שתף קטע נבחר

בישראל ביתנו תוקפים את השר כץ וקוראים לנתניהו: "עצור את הטירוף הזה"

סערה בתוך הקואליציה בעקבות החלטת שר התחבורה ישראל כץ לבטל את העבודות בשבתות להקמת גשר יהודית מעל נתיבי איילון. ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו: "צריך להזכיר לכץ שהוא שר התחבורה של מדינת ישראל ולא של אגודת ישראל". כץ זכה לגיבוי מהשרה רגב

 

צחי ברוורמן, בנימין נתניהו וישראל כץ בישיבת הממשלה (צילום: אמיל סלמן)
ראש הממשלה ושר התחבורה בישיבת ממשלה. ארכיון (צילום: אמיל סלמן)

 

החלטת שר התחבורה ישראל כץ לבטל את העבודות בסופי שבוע להקמת גשר יהודית בנתיבי איילון גרר חוללה סערה במערכת הפוליטית. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר בצהריים (יום ד') כי "ראש הממשלה חייב לעצור את הטירוף הזה. השר כץ החליט לפגוע באחד מעורקי התחבורה העמוסים ביותר במדינת ישראל בשביל לקרוץ לאגף החרדי בליכוד. צריך להזכיר לשר כץ שהוא שר התחבורה של מדינת ישראל ולא שר התחבורה של אגודת ישראל". הכנסת תקיים דיון פגרה מיוחד בנושא ביוזמת מרצ.

 

ח"כ פורר קרא לשר כץ "לחזור בו מהכניעה לכפייה החרדית ולאפשר את ביצוע העבודות החיוניות במינימום הפרעה לכלל הציבור כפי שתוכנן לכתחילה. מדובר בגשר במרכז תל אביב ולא בכביש באמצע בני ברק. הליכוד חייב לחזור לתלם ולעיקרון של חייה ותן לחיות". 

 

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, אמר כי "בליכוד נמצאים כבר עמוק בתוך הפריימריז והשיקולים הם לאו דווקא לטובת הציבור. לא ברור מדוע שר התחבורה, ישראל כץ, נכנע פעם אחר פעם לתכתיבים של המפלגות החרדיות, ולעזאזל הציבור החילוני, שעובד קשה מהבוקר עד הלילה והולך לסבול קשות כתוצאה מהעבודות באמצע השבוע ולא בשבת".

הקמת גשר יהודית בתל אביב (צילום: עמית הובר)
אזור עבודות הקמת גשר יהודית, היום(צילום: עמית הובר)

גשר ביצרון תל אביב (הדמיה: משרד חן אדריכלים)
הדמיית הגשר(הדמיה: משרד חן אדריכלים)

קודם לכן תקף ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי את השר כץ וקבע כי "לא ניתן להקים את גשר יהודית בעבודת לילה". הוא הזהיר מהשבתת הרכבת בשעות העבודות ואיים לעתור לבג"ץ אם לא תשתנה ההחלטה שהתקבלה הבוקר בלחץ המפלגות החרדיות השותפות בקואליציה. לדברי חולדאי, ההחלטה המקצועית לבצע את העבודות בשבתות "נעשתה לאחר בדיקה מעמיקה ויסודית של חברת נתיבי איילון, חברה ממשלתית השייכת במלואה למשרד התחבורה".

 

כץ זכה לגיבוי מצד השרה מירי רגב, שאמרה בריאיון לאולפן ynet שהוא קיבל "החלטה נכונה וראויה". לדבריה, לא מדובר בכניעה למפלגות החרדיות: "אני חושבת שמדובר פה בהבנה של צרכים של אנשים דתיים שגרים כאן במדינה הזאת, מדינה יהודית, שחיים פה גם חרדים, מגיע גם להתחשב בדעות שלהם". עוד אמרה: "אני מזכירה לכם שיום השבת הוא גם יום מנוחה של מדינת ישראל. ואנחנו צריכים לשמור על יום המנוחה הסוציאלי הזה. לא רק בהיבטים הדתיים, שיש כאלה שרוצים לשמור על שבת בהיבט הדתי ואנחנו מכבדים את זה, יש כאלה שרוצים בעצם שיהיה להם יום מנוחה יחיד בשבוע והוא יום השבת. ואם אפשר להגיע להבנות שכולם נהנים מהן, אני חושבת שכך נכון לפעול".

 

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) אמרה בריאיון לאולפן ynet בהתייחסה להתקפלות של השר כץ כי "אני פשוט לא מצליחה להבין איזו אלטרנטיבה תהיה לביצוע העבודות האלה. מדובר כאן על עבודות שדורשות מעבר למשקל הכבד ולפעילות של הרבה עובדים וכמובן סגירה של נתיב תחבורה עיקרי. אני לא מבינה מתי יעשו את זה אם לא בשבת. לא נעים לי לומר לך, אבל בשבתות אלו ממש מתנהלות עבודות ששר הרווחה חיים כץ חתם עליהם ושר התחבורה אישר. המטרה היא לאפשר לאותם תושבים מגבעתיים או שכונת ביצרון ויד אליהו להיכנס לתל אביב ברגל, לא להשתמש ברכב".

 

את מדברת כמעט כמו גורם אופוזיציוני הבוקר הזה

"אני מדברת מבחינה שכלית ומבחינת היגיון. מתי יעשו את העבודות האלה? מה גם שרובנו יודעים שיש עבודות בשבת. אין כאן עניין של אופוזיציה. איזו אלטרנטיבה את רואה לביצוע עבודות כאלה משמעותיות?

 

היה נדמה שבסיעת כולנו, בכל המשברים האחרונים שנגעו לשבת ולעניינים של דת מול מדינה, שאתם לוקחים צד אחורה ומוותרים כדי לקבל דברים אחרים. יכול להיות שזו היתה טעות והנה אנחנו רואים את זה קורה שוב ושוב?

"זה בכלל לא רלוונטי. חוק המרכולים היה חוק, פה מדובר על ביצוע עבודות. אין שום סיבה שלא נתבטא בעניין, אני גם לא מבטאת את כל סיעת כולנו, אני מבטאת את עמדתי. תשמעי, יש כאן שר תחבורה, הוא כנראה יודע איך הוא מתכוון לעשות את העבודות האלה שמחכות אגב כבר הרבה זמן. אבל זה בכלל לא קשור לחוק המרכולים, זה עניין של חקיקה, זה חלק ממשמעת קואליציונית, האפקט שלו הוא מינימלי, לא נסגר שום מרכול. אני לא מצליחה להבין איך יעשו את העבודות האלה. אני רוצה גם שוב פעם לחזור - יש עבודות בשבת שנעשות גם בימים אלה וגם בחודשים האחרונים".

 

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אמר: "שר התחבורה ידע בדיוק שהעבודות האלה יוצאות לדרך. הוא ידע בדיוק שהן הולכות להיות בשבת. הוא קיווה שזה יהיה מתחת לרדאר וש'החרדים לא יעלו עליו', וברגע שטיפה הייתה איזו ידיעה בעיתון חרדי הוא התקפל בשנייה. שר הפתקים ישראל כץ התקפל בשנייה. הוא התקפל על חשבון כולנו, שאנחנו הולכים עכשיו להיתקע לילות וערבים שלמים בפקקים באיילון".

 

שר התחבורה כץ הגדיר את ההודעה על העבודות בשבת "מקוממת ומיותרת" והורה לנתיבי איילון להקפיא לאלתר את העבודות ולהגיש לו בהקדם תוכנית לביצוע העבודות בדרכים אחרות, כולל בשעות הלילה המאוחרות, "כפי שנעשה במקרים דומים בעבר וכמקובל בארץ ובעולם", לדברי השר. מנתיבי איילון נמסר בתגובה: "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד התחבורה ונבחן החלופות". את העבודות בשבתות אישרו משרד הרווחה והמשטרה.

 

לדברי כץ, "דרך הביצוע שנבחרה להקמת הגשר נראית כבעייתית ועלולה לפגוע פגיעה קשה ולא מידתית בכלל הציבור במהלך סופי השבוע". עוד אמר כי "ההודעה של עיריית תל אביב-יפו שפורסמה אתמול באמצעות חברת 'נתיבי איילון' על הקמת גשר יהודית וסגירת ציר נתיבי איילון לתנועה במהלך שישה סופי שבוע, לצורך ביצוע העבודות, היא הודעה מקוממת ומיותרת".

 

בעקבות זאת, הורה כאמור השר לחברת נתיבי איילון להקפיא לאלתר את ביצוע כל העבודות המתוכננות להקמת הגשר ולהגיש תוכנית חלופית. יצוין כי זמני העבודה נבחרו בתיאום עם כלל הרשויות במטרה להפריע לכמה שפחות נהגים על הכביש.

 

‏השר חיים כץ, שמשרדו אישר כאמור את העבודות בשבתות, אמר בריאיון לרדיו 103: "אני שומע לראשונה שישראל כץ מבטל את העבודות בשבת על הגשר באיילון, זכותו, זה פרויקט של משרד התחבורה. אם הוא יכול לסדר את העבודות באמצע השבוע ללא פקקים, אז בבקשה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיל סלמן
נתניהו וכץ בישיבת ממשלה. ארכיון
צילום: אמיל סלמן
מומלצים