שתף קטע נבחר

המינוי אושר, קבאנו הושבע לעליון; מחאה באולם הסנאט

מועמד טראמפ לעליון הושבע לתפקידו זמן קצר לאחר שהסנאט אישר סופית את המינוי, אחרי שבועות סוערים על רקע טענות לתקיפות מיניות. מפגינים באולם קראו במהלך ההצבעה: "בושה". בגבעת הקפיטול נעצרו עשרות שמחו נגד השופט

ברט קבאנו מושבע לבית המשפט העליון (צילום: AP)
קבאנו מושבע לתפקידו בידי נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס. לצדו רעייתו ובנותיו(צילום: AP)

השופט ברט קבאנו הושבע הלילה (ראשון) לתפקידו כשופט בבית המשפט העליון של ארצות הברית, כמה שעות לאחר שהסנאט האמריקני אישר סופית את מינויו, על רקע הסערה הציבורית והטענות שהשופט תקף מינית נשים בצעירותו - בהן כריסטין בלייזי פורד שהתייצבה לעדות דרמטית בסנאט.

 

המינוי אושר ברוב של 50 מול 48, בהצבעה שלוותה בצרחות של מפגינים. במהלך ההצבעה נשמעו קריאות נגד מינוי השופט במליאה, וסגן הנשיא מייק פנס (נשיא הסנאט) קרא כמה פעמים להשכין סדר ביציע. "אני לא מסכימה", קראה מפגינה שפרצה לבניין. "בושה", קראה מפגינה אחרת. קודם לכן נעצרו עשרות מפגינים במחאה נגד קבאנו בגבעת הקפיטול.

 

 

הצבעה ב סנאט מינוי ברט קבאנו בית המשפט העליון ארה
ההצבעה בסנאט הערב(צילום: AP)
 

מייק פנס (צילום: AP)
מייק פנס בהצבעה הערב בסנאט(צילום: AP)

הסנאטור ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה היה הסנאטור הדמוקרטי היחיד שהצביע בעד מינוי קבאנו. הסנאטורית הרפובליקנית ליסה מורקובסקי, שבהצבעה הראשונית שלשום הצביעה נגד המינוי, נמנעה היום כדי להתקזז עם הסנאטור הרפובליקני סטיב דניאלס, שנמצא בחתונת בתו ותומך בקבאנו. 

 

נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס והשופט הוותיק אנטוני קנדי, שפרש מתפקידו, השביעו הלילה, כאמור, את קבאנו לתפקיד. מפגינים רבים צבאו על הכניסה לבית המשפט העליון, אליו הגיע קבאנו לצורך השבעתו. המפגינים דפקו על דלתות הכניסה תוך שהם צועקים "קבאנו חייב ללכת". הנשיא טראמפ תקף את המפגינים וצייץ בטויטר כי "הקהל מחוץ לבית המשפט העליון קטנטן, נראה כמו 200 בני אדם (ורובם משקיפים מהצד) - זה לא ימלא אפילו שתי שורות בעצרת בחירות בקנזס, או אף עצרת שלנו! התקשורת המזויפת מנסה לגרום לקהל להיראות כל כך גדול, והוא לא".

 

 
מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון במהלך השבעת ברט קבאנו (צילום: AFP)
מפגינים בכניסה לבית המשפט העליון(צילום: AFP)

מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון במהלך השבעת ברט קבאנו (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

לקראת ההצבעה אמר טראמפ שהוא בטוח שהשופט "יעשה עבודה נהדרת בבית המשפט העליון". בהצבעה עצמה צפה הנשיא מתוך תאו האישי במטוס ה"אייר פורס 1", בדרכו לעצרת בחירות בקנזס. הוא הזמין לתא כתבים שהתלוו אליו בטיסה וכאשר המינוי אושר בסנאט, טראמפ הניף שתי אצבעות לאות ניצחון. מיד אחרי ההצבעה הוא צייץ בטוויטר שהוא "מריע לסנאט" על אישור המינוי. לכתבים אמר כי הוא בטוח "במאה אחוז" שכריסטין בלייזי-פורד - שהעידה כאמור בסנאט כי קבאנו תקף אותה מינית בצעירותם - האשימה את האדם הלא נכון. "אני מאוד גאה שקבאנו הצליח לעמוד בפני המתקפה הנוראית הזאת של הדמוקרטים", הוסיף.

טראמפ על גבי
טראמפ על גבי "אייר פורס 1" לאחר אישור המינוי בסנאט(צילום: AP)

 

 

מפגינים (צילום: רויטרס)
עשרות מפגינים עצורים מחוץ לסנאט(צילום: רויטרס)

מפגינים (צילום: AP)
(צילום: AP)

מפגינים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מפגינים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מפגינים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

האבטחה מחוץ לסנאט הייתה הערב כבדה במיוחד, ולקראת ההצבעה הגיעו כאלפיים מפגינים - הרוב נשים - למחות נגד המינוי בגבעת הקפיטול. "קבאנו חייב ללכת", "בושה!", קראו המפגינים. השוטרים עצרו מפגינים שעמדו במרחק מטרים ספורים מהכניסה לבניין הקפיטול, למרות שהוצבו באזור מחסומים. כתב סוכנות הידיעות AFP דיווח על יותר מ-60 עצורים שנלקחו באזיקים מהמקום, אחרי שהמשטרה הזהירה אותם ממעצר. בזמן ההצבעה הצליחו חלק מהמפגינים להתפרץ לאולם הסנאט.

 

סאגת המינוי של קבאנו הסתיימה ימים ספורים אחרי חקירת FBI על הטענות נגדו. הסנאטורים הרפובליקנים טענו שאין ממצאים חדשים בדו"ח ה-FBI שהגיע לידיהם בסוף השבוע, בניגוד לטענת הדמוקרטים שהדו"ח הוא תוצאה של חקירה מוגבלת בת שבוע בלבד.

מפגינים (צילום: AP)
(צילום: AP)

מפגינים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מפגינים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מפגינים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מפגינים (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
  

ברט קבאנו שופט (צילום: AP )
קבאנו בעדות בסנאט(צילום: AP )

 כריסטין בלייזי פורד  (צילום: AFP)
כריסטין בלייזי פורד בסנאט(צילום: AFP)

הוועדה המשפטית בסנאט אישרה בסוף החודש שעבר את מועמדות קבאנו, אחרי העדויות שלו ושל פורד בסנאט. שני סנאטורים רפובליקנים שנחשבו "מתנדנדים", ג'ף פלייק וסוזן קולינס, הודיעו בשבוע שעבר שיתמכו בקבאנו בעקבות דו"ח ה-FBI - מה שסלל את הדרך למינויו. "אתה פחדן", קראו מפגינים הערב לפלייק באולם הסנאט.

 

הרוב הרפובליקני בסנאט הוא 51 מול 49 דמוקרטים. שלשום התכנסה מליאת הסנאט להצבעה ראשונה על המינוי, ואישרה ברוב זעום של 51 מול 49 לקדם את מועמדותו של השופט. אתמול כאמור, הייתה התוצאה 50 מול 48. מדובר בניצחון חשוב לטראמפ חודש בדיוק לפני בחירות האמצע - מבחן גדול עוד יותר לנשיא טראמפ שחייב לשמור על הרוב הרפובליקני בקונגרס.

דונלד טראמפ  (צילום: gettyimages)
דונלד טראמפ היום. בטוח שקבאנו יעשה עבודה נהדרת(צילום: gettyimages)

דונלד טראמפ  (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

פרשת השופט של טראמפ ()

לאורך כל הדרך, וגם בעדותו בסנאט, טען קבאנו שהטענות נגדו הן שקריות ושמדובר במתקפה פוליטית של המפלגה הדמוקרטית, שרוצה לסכל את המינוי. בטור דעה ב"וול סטריט ג'ורנל" קבאנו שוב מתח ביקורת על "המתקפה המרושעת ומשולחת הרסן" נגדו, וציין שהעדות שלו בסנאט הייתה אמוציונלית מדי. "הנימה של דבריי הייתה חריפה, ואמרתי כמה דברים שלא היו צריכים להיאמר. הייתי נתון בסערת רגשות שכמוה לא חוויתי מעודי", כתב.

 

קבאנו קיבל לפני ההצבעה הסופית תמיכה נדירה מהגברת הראשונה מלניה טראמפ, שאמרה במהלך ביקור במצרים שהשופט "מתאים מאוד לכהונה בבית המשפט העליון". בעלה בחר השבוע ללעוג לכריסטין בלייזי פורד, שהעידה בסנאט בגרון חנוק על המפגש שלה עם קבאנו. טראמפ חקה אותה לקול תשואות תומכיו בעצרת במיסיסיפי. לפני העצרת אמר ש"זו תקופה מסוכנת לגברים צעירים בארה"ב שעלולים להיות מואשמים במשהו שהם לא עשו".


פורסם לראשונה 06/10/2018 21:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
קבאנו מושבע לתפקיד
צילום: AP
מומלצים