שתף קטע נבחר

250 אלף הרוגים בשנה מתקריות נשק

ארה"ב ועוד 5 מדינות, חלקן נחשלות למדי, אחראיות יחדיו לחצי ממספר ההרוגים. כמעט בכל השנים שנבדקו – יותר אנשים נהרגו בתקריות נשק מאשר במלחמות ובטרור. ובינתיים באמריקה: חברה מטקסס החלה להפיץ לכל המעוניין מדריך לייצור ביתי של כלי נשק במדפסות תלת-ממד

כ-250 אלף בני אדם נהרגים בכל שנה בעולם מתקריות נשק חם. חצי ממקרי המוות נרשמים בשש מדינות, ואחת מהן היא ארצות הברית, שבה שוב עלה השבוע לכותרות נושא הפיקוח על הנשק בעקבות הטבח בטורניר משחקי הווידאו בפלורידה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ 

 


חנות למכירת כלי נשק בארה"ב. אחת משש ברשימה השחורה (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
חנות למכירת כלי נשק בארה"ב. אחת משש ברשימה השחורה(צילום: gettyimages)

הנתונים עולים ממחקר שהתפרסם היום (ג') בכתב העת של ההתאחדות הרפואית האמריקנית, וזהו אחד המחקרים המעמיקים ביותר שנערכו עד כה בעניין זה. בדו"ח קובעים החוקרים כי תקריות נשק הן מפגע בריאות ציבורי גדול לאנושות.

 

אף שמהדיווחים בשנים האחרונות בכלי התקשורת על מקרי הרג מכלי נשק נראה כי מספר המקרים נמצא בעלייה ברחבי העולם, הנתונים החדשים מציגים סיפור שונה. בשנת 1990 זיהו החוקרים 209 אלף מקרי הרג מכלי נשק ובשנת 2016 הם זיהו 251 אלף. שיעור מקרי ההרג הממוצע, ארבעה לכל 100 אלף איש, נותר כמעט ללא שינוי.

דייוויד כץ (צילום: טוויטר)
דייוויד כץ, הרוצח שביצע את הטבח בפלורידה השבוע(צילום: טוויטר)

לפי המחקר, שני שלישים ממקרי הירי מכלי נשק בשנת 2016 היו מקרי רצח. בארצות הברית מקרי ההתאבדות באמצעות נשק היו רבים יותר ממקרי הרצח. העורך הראשי של המחקר, ד"ר כריסטופר מרי, הסביר כי הנתונים מלמדים לא בהכרח כמה רובים יש בכל מדינה, וכי יש לזכור כי האמונות והתפישות התרבותיות בנוגע לרובים ולהתאבדויות שונות מאוד ממדינה למדינה: "כך מתקבל הטווח האדיר של מספר מקרי המוות מנשק".

 

המחקר בחן את מספר מקרי ההרג מנשק ב-195 מדינות, וברבות מהן זוהתה עלייה גדולה מהממוצע במספר מקרי ההרג, במיוחד במדינות מרכז אמריקה ודרום אמריקה – בכמה מהן הגיע שיעור מקרי ההרג ל-40 לכל 100 אלף איש. כאמור, שש מדינות אחראיות לחצי ממספר מקרי ההרג מנשק – ברזיל, קולומביה, גואטמלה, מקסיקו, ונצואלה וארה"ב.

זירת האירוע במרילנד (צילום: רויטרס)
אחרי הטבח במערכת עיתון במרילנד בחודש יוני השנה(צילום: רויטרס)

 

עוד ממצאים בדו"ח:

• בשנת 2016, מתוך מקרי המוות מירי בעולם 64% היו מעשי רצח, 27% היו התאבדויות ו-9% היו תאונות.

• מספר מקרי המוות בארה"ב עלה מ-35,800 ב-1990 ל-37,200 ב-2016, אבל שיעור מקרי המוות ירד מעט – ל-11 לכל 100 אלף נפש. מספר מקרי ההתאבדות בירי עלה מ-19,700 ל-23,800.

• לארה"ב היה בשנת 2016 שיעור ההתאבדויות בנשק השני בגובהו בעולם – קצת יותר מ-6 מקרי מוות לכל 100 אלף איש. השיעור הגבוה ביותר היה בגרינלנד – 22 לכל 100 אלף איש, אבל בגרינלנד יש מעט תושבים ובפועל פירוש הנתון הזה הוא שהיו בה 11 התאבדויות בירי.

• אל-סלבדור ניצבת בראש טבלת מקרי המוות מירי – כ-40 לכל 100 אלף איש. השיעור הנמוך ביותר הוא בסינגפור, 0.1 מקרי מוות לכל 100 אלף איש.

• מספר מקרי המוות מירי היה גדול יותר ממספר ההרוגים במלחמות ובטרור בכל אחת מהשנים שנבדקו למעט שנת 1994. באותה שנה נרצחו 800 אלף בני אדם ברצח העם ברואנדה.

 

החלה הפצת המדריך ל"אקדחי רפאים"

ובתוך כך, הבעלים של חברה מטקסס המייצרת במדפסות תלת-מימד כלי נשק שאי אפשר לזהותם בגלאי מתכות הודיע הערב כי החל למכור דרך האתר שלו לכל המעוניין מדריכים כתובים להדפסת הנשק – אחרי שבית משפט פדרלי אסר עליו לפרסם את המדריכים באינטרנט. האיש, קודי ווילסון, הודיע כי קיבל כבר קרוב ל-400 הזמנות. הוא אמר כי בכוונתו למכור כל מדריך תמורת סנט אחד בלבד.

 

בחודש שעבר התחוללה סערה כשנחשף כי מחלקת המדינה הגיעה להסדר עם החברה של ווילסון, Defense Distributed, שבמסגרתו יותר לחברה להפיץ את המדריך. 19 מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה עתרו לבית המשפט בדרישה לבטל את ההסדר, בטענה שמתן גישה דרך האינטרנט למדריך לייצור ביתי של כלי נשק שקשה מאוד לזהותם בגלאי מתכות יוצר סכנה ביטחונית, ועלול להקל על פושעים וטרוריסטים להשיג כלי נשק כאלה לביצוע מזימותיהם.

מדפסת תלת-ממד. עשה זאת בעצמך (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מדפסת תלת-ממד. עשה זאת בעצמך(צילום: EPA)

בית משפט פדרלי בסיאטל אסר אתמול על החברה של ווילסון לפרסם את המדריכים ברשת, אבל ווילסון אמר היום כי להבנתו הפסיקה מאפשרת לו למכור את המדריכים גם אם הוא אינו יכול להפיץ אותם בחינם ברשת.

 

בעמוד האחרון של הפסיקה נכתב: "תקנות החוק האמריקני פירושן שהקבצים אינם יכולים להיות מועלים לאינטרנט, אבל אפשר לשלוח אותם באימייל, בדואר או במשלוח מאובטח בתוך ארה"ב". היום הסביר ווילסון: "אני ממלא את ההוראות שניתנו אתמול ושמנחות אותי למכור את הקבצים. השופט היה אדיב מאוד כשכתב זאת שחור על גבי לבן".

 

התובע הכללי של וושינגטון, בוב פרגוסון, שבתחום השיפוט שלו הוגשה התביעה הפדרלית, אמר היום כי להערכתו פסיקת השופט קובעת שהצעד שנקט היום ווילסון אינו חוקי. "בעקבות התביעה שלנו, זה שוב בלתי חוקי לפרסם באינטרנט קבצים לייצור נשק הניתנים להורדה", אמר. "אני בטוח שהממשל הפדרלי ימצה את הדין עם קודי ווילסון. אם הוא לא יעשה את זה, הנשיא טראמפ יהיה אחראי לכל מי שייפגע או ייהרג כתוצאה מהפצת כלי הנשק האלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים