שתף קטע נבחר

אש"ף וחמאס גינו את טראמפ: "הצהרותיו על ירושלים חצופות"

ברמאללה ובעזה לא התרשמו מאמירתו של נשיא ארה"ב, שלפיה "ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר" בתמורה להכרה האמריקנית בבירה ירושלים והעברת השגרירות. אש"ף: "המשך המדיניות הנוטה לצד הישראלי". חמאס: "הצהרות טראמפ מסוכנות"

 

מנהיג חמאס הנייה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ()
מנהיג חמאס הנייה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן

 

הפלסטינים מביעים זעם בעקבות דבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הלילה (בין שלישי לרביעי), שלפיהם הוריד את ירושלים משולחן המשא ומתן. לדברי טראמפ, "ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר" בעקבות ההכרה האמריקנית בבירה ירושלים והעברת השגרירות לתחומה. באש"ף ובחמאס גינו את דבריו.

 

במהלך נאום בווירג'יניה המערבית אמר הנשיא האמריקני כי "ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר במשא ומתן עם הפלסטינים, כי היא זכתה בדבר גדול מאוד - ההכרה האמריקנית בירושלים כבירתה והעברת השגרירות". טראמפ ציין כי "הם (הפלסטינים) יקבלו משהו טוב" בתמורה להכרה בירושלים כבירה והעברת השגרירות האמריקנית.

 

 

אש"ף אמר בתגובה כי התבטאויות טראמפ מצביעות על "המשך המדיניות הנוטה לצד הישראלי, והמשך האשליות המתמשכות של הממשל האמריקני לפיהן יש אפשרות לבצע את 'עסקת המאה' בלי ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית".

 

חמאס הצטרף לגינוי. "הצהרותיו של טראמפ לפיהן ירושלים ירדה משולחן המשא ומתן חצופות ומסוכנות, והתגובה צריכה להיות ביטול ההכרה בישראל על-ידי הרשות הפלסטינית, והפסקת התיאום הביטחוני איתה. כמו כן, הפסקת התקשורת והמגעים הביטחוניים עם הממשל אמריקני".

טראמפ בעצרת בווירג'יניה המערבית (צילום: רויטרס)
"ירושלים ירדה משולחן המו"מ". טראמפ בעצרת בווירג'יניה המערבית (צילום: רויטרס)
 

טראמפ אמר בנאומו הלילה כי "אם אי פעם יהיה שלום עם הפלסטינים, העברת השגרירות לירושלים וההכרה בה כבירת ישראל היו מהלכים נכונים - כי הורדנו אותם משולחן המשא ומתן". הוא הוסיף: "בכל פעם שהגיעו למשא ומתן, לא הצליחו לעבור את ההכרה בירושלים כבירת ישראל. לכן אמרתי: 'בואו נוריד את זה מהשולחן'".

 

טראמפ התייחס להחלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים ואמר: "אני מבין כעת מה קרה. כי כל הנשיאים אמרו שיעשו את זה. אמרו: 'נעשה את זה, נעביר את השגרירות לירושלים, שתהיה בירת ישראל', אבל בסוף לא עשו זאת. פוליטיקאים - הם לא עשו את זה".

"העקרונות של רה"מ מקובלים על הממשל האמריקני". השר הנגבי (צילום: יואב דודקביץ) (צילום: יואב דודקביץ)
"העקרונות של רה"מ מקובלים על הממשל האמריקני". השר הנגבי(צילום: יואב דודקביץ)

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי אמר בעקבות דברי נשיא ארה"ב: "אין סיבה לדאגה מדברי הנשיא טראמפ בדבר 'המחיר הגבוה' שנשלם ב'עסקת המאה' בתמורה להכרת ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל. העקרונות המהותיים שהציב ראש הממשלה נתניהו מקובלים על הממשל האמריקני".

 

הנגבי הוסיף כי "אם הפלסטינים ישובו לשולחן המשא ומתן שאותו נטשו באפריל 2014, נדע לעמוד על משמר האינטרסים שלנו ולהדוף כל תכתיב או לחץ. רוב מוחלט בציבור תומך בגישה המדינית של הליכוד ועומד על כך שבכל הסדר בעתיד רק ישראל תהיה אחראית לביטחון בכל חבלי יהודה ושומרון, שירושלים תהיה לעד בירתנו המאוחדת, ושהדרישה לשיבת פליטים לישראל תידחה על הסף".

 

 

ליאור וינטרוב, לשעבר דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אמר בהתייחסו לנושא בריאיון באולפן ynet כי "האמירה של טראמפ היא לא חדשה. היא נאמרה כבר במפגש הראשון עם ראש הממשלה, הנשיא אמר שאנחנו נצטרך לוותר קצת, ואני חושב שצריך לראות את זה בקונטקסט של הנקודה בזמן שאנחנו נמצאים לגבי אותו תהליך".

 

הוא הוסיף כי "מדובר על זה שבאיזשהו שלב, אולי אפילו קרוב לעצרת הכללית בספטמבר, הדיל האולטימטיבי של טראמפ יונח על השולחן. אבל הפלסטינים לא במשחק, הם התנתקו לחלוטין ובלעדיהם אין משחק. צריך להסתכל על זה בצורה שהיא יותר חיובית, בעצם צריך לקרב אותם, לנסות ולהראות להם שיש לנו פה משהו בשבילם.

 

"אני גם מניח שבמערכת היחסים המיוחדת מאוד בכל קריטריון בהיסטוריה של יחסי ישראל-ארה"ב שנוצרה בין הנשיא לראש הממשלה, ראש הממשלה לא יהיה מאוד מופתע מהאלמנטים בתוך ההצעה הזו ולכן אני חושב שצריך להראות שהנושא הזה באמת חשוב לנשיא, הוא צריך את התהליך, הוא רוצה להשיג פה איזשהו דיל שאף נשיא לא השיג ובשביל זה צריך את הפלסטינים, ולכן יש פה אמירות מפייסות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, AFP
הנייה ואבו מאזן
צילום: רויטרס, AFP
מומלצים