שתף קטע נבחר

קנדה: חזרנו לדבר עם סעודיה

שבועיים לאחר הפיצוץ הדיפלומטי, שאירע בעקבות הדרישה לשחרר פעילי זכויות אדם הכלואים בסעודיה, הודיע ראש ממשלת קנדה כי שתי המדינות שבו להידבר: "חשוב לשמור על מערכת יחסים חיובית עם מדינות העולם"

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע הלילה (בין חמישי לשישי) כי ארצו שבה לקיים קשר עם סעודיה. הדברים נאמרו שבועיים לאחר הפיצוץ הדיפלומטי בין שתי המדינות, שנבע בעקבות דרישה של קנדה לשחרר באופן מיידי פעילי זכויות אדם שעצורים בסעודיה.

 

"אנחנו ממשיכים לקיים יחסים דיפלומטיים עם סעודיה", אמר ראש ממשלת קנדה טרודו במהלך ביקור בפרובינציה המערבית קולומביה הבריטית. "אני חושב שזה חשוב לשמור על מערכת יחסים חיובית עם מדינות ברחבי העולם".

 

דבריו של טרודו נאמרו בתגובה לשאלה על אודות הדיווחים שלפיהם התובע הכללי בסעודיה מבקש לגזור עונש מוות על פעילי זכויות אדם. "במקביל - הבענו את דאגתנו מגזרי הדין שאותם מבקשת סעודיה לבצע. הדאגה שלנו להגן על זכויות אדם ועל ערכים משותפים בכל רחבי העולם".

ג'סטין טרודו ומוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס, EPA)
ראש ממשלת קנדה טרודו ויורש העצר הסעודי בן סלמאן(צילום: רויטרס, EPA)

בתחילת החודש הודיע משרד החוץ בריאד על גירוש השגריר הקנדי מתחומה של סעודיה. במקביל הוחלט אז בממלכה להחזיר את השגריר הסעודי מקנדה ולהקפיא את כל המסחר עמה וההשקעות בה.

 

בסעודיה טענו כי ההחלטה התקבלה בעקבות התערבותה של קנדה בענייניה הפנימיים, לאחר פרסום ציוץ בחשבון הטוויטר של משרד החוץ הקנדי. בציוץ הפצירה כאמור קנדה מסעודיה לשחרר באופן מידי פעילי זכויות אדם שעצורים בה.

 

"הצהרנו שלא נתערב בענייני הפנים של מדינות אחרות, כולל קנדה, ועל כן אנו דוחים כל התערבות זרה בעניינינו", נאמר אז בסעודיה, "נפרש כל התערבות קנדית נוספת כאישור לנהוג באופן דומה. קנדה ואומות אחרות לא יכולות לטעון שהן דואגות לאזרחי הממלכה יותר מהממלכה עצמה".

 

משרד החוץ הסעודי הוסיף אז כי יקפיא "כל עסקה חדשה" בין המדינות. כ-10% מהנפט הגולמי המיובא לקנדה מגיעים מסעודיה. למדינות יחסי מסחר גם בתחום הנשק - לפני ארבע שנים זכתה החטיבה הקנדית של ג'נרל דיינמיקס האמריקנית במכרז בהיקף של 13 מיליארד דולר לכלי רכב צבאיים, באחד המכרזים הגדולים בתולדות קנדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, EPA
טרודו ומוחמד בן סלמאן
צילום: רויטרס, EPA
מומלצים