שתף קטע נבחר

תתמקד בסין: ארה"ב מפנה סוללות טילים מהמזה"ת

"וול סטריט ג'ורנל": הצבא האמריקני יפנה בחודש הבא ארבע סוללות פטריוט מירדן, מכוויית ומבחריין – וישאיר את בעלות בריתו באזור עם יכולות הגנה פחותות דווקא בשעה שהאיום מאיראן גובר. ברקע: כוונת משרד ההגנה להתמקד באיומים מרוסיה ומסין

משרד ההגנה האמריקני מתכוון לפנות בחודש הבא מהמזרח התיכון סוללות אמריקניות להגנה מפני טילים. כך מדווח היום (ד') העיתון "וול סטריט ג'ורנל" בהסתמך על מקורות בצבא ארה"ב. בדיווחו מדגיש העיתון כי הצעד יותיר בעלות ברית של ארה"ב עם יכולות הגנה פחותות – דווקא בשעה שבה הבית הלבן מגביר את התקפותיו המילוליות נגד איראן.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 
סוללת פטריוט. רגישות גדולה בבחריין (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סוללת פטריוט. רגישות גדולה בבחריין(צילום: AFP)

לפי הדיווח, שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס הורה לפנות ארבע סוללות של טילי פטריוט מירדן, מכוויית ומבחריין במסגרת היערכות מחדש של הכוחות על רקע הגברת ההתמקדות של צבא ארה"ב באיומים מסין ומרוסיה. ב"וול סטריט ג'ורנל" טוענים כי העברת הסוללות היא אחד הסימנים המוחשיים ביותר עד כה להחלטה של הפנטגון להתמקד באיומים הסיני והרוסי במקום בסכסוכים ארוכי השנים במזרח התיכון ובאפגניסטן.

 

הגורמים שחשפו את המידע לעיתון אמרו כי שתיים מהסוללות יפונו מכוויית. כל ארבע הסוללות יוחזרו לארה"ב לצורכי עבודות תחזוקה ושדרוגים, ואין כוונה להציב במקומן סוללות אחרות. "אף שבאזור יישארו כמה סוללות פטריוט, גורמים רשמיים אמרו כי פינוי ארבע הסוללות הוא הפחתה גדולה מאוד של יכולות הפטריוט באזור", דווח.

 

הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב מסר בתגובה: "הפיקוד המרכזי מחויב עמוקות לשיתוף פעולה עם בעלות בריתנו ושותפינו כדי לקדם ביטחון ויציבות אזוריים. הכוחות האמריקניים נשארים ערוכים לבצע משימות ברחבי האזור ולהגיב על כל אירוע".

שר ההגנה מאטיס עם הנשיא טראמפ (צילום: AP) (צילום: AP)
שר ההגנה מאטיס עם הנשיא טראמפ(צילום: AP)

פינוי הסוללה מבחריין ייעשה כשברקע הדאגה ההולכת וגוברת בממלכה מהאיום הנשקף לה מאיראן. בבחריין שולט בית מלוכה סוני על רוב שיעי, ואיראן נחשבת למנהיגת העולם השיעי ולאיום על שלטונות בחריין.

 

 

פרשן ynet לענייני ביטחון מציין שהאמריקנים מוציאים את טילי הפטריוט מאחר שהם מיושנים ולא באמת נחוצים במדינות האלה, המתמודדות מול איומים שהטיל לא יעיל נגדם. הסוללות נמצאות שם רק כהפגנת סולידריות של ארה"ב עם בעלי בריתה. נוכחות סוללות פטריוט מאוישות באמריקנים מעבירה מסר מדיני שלפיו מי שיתקוף מדינות אלה מאיים ישירות לא רק על המשטר והאזרחים, אלא גם על חיילי ארה"ב - כלומר ישירות על ארה"ב. במקום שבו הפטריוט יעיל צבאית, למשל בערב הסעודית, הוא נשאר. שם מדובר גם - כמו בישראל - בדגמים המשודרגים של הטיל ולכן הוא נחוץ ויעיל.

 

יש במהלך האמריקני גם רמז סמוי למדינות הללו: הן צריכות לרכוש מערכות הגנה אוירית חדישות, מארה"ב כמובן. על הבסיסים האמריקניים במדינות שמהן מוציאים את הפטריוט, בעיקר בחריין, מגינים הכוחות האמריקניים באמצעיהם, כלומר באמצעות ספינות הצי החמישי. כשמערכת "קלע דוד" תהיה במלוא היכולות המבצעיות שלה, צה"ל יסגור את סוללות הפטריוט וימכור אותן בחזרה לאמריקנים - או למי שארה"ב תגיד לו למכור.

 

רק אתמול נשא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאום תקיף ביותר נגד איראן בעצרת האו"ם. טראמפ אמר כי "מנהיגי איראן זורעים כאוס, מוות והרס", וכי אזרחיהם זועמים בצדק על השימוש שנעשה בכספם לקידום מזימותיו של המשטר האיראני מעבר לים.

 

"אסור לנו לאפשר למדינה שמממנת טרור להשיג את הנשק המסוכן ביותר שקיים על פני כדור הארץ", אמר טראמפ בנאומו. "אסור לנו לאפשר למשטר שקורא 'מוות לאמריקה' ומאיים על ישראל בהשמדה... אסור להם להשיג את האמצעים לשגר ראש נפץ גרעיני לשום עיר על כדור הארץ. אנו קוראים לכל המדינות לבודד את המשטר האיראני כל עוד תוקפנותו נמשכת".

 

טראמפ הדגיש בנאומו כי הסנקציות שהטילה לאחרונה ארה"ב על איראן מפעילות על המשטר לחץ כלכלי כבד, וכי אחרי חידוש הסנקציות האמריקניות על הנפט האיראני שייעשה ב-5 בנובמבר הקרוב תטיל וושינגטון סנקציות נוספות על טהרן. עוד אמר כי איראן אינה מכבדת את שכנותיה או את גבולותיהן, וכי יש למנוע ממנה להשיג את הכספים שבהם היא משתמשת ל"תוכנית הדמים שלה", תוכנית של הרס וטבח בסוריה ובתימן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
סוללת פטריוט. "נגיב על כל אירוע"
צילום: EPA
מומלצים