שתף קטע נבחר

ספרד מתמודדת עם תופעה חדשה: קורקינטים חשמליים

לא רק אצלנו: מספר הקורקינטים החשמליים במדריד, ברצלונה וערים גדולות אחרות בספרד צובר תאוצה - ורוכבים פזיזים מרגיזים את הולכי הרגל והנהגים בכבישים: "צריכים חוקים, זה טירוף". איך מגיבות העיריות?

ערים ברחבי ספרד מתמודדות עם תופעה חדשה - קורקינטים חשמליים, שמרגיזים את הנהגים והולכי הרגל.

 

דעת הקהל במדריד חלוקה בנוגע למאות הקורקינטים החשמליים שחברת ההשכרה האמריקנית "ליים" העמידה לרשות התושבים מאמצע אוגוסט. בניגוד לאופניים שהרוכבים נדרשים להחזיר לתחנות, מי שמשלם על רכיבה בקורקינט נדרש להשאיר אותו בצד הדרך. הרוכב הבא מוצא את הקורקינט החשמלי בעזרת אפליקציה, משחרר את הנעילה ויוצא לדרך. בערים אירופיות אחרות היו מיזמים דומים, בין השאר בפריז, וינה וציריך.

קורקינטים חשמליים (צילום: AFP)
רוכבים במדריד בירת ספרד(צילום: AFP)

קורקינטים חשמליים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

קורקינטים חשמליים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

עיריית מדריד מרוצה מהנסיעה בקורקינטים חשמליים, ומקווה להפחית כך את זיהום האוויר. הולכי הרגל והנהגים בכבישים בספרד מרוצים פחות. המשתמשים בקורקינטים החשמליים בדרך כלל נוסעים במהירות במדרכות, או נוסעים בחוסר אחריות בכבישים.

 

בחודש שעבר פורסם בספרד תיעוד של שני אנשים, אחד מהם ילד, דוהרים עם קורקינט חשמלי בכביש מהיר בעיר ולנסיה. הסרטון הפך לוויראלי. "אין להם כבוד לכלום. אנחנו צריכים חוקים. זה טירוף", אומר פרננדו, נהג מונית בן 59 ממדריד. "הם רוכבים בנתיבים ששמורים למוניות ואוטובוסים וחוצים נתיבים מול מכוניות". חוזה, איש מכירות בן 55, מתלונן שרוכבי הקורקינטים החשמליים "רוכבים על המדרכות בלי שליטה. יש סכנה של התנגשות חזיתית, כמו שקרה לי באחד הימים".

קורקינטים חשמליים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

רוכבים הקורקינטים החשמליים במדריד מרוצים. "אתה זז מהר יותר ויכול לבקר ביותר מקומות, זה מרגיע וקל להשתמש בזה", אומרת במדריד מוניקה רודריגז, בת 58. היא מודה שעם זאת הקורקינטים יכולים להיות "מסוכנים ומרגיזים להולכי הרגל". התופעה החדשה תפסה את הערים הגדולות בספרד לא מוכנות.

 

במדריד, שבה 3.2 מיליון איש, אימצה העירייה אתמול חוקים לטיפול בתופעה. נאסר על רוכבי הקורקינטים לנסוע על מדרכות, והעירייה הורידה אותם לכבישים. הם נדרשים לנסוע רק בכבישים שהמהירות המותרת בהם היא עד 30 קמ"ש - הגבלת מהירות שאמורה להיות בתוקף ב-80% מהכבישים במדריד. בקרוב אמורה ולנסיה לאמץ את החוק שמוריד את הקורקינטים החשמליים מהמדרכה לכביש.

קורקינטים חשמליים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

ברצלונה, העיר השנייה בגודלה בספרד ומוקד תיירות משמעותי, כבר אסרה על בעלי קורקינטים חשמליים לנסוע על המדרכה. ברצלונה אסרה על פעילותה של חברת השכרת הקורקינטים "ליים". כשחברה אחרת, "ווינד" הגרמנית, השיקה באוגוסט את המיזם שלה בעיר, בתוך שעות השוטרים בברצלונה הורידו את הקורקינטים מהמדרכות.

 

בוולנסיה, שבה יש שבילי אופניים רבים, הציבה "ליים" באוגוסט קורקינטים ברחובות מבלי לקבל אישור מהעירייה. העירייה התערבה והחברה נקנסה. עכשיו "ליים" מנסה לשכנע את ולנסיה לשלם תמורת רישיון עסק. אלברט סלבאט, נציג "ליים" בספרד, מאוכזב מהיעדר חוקים ספציפיים לרכיבה על אופניים חשמליים בספרד. "אנחנו רוצים שאנחנו והתושבים נדע איפה מותר לרכוב ואיפה אסור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
רוכבים במדריד בירת ספרד
צילום: AFP
מומלצים