שתף קטע נבחר

המטפלות הסיעודיות הפגינו: "ענף הסיעוד והטיפול בקשישים בסכנה"

מאות מטפלות סיעודיות השתתפו בהפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב, בדרישה לשיפור תנאיהן ושכרן ונגד מערכת דיווח חדשה שהוכנסה לאחרונה. "במקום לטפל, יש לי חובה להתקשר לביטוח הלאומי"

 

 

 

 

 מאות מטפלות סיעודיות הפגינו הבוקר (יום ד') בקריית הממשלה בתל אביב. למקום הגיעו כמה מאות מפגינות, שמנהלות מאבק לשינוי תנאי העסקתן מאז כניסתה של מערכת נוכחות חדשה של הביטוח הלאומי. המטפלות מתלוננות על הדרך שבה הן צריכות לדווח על הגעה ועזיבה של מטופל.

 

לטענת המטפלות וגם לטענת חברות הסיעוד, מערכת הדיווח אינה מתאימה לענף, ופוגעת גם במטפלות וגם בקשישים. כעת הן דורשות ליישם מערכת בקרה חדשה לצד שיפור התנאים הסוציאליים, תשלום על זמן המעבר בין המטופלים, תוספות ותק ועוד.

 

ילנה סוסנובסקי מיפו, כמעט שמונה שנים מטפלת: "בכל פעם שאני מגיעה למטופל, יש לי חובה להתקשר לביטוח הלאומי, בכניסה וביציאה, במקום לטפל. אומרים שאנחנו גונבים שעות, וזה לא נכון. אנחנו לפעמים עושים יותר שעות. מקבלים שכר מינימום, הכי פחות שיש בארץ. 15-20 שנה, אותו הכסף. זו עבודה מאוד קשה, אף אחד לא רוצה לעבוד בה. המטופלים מחכים שנים למטפלים".

 

הפגנת המטפלות הסיעודיות  (צילום: מוטי קמחי)
הפגנת המטפלות הסיעודיות מול קריית הממשלה, הבוקר (צילום: מוטי קמחי)

הפגנת המטפלות הסיעודיות  (צילום: מוטי קמחי)
ההפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב. "התנאים שלנו מתחת לכל ביקורת"(צילום: מוטי קמחי)

הפגנת המטפלות הסיעודיות  (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

אלה סמולנסקי, ממובילות המאבק ומטפלת סיעודית מזה 20 שנה: "לא האמנתי אחרי הרבה שנים בתחום, אחרי כל כך הרבה ניצול ושתיקה, שנגיע ליום הזה. לא האמנתי שנתאסף המון מטפלים ומטפלות מכל הארץ ברחבה הענקית הזאת. לא הצלחנו להגיע להסכמים ולכן אנחנו כאן. ההפגנה היא דגל שחור למדינת ישראל. ענף הסיעוד בסכנה. הטיפול בקשישיים בסכנה, המקצוע שלנו בסכנה. אני פונה לראש הממשלה, לממשלה - תתעוררו, אחרת ענף הסיעוד יקרוס. כל אחד מכם בבוא הזמן יזדקק למטפלת, ולא יהיו".

 

"במשך 30 שנה המדינה הזניחה את ענף הסיעוד", הוסיפה סמולנסקי. "בזמן האחרון המצב החמיר כי בעצם הפסיקו להאמין לנו. התנאים שלנו מתחת לכל ביקורת. יש לנו המון התחייבויות, בראש ובראשונה למטופלים כמובן, אבל אין זכויות".

 

סמדר בן עזרא, ממובילות המאבק: "אחרי חודשים רבים שאנחנו נלחמות, הגיע הזמן שלא נהיה שקופות. הגיע הזמן שיראו את צרכיו של הקשיש, ולמה הוא זקוק. שעון הנוכחות אינו מאפשר לנו לתת טיפול מחוץ לבית הקשיש. אנחנו דורשים די לניצול. דורשים שעבודתנו תהפוך למקצוע מכובד עם תנאים הגונים ושכר הוגן".


הפגנת המטפלות הסיעודיות  (צילום: מוטי קמחי)
הפגנת המטפלות הסיעודיות. "אומרים שאנחנו גונבים שעות, וזה לא נכון" (צילום: מוטי קמחי)

יו"ר איגוד עובדי השמירה, הניקיון והסיעוד בהסתדרות, יוסי ברבי, אמר בנאומו בהפגנה: "ההסתדרות, בתור התנועה החברתית הגדולה והמשפיעה בארץ, מתייצבת מאחורי המטפלות הסיעודיות ותמשיך לתמוך במאבקן הצודק עד שיושג פתרון הולם. המטפלות הסיעודיות אינן שקופות ומגיעים לכן תנאי העסקה מכבדים". גם העומדות בראש ועד הפעולה של המטפלות הסיעודיות נאמו בעצרת, וקראו לממשלת ישראל ולביטוח הלאומי לפעול להסדרת תנאי העסקה ראויים. "לא ייתכן שלא נוכל להתקיים בכבוד. אנו עומדות על זכויותינו ואנחנו חזקות. לא נפסיק את המאבק עד שנגיע להישגים".

 

לאחר שהתאגדו בהסתדרות, הן מקוות כי יחד עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שנחשב מקורב מאוד לשר האוצר, משה כחלון, וחברת הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו), שפועלת עבורן בכנסת, יצליחו להגיע להסכם ענפי יחד עם נציגי חברות הסיעוד שיזכה למימון מהביטוח הלאומי, ויסדיר את התנאים הבעייתים בענף שזקוק לכוח אדם נוסף באופן מיידי.

 

 יש לציין, כי מטרת המערכת החדשה מבחינת הביטוח הלאומי הייתה מניעת תופעה של דיווחים ידניים פיקטיביים, אותה ציין גם מבקר המדינה בדו"ח בו הצביע על הכשלים הרבים בענף. הוא קבע גם כי "הביטוח הלאומי כשל במימוש אחריותו לטיפול בקשישים".

 

"שיטת הדיווח לא פגעה בשכר"

בתגובה לפניית ynet, מסרו בביטוח הלאומי כי "מערכת דיווח הנוכחות החדשה מסדירה את דיווח שעות העבודה בענף הסיעוד של כ-80 אלף מטפלות ישראליות. כיום, המערכת מונעת דיווח על עבודה בו זמנית של מטפלת בשני בתים שונים, תופעה שהייתה קיימת בשיטת הדיווח הידני. מערכת הנוכחות קלה להפעלה, ובניגוד לנטען, המטפלת יכולה להתחיל או לסיים את עבודתה מחוץ לביתו של הקשיש ולדווח גם על שעות אלה, ללא שום פגיעה בשכרה".

 

בנוסף ציינו, כי "המערכת עובדת באופן תקין לשביעות רצון המשתמשים, ובשיתוף מלא עם פורום חברות הסיעוד ובתי התוכנה שלהם. שיטת הדיווח החדשה לא פגעה בשכרה של אף מטפלת, ההיפך הוא הנכון. כיום מטפלות לא צריכות לבצע רישום ידני, הרישום של כל שעות העבודה שלהן נמצא במערכת, והן גם לא צריכות להחתים את הקשיש. חשוב להדגיש, מרבית המטפלים והמטפלות עושים את עבודתם נאמנה ונותנים לזכאי קצבת הסיעוד טיפול טוב החיוני לרווחתם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
הפגנת המטפלות, היום
צילום: מוטי קמחי
מומלצים