שתף קטע נבחר

עשרות אלפי ילדים יישארו מחר בבית: "ההורים - בני ערובה"

השביתה הצפויה במעונות היום שבפיקוח הציפה רגשות מעורבים בקרב הורים. "איך פותחים בשביתה אחרי החופש הגדול?", תהתה אחת האימהות - ואב אחר זעם גם הוא: "ההורים משלמים את המחיר". והיה גם מי שתמך במהלך: "אי אפשר להחליף חיתולים בשביל 4,000 שקל בחודש. זו חוצפה"

ערב פתיחת שנת הלימודים תשע"ט, עשרות אלפי הורים לילדים בגיל הרך עדיין לא יודעים אם ישלחו אותם מחר (א') למעונות היום או שיצטרכו למצוא סידור ליום נוסף - זאת בשל השביתה שעליה הכריזו הארגונים המפעילים. משרד האוצר הודיע כי בכוונתו לפעול הערב להוצאת צווי מניעה נגד השביתה, שצפויה לכלול כ-1,400 מעונות יום מפוקחים של נעמת, ויצו, אמונה ועשרות ארגונים קטנים יותר - שבהן עובדות יותר מ-10,000 מטפלות - ולהשאיר בבית כ-80 עד 100 אלף תינוקות ופעוטות בגילאים שלושה חודשים עד שלוש שנים.

 

עינת וזוהר עובדיה (באדיבות עינת עובדיה)
עינת וזוהר עובדיה(באדיבות עינת עובדיה)

 

 

אורית אחיון, תושבת רמלה ואם חד-הורית, אוזרת כוחות לקראת ההתמודדות עם השביתה הצפויה. "הבת שלי, בת שנה, רשומה לנעמת והייתה אמורה להתחיל מחר את המעון בפעם הראשונה", היא מספרת. "שמעתי בחדשות על השביתה ומיד הרמתי טלפון לגננת - שאמרה שיעדכנו אותנו במוצאי השבת. מחר בבוקר אני אפתח את היום עם שלושה ילדים בבית; אני רצה לתינוק ותוך כדי אצטרך לרוץ לילדה, ובמקביל צריכה גם לנקות ולבשל".

 

אחיון מוסיפה: "השביתה הזו לא מוצדקת, איך אפשר על תחילת השנה החדשה לבטל את הפעילות במעונות? אחרי חופש גדול של חודשיים - גם ככה עוד רגע יהיו החגים - אז עכשיו לעכב את תאריך פתיחת המעונות? זה יוצר רצף ארוך מאוד של חופש. יש הורים שעובדים, עד כמה אפשר להיעזר בסבתא?".

 

שביתה בארגונים המפעילים את מעונות היום ()
ההודעה על השביתה

שרון בלישה (31), תושבת עומר ואמה של עופרי בת השנה ושבעה חודשים ועידו בן הארבע, רשמה את בתה למעון בבאר שבע. "לא יהיה לעופרי סידור", היא מספרת. "זה מבאס שאחרי חודש שאני איתם בבית - לא כולם יחזרו למסגרת. עידו ייכנס לגן של העירייה, אבל עופרי תישאר איתי".

 

למרות הקשיים, בלישה, בניגוד  לאורית, מאמינה כי המאבק מוצדק. "נצטרך לקחת חופש או שמרטפית שתשמור עליה בימים האלה. אבל אני מאוד מצדיקה את השביתה הזו. הגיע הזמן שיתווספו מטפלות והן יקבלו שכר הולם ומתאים. זה 'מחיר' שאנחנו כהורים נשלם, כי זו לא רק מלחמה שלהן - אלא גם שלנו.

 

"בסופו של דבר זה בשבילנו ובשביל הילדים שלנו. במעון שלנו יש מטפלות מדהימות ואוהבות וחמות. הילדים לא רוצים לחזור הביתה ואין אושר גדול מזה. אין כמו בנאדם שעושה את העבודה שלו מכל הלב ומקבל את השכר הראוי לו. הן שומרות על האוצר הכי גדול שלנו וצריכות להיות מתוגמלות בהתאם. אין מספיק מטפלות במעונות. עוד זוג עיניים זה תמיד טוב".

 

בלישה עובדת בתחום הבריאות ובעלה מורה. "אין לי מי שייקח חופש. בעלי לא יכול לקחת חופש עם פתיחת שנת הלימודים. אם החופש ייפול על מישהו - הוא ייפול עליי. וזה לא פשוט, במיוחד אחרי חופשת הקיץ".

 

שרון ועפרי בלישה (באדיבות שרון בלישה)
שרון ועפרי בלישה(באדיבות שרון בלישה)

להב ויערה אחיון (באדיבות אורית אחיון)
להב ויערה אחיון(באדיבות אורית אחיון)

"המטפלות מקסימות ועובדות קשה, אבל תנאי ההעסקה מתחת לכל ביקורת"

שמואל הרשקוביץ, אב לילד במעון נעמת, כועס גם הוא על הארגונים שהחליטו על השביתה. "לי אישית קשה מאוד עם השביתה הזו, מעבר לחוסר הנוחות שלנו כהורים. כמובן שצריך לשפר את תנאי ההעסקה ואת המעונות ולתת לילדים שירות טוב יותר מאשר מה שהם מקבלים כרגע - שהוא בוודאי רחוק מלהיות מושלם. המטפלות שלנו מקסימות והן עובדות מאוד קשה, בתנאי העסקה מתחת לכל ביקורת.

 

"ברור שמגיע להן לקבל שכר הוגן ותנאים הולמים, אבל בפועל ההורים הם בני ערובה בתוך הסיפור הזה. הצורך בשינוי לא נולד היום אבל הארגונים, מפעילי המעונות, נאבקים על ליטרת הבשר שלהם ומחכים לתחילת השנה. עד עכשיו לא ראיתי שהם רצים לשפר את היחס שלהן למטפלות  - אנחנו משלמים את המחיר".

 

עינת עובדיה, תושבת פתח תקווה ואם לפעוטה בת שנתיים ושלושה חודשים, תומכת בשביתה וטוענת שהיא מוצדקת. "הבת שלי תבוא איתי לעבודה", היא אומרת. "המטפלות צריכות להרוויח יותר כסף. אי אפשר להחליף חיתולים כל היום בשביל שכר של כ-4,000 שקלים בחודש. זו חוצפה. הן עובדות בשכר רעב ואין לי ספק שחוסר היכולות של הממונים למשוך אנשים למקצוע נובעת מהשכר הנמוך. לעניות דעתי הן היו צריכות להשבית את המשק מזמן וההורים צריכים להביע סולידריות איתן".

 

עובדיה, שעובדת כאשת שיווק ותקשורת בקמפיינים לבחירות המקומיות, לוקחת בחשבון כי הבאת בתה הפעוטה לעבודה תהווה עבורה הפרעה: "זה יהיה יום לא איכותי של עבודה, זה מטריד ולא קל ואני פשוט מאוד מקווה שזה ייפתר לפני מחר. אני עצמאית, אז אולי זו פריבילגיה קטנה שלי ואני מבינה הורים שיצטרכו לקחת ימי חופש ואותם זה בוודאי יותר מטריד".

 

שרון נפשי-כהן מקדימה, ששני ילדיה אמורים ללכת מחר למעון של נעמת, אמרה: "אני לא יודעת מה לעשות. אני מבינה את העובדות וחושבת שמגיע להן מה שהן דורשות, אבל למה בפתיחת שנת הלימודים ולא אחרי החגים? אנחנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה ולחזור לשגרה".

 

"אני צמודה לחדשות לראות אם תהיה שביתה או לא. גם אני מתחילה מחר עבודה חדשה כסייעת בבית ספר. אני מקווה שלא אצטרך לקחת חופש מהעבודה בגלל השביתה כבר ביום הראשון. אימא שלי כנראה תצטרך לשמור על הילדים. אין לה ברירה אלה להסכים", היא אמרה בחיוך.

 

המו"מ התפוצץ: המעונות יושבתו ביום ראשון

אתמול הסתיימה פגישת המשא ומתן בין משרד האוצר לראשי הארגונים שמפעילים את המעונות המפוקחים לגיל הרך ללא שום סיכום. ממטה המאבק של מעונות היום נמסר כי "הפגישה התפוצצה" וכי "השביתה בעינה עומדת והמעונות יהיו סגורים ביום ראשון".

 

ראשי הארגונים אמרו כי "הצעת האוצר דיברה על הקמת ועדה עתידית, אולם בהווה לא הציעה דבר והייתה מבישה. אם מישהו חושב שאפשר לפתור את בעיית הגיל הרך בתוספת של כמה עשרות שקלים למטפלת, הוא טועה לחלוטין".

 

הפגישה נקבעה יום לאחר שמשרד האוצר הודיע כי "יפעל בכל דרך להבטיח את פתיחתה של שנת הלימודים כסדרה", ושבמקרה הצורך אף יפנה במוצאי שבת באמצעות הפרקליטות לבית הדין לעבודה, כדי להוציא צו מניעה נגד השביתה. בהודעה נמסר כי "משרדי הרווחה והאוצר מקיימים מגעים שנועדו להביא לשיפור במצבן של המטפלות. אנו קוראים לארגונים לכבד את ההסכמות ואת מחויבותם לציבור ההורים, להסיר את איום השביתה ולקיים דיונים עם המשרדים ללא תנאים מוקדמים".

 

הארגונים מוחים על מחסור במטפלות, שרובן לא שורדות במקצוע יותר משנה, בשל שכר נמוך ותנאים עבודה קשים. בעוד שהתקינה במדינות ה-OECD עומדת על מטפלת אחת לכל ארבעה פעוטות, בישראל היא 6 עד 11 פעוטות למטפלת, בהתאם לגיל, ובמקרים רבים גם התקינה המצומצמת הזאת לא מאוישת במלואה.

 

במשרד האוצר, לעומת זאת, מצביעים על כך שהארגונים התחייבו בשנת 2016 ל"שקט תעשייתי" עד סוף שנת 2019, בעקבות הסכם שנחתם להגדלת שכר המטפלות ב-400 שקלים, שבמסגרתו ניתנו לארגונים מעל 100 מיליון שקלים מעבר לתוספת הנגזרת מהגידול בשכר.

 

יו"ר נעמת, גליה וולוך, אמרה לקראת השביתה כי "לא נותרה לנו ברירה ומחר מעונות היום המפוקחים לא ייפתחו. הצעות האוצר לתוספת של עשרות שקלים בחודש לא יפתרו את המצוקה ואת העובדה שפשוט אין לנו מטפלות.

 

"אחריותנו היא בראש ובראשונה לציבור ההורים והפעוטות ולא נמתין לאסון, חלילה. ההורים ברשת נעמת מוזמנים להתקשר לקו החם ולברר כל פרט רלוונטי. גם הערב אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר לפתוח איתנו במשא ומתן מואץ במטרה להביא לפתרון מהיר של המשבר".

 

במשרד האוצר אומרים כי בשל התנגדות שר העבודה והרווחה, חיים כץ, נכון לעכשיו לא תוגש לבית המשפט בקשה להוצאת צו מניעה נגד השביתה.

 

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "אנו מעוניינים ששנת הלימודים תיפתח כסדרה אך יחד עם זאת תומכים בדרישת הארגונים לשינויים המתבקשים בתקינה והגדלת השכר ומקווים שיימצא התקציב לשיפור איכות הטיפול בפעוטות. אתמול, ביוזמת השר חיים כץ, הארגונים נפגשו עם משרד האוצר ואנו נמצאים במשא ומתן עם האוצר, שנמשך גם הערב, לטובת הנושא".

 

 

יו"ר ארגון ויצו העולמית, פרופ' רבקה לזובסקי, אמרה: "אנו קוראים לאוצר לזמן אותנו עוד הערב במטרה לייצר מתווה ראוי להגדלת מספר המטפלות במעונות ולשיפור תנאי העסקתן. המשבר בגיל הרך צריך לעמוד כעת בראש סדרי העדיפויות של ממשלת ישראל. אנו רוצים מאוד וערוכים לפתוח את שנת הלימודים, לחבק את הילדים והוריהם ולאפשר להם לצאת לעבודה בראש שקט, אך הממשלה חייבת להעמיד לרשותנו את התנאים והמשאבים הבסיסיים לכך"

 

נעמת תפתח קו טלפוני להורים שיפעל החל ממוצאי השבת במספר 050-2030862.

גם ויצו תפעיל שירות דומה במספר 03-6923807.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים