שתף קטע נבחר

פרקליטים למנדלבליט: "חרדים מהשלכות הרוח המנשבת בשיח הפוליטי"

על רקע סערת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר ודרישת השרה שקד לפיטוריה בעקבות הביקורת שהשמיעה על חוק "נאמנות בתרבות", קיימו המשפטנים כנס חירום במחאה על תביעתה של שרת המשפטים - ושיגרו מכתב ליועמ"ש: "חוסנו של מוסד זה טמון בעצמאותו ובמקצועיותו - ואלה נתונים בידיך למשמרת"

משפטני מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להביע עמדה ברורה ועמידה איתנה על עצמאותו של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה - זאת על רקע סערת המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, שביקרה את חוק "נאמנות בתרבות" שיזמה

שרת התרבות מירי רגב, שבעקבותיה דרשה שרת המשפטים איילת שקד לפטר את זילבר.

 

דינה זילבר איילת שקד (צילום: דוברות משרד המשפטים, ירון ברנר)
דינה זילבר ואיילת שקד(צילום: דוברות משרד המשפטים, ירון ברנר)

באמצע השבוע קיימו המשפטנים כינוס חירום שנועד להביע מחאה נוכח תביעתה של השרה שקד.  "חוסנו של מוסד זה טמון בעצמאותו ובמקצועיותו ואלה נתונים בימים אלה בידיך למשמרת", כתבו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

 

עוד אמרו, כי "אנו חרדים מהשלכות הרוח המנשבת בשיח הפוליטי: תפישה של כפיפות לדרג הפוליטי, באופן הפוגע ביכולתנו להציג את עמדותיו המקצועיות של הייעוץ המשפטי לממשלה, תפישה המציירת כל עמדה מקצועית שאינה מתיישבת עם הדרג הפוליטי כניסיון שאינו לגיטימי להשפיע על מדיניות, תפישה המעקרת את הדיון המקצועי והענייני, שנועד להפרות את השיח ולשפר את הליכי החקיקה, עלולה לפגוע פגיעה קשה במוסד היועץ המשפטי לממשלה ובאיזונים החיוניים כל כך לחברה דמוקרטית.

 

"אנו רואים בכך ניסיון ליצור אפקט מצנן ולהרתיע את המשפטנים מלהביע עמדה מקצועית ביחס לדין ולעקרונות היסוד של המשפט, אשר מנחים אותנו בעבודתנו ואליהם אנו כפופים".

אביחי מנדלבליט  (צילום: אלעד גרשגורן)
אביחי מנדלבליט (צילום: אלעד גרשגורן)

 

 

היועמ"ש בכנס חירום: לא ייערך לדינה זילבר משפט שדה

מנדלבליט עצמו השתתף גם הוא בכנס החירום במשרד המשפטים, על רקע המתקפה של שרת המשפטים איילת שקד ואמר כי "לא יהיה משפט שדה לדנה זילבר". הכנס נערך לאות תמיכה במשנה ליועמ"ש דינה זילבר בעקבות הניסיון של השרה שקד להדיח אותה. משתתפי הכנס הופתעו לראות את היועמ"ש - שהקשיב תחילה לדברי הנוכחים ולאחר מכן נשא דברים בעצמו.

 

מנדלבליט הציג בפני כ-150 משפטנים מהמחלקה את תפיסתו לגבי האירועים האחרונים, ואמר שהוא לא מוכן לקבל התערבות חיצונית בניהול המחלקה. לדבריו, האנשים שהולכים לדיונים מתייצבים מטעמו בדיונים ומייצגים את העמדה המשפטית שלו. מנדלבליט הבהיר כי הוא יגן על עובדי המחלקה מפני כל פגיעה בכל מקרה, הדגיש את העצמאות המקצועית שלו וכנגזרת מכך גם של משפטני המחלקה.

 

 

בתשובה לשאלה על הפסקת ההופעות של זילבר בוועדות הכנסת, הבהיר היועץ שהיא איננה מושעית, ושלא מדובר בסנקציה או "צעד עונשי". מנדלבליט הבהיר לפרקליטים שעד לסיום הבירור זילבר לא תייצג אותו בכנסת ובממשלה. לדבריו, הוא הספיק לדבר עם זילבר באופן ראשוני - ובכוונתו להמשיך את השיחה איתה יותר לעומק.

 

שרת המשפטים איילת שקד הודיעה כי היא מצפה מזילבר להתפטר באופן מיידי בעקבות הביקורת שהשמיעה נגד חוק "נאמנות בתרבות" שיזמה שרת התרבות מירי רגב. גם לאחר שהיועץ המשפטי של הכנסת מתח ביקורת קשה על הצעת החוק של רגב, זילבר הדגישה כי כי "החוק מקנה סמכויות גורפות עד כדי שלילת תקציבים, תוך כדי יצירת אפקט מצנן וצנזורה עצמית. תרבות היא דמיון חופשי, יופי, ריבוי קולות, אומץ, התרסה, כנות, ביטוי שאינו מתחנף ולא מתאים את עצמו למבחני התאמה שלטוניים.

 

"אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה", המשיכה זילבר. "הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות - נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע – האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד? הבו לנו עם ממושמע ומחונך שחשיבותו אחידה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי, דוברות משרד המשפטים, אוהד צויגנברג
איילת שקד, דינה זילבר ואביחי מנדלבליט
צילום: אלכס קולומויסקי, דוברות משרד המשפטים, אוהד צויגנברג
מומלצים