך השתן. בעלי החיים העיקריים שמפיצים את המחלה הם המכרסמים ובעיקר העכברים ומכאן שמה של המחלה. גם בעלי חיים אחרים כמו פרות וכלבים עלולים להפיץ את המחלה. סימני המחלה האופייניים דומים למחלת השפעת: חום, כאבי ראש, כאבי שרירים. עם זאת בחלק מהחולים תיתכן פגיעה בתפקודי כבד וכליה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אייל בסון
מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שר החקלאות והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות
צילום: אייל בסון
מומלצים