שתף קטע נבחר

בנט דורש את תיק הביטחון: "כדי שישראל תחזור לנצח"

שר החינוך נפתלי בנט, שתובע לקבל את תיק הביטחון במקום השר המתפטר אביגדור ליברמן, אמר בכנס של מערכת החינוך: "כשר ביטחון אני מתכוון להביא חדשנות ורוח לחימה". עם זאת, הוא לא התייחס לאיום לפרוש מהממשלה. מחר בבוקר ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו

  

 

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס לראשונה באופן פומבי אחר הצהריים (יום ה') לדרישה שלו מראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את תיק הביטחון, בעקבות התפטרותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן. הוא לא התייחס לאולטימטום שהציב - כי מפלגתו תפרוש מהממשלה אם לא יקבל את התפקיד - וסירב להשיב לשאלת העיתונאים בנוגע לפרק הזמן שהקציב לנתניהו לקבלת התיק. "פניתי אתמול לראש הממשלה על מנת שיטיל עליי את תפקיד שר הביטחון עם מטרה אחת בלבד - שישראל תחזור לנצח. כדי לשנות את כיוון הספינה הביטחונית הלאומית", אמר. 

 

"ישראל ניצבת היום באחת התקופות הביטחוניות המורכבות והמסוכנות מעודה", אמר בנט, שדיבר בכנס השקת הנושא השנתי של מערכת החינוך לשנת תשע"ט שנערך ברמת גן. "התמנון האיראני שולח זרועות אויב להקיף אותנו. מצפון חיזבאללה, בסוריה כוחות איראנים ובגבול עזה חמאס הולך ומתחזק. כבר עשרות שנים שהמערכות שלנו נכנסו לקיבעון מחשבתי ולהימנעות ממגע מול אויב. תפיסה של ניתוק מגע. האויב קורא אותנו והוא מפרש את זה כחשש מלחימה. הדבר הכי מסוכן לישראל הוא שהתחלנו לחשוב שאין פיתרון לטרור, למחבלים, לטילים. שאין מה לעשות, שאי אפשר לנצח. אבל יש מה לעשות. יש פיתרון. כשישראל תרצה לנצח, אנחנו ננצח. זאת לא גזירת גורל".

 

"יש לנו צבא מעולה, מפקדים מסורים ורמטכ"ל מהשורה הראשונה. יחד עם זאת, תפקיד שר הביטחון הוא לאתגר את החשיבה, להביא חדשנות, לייצר חלופות יצירתיות ומפתיעות. להפיח תקיפות ורוח אחרת. תפקיד שר הביטחון הוא להוביל מדיניות ולא להיות מובל".

 

נפתלי בנט בכנס השנתי של מערכת החינוך (צילום: מוטי קמחי)
השר נפתלי בנט(צילום: מוטי קמחי)
  

 

בנט המשיך: "כל יועציי וחבריי אמרו לי: 'מה אתה צריך את זה, זו שגיאה פוליטית ובית קברות פוליטי - כמו לכול קודמיך'. יכול להיות שהם צודקים, אבל הם לא מבינים שעבורי ביטחון ישראל הוא התכלית, והפוליטיקה היא רק אמצעי - ולא להיפך.

 

"תושבי עוטף עזה זועקים בימים אלה, הם אומרים לנו 'אנחנו מוכנים לספוג, אנחנו מוכנים לשבת במקלטים ולתת להם אשראי - רק למען השם תנצחו'. ללא קבלת אחריות על הביטחון וללא שינוי דרמטי, ההרתעה הישראלית תמשיך להישחק, חמאס ימשיך לא לפחד מאיתנו. לכן אני מתייצב כאן היום ואומר שאני מוכן לקחת אחריות. אחרי עשור בהייטק נכנסתי לפוליטיקה רק בגלל התסכול העמוק מביצועי ישראל במלחמת לבנון השנייה. כלוחם וכמפקד ראיתי מול עיניי את התוצאות ההרסניות של חוסר מנהיגות ביטחונית. את המבוכה של המפקדים, את הדשדוש של החיילים, ונשבעתי לעצמי אז שאעשה הכול כדי שלעולם זה לא יקרה שוב.

 

"כחבר קבינט מזה שש שנים זכיתי להשפיע על ביטחון ישראל ולתרום לחיזוקו. מניעת שחרור מחבלים, שדרוג עבודת הקבינט ועוד עשרות החלטות ביטחוניות. הרגע המכונן היה בצוק איתן, אז התוודעתי לאיום מנהרות הטרור. עשרות מנהרות חמאס שחדרו לתוך ישראל מתחת לישובינו מוכנות להפעלה מידית, ומדינת ישראל ניצבה ללא מענה. בלי תוכניות כיצד להגן על תושבי עוטף עזה מפני חטיפה ורצח המוני. הנחתי את התוכנית להשמדת מנהרות הטרור על שולחן הקבינט ולמולי ניצבה מערכת מקובעת שמתנגדת לכל פעולה. במשך שלושה שבועות גורליים בקבינט, נלחמתי נגד אותו קיבעון עד שהתקבלה ההחלטה המתבקשת לבצע. לאט מדי, מאוחר מדי, אבל ביצענו. השמדנו את אותן עשרות מנהרות". 

 

בפתח דבריו דיבר בנט על הישגיו במשרד החינוך: "לאחר עשור של דעיכה במדעים ובמתמטיקה אנחנו בזינוק הגדול בתולדות מדינת ישראל".

 

מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפורום פריז לשלום (צילום: איתי בית-און, לע
נתניהו(צילום: איתי בית-און, לע"מ)
 

מאז הודעתו אתמול של שר הביטחון אביגדור ליברמן על התפטרותו - דרש השר בנט לקבל לידיו את תיק הביטחון, ולא - מפלגת הבית היהודי תפרוש מהממשלה. על רקע האולטימטום, ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנט צפויים להיפגש מחר בבוקר.

 

ההערכה בקוליציה היא שראש הממשלה נתניהו לא ייתן לבנט את תיק הביטחון. אם ההערכה תתממש, התוצאה היא: הקדמת הבחירות לכנסת ה-21. שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון וכן שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי נועדו היום עם נתניהו וקראו לו ללכת לבחירות.

 

 

 

 

הודעת שר הביטחון אביגדור ליברמן מכתב התפטרות ()
מכתב ההתפטרות של ליברמן

 

אביגדור ליברמן מסיבת עיתונאים התפטרות (צילום: gettyimages)
התפטר. שר הביטחון לשעבר ליברמן(צילום: gettyimages)

 

ליברמן הודיע על התפטרותו במהלך ישיבה מיוחדת של סיעתו ישראל ביתנו, ולאחר מכן בהצהרה לתקשורת. ליברמן אמר: "מבחינתי הפסקת האש, בשילוב עם כל תהליך ההסדרה מול חמאס, זה כניעה לטרור". ליברמן קרא בסוף ההצהרה שלו לקביעה מהירה של תאריך לבחירות. היום הוא הגיש את מכתב התפטרותו לראש הממשלה.

 

ליברמן קיים הערב ישיבת פרידה מפורום המטה הכללי, בראשות הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט. "השנתיים וחצי האחרונות היו מרתקות", אמר ליברמן בישיבה. "אני עברתי הרבה גלגולים. משנת 96' זכיתי בכבוד לעבור כמעט בכל עמדה ציבורית אפשרית במדינת ישראל, ממנכ"ל משרד ראש הממשלה ב-96', יושב ראש ועדת חוץ וביטחון, שר התשתיות, שר התחבורה, השר לעניינים אסטרטגיים ושר החוץ. אלה ללא ספק היו השנתיים וחצי המרתקות ביותר, גם מבחינת האתגר שבהן, גם מבחינת האנשים וגם מבחינת האחריות. הדבר החשוב מבחינתי זה לשמור על צה"ל מחוץ לכל הוויכוחים הפוליטיים. צה"ל הוא עמוד השדרה והציר שעליו החברה והמדינה הזו מושתתות. יש קונצנזוס במדינת ישראל סביב שני דברים: הכותל המערבי וצה"ל. זו ההסכמה הכי רחבה שאני מכיר בחברה הישראלית. ניסיתי בכל כוחי, לפחות בנושא הזה, לתת גיבוי, לשמור את הצבא מחוץ לכל השיח הפוליטי".


הפגנה תושבי עוטף עזה נגד הפסקת אש עם חמאס (צילום: רויטרס)
מחאת תושבי עוטף עזה לאחר הפסקת האש(צילום: רויטרס)

הפגנה תושבי עוטף עזה נגד הפסקת אש עם חמאס (צילום: גדי קבלו)
(צילום: גדי קבלו)

הפגנה תושבי עוטף עזה נגד הפסקת אש עם חמאס (צילום: גדי קבלו)
(צילום: גדי קבלו)

הפגנה תושבי עוטף עזה נגד הפסקת אש עם חמאס (צילום: גדי קבלו)
(צילום: גדי קבלו)

 

 

 

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט סייר היום בעוטף עזה, ואמר: "אנחנו נגיע למערכה רחבה בעזה. לא החמאס יקבע את התנאים. אנחנו נקבע את העיתוי ואנחנו נקבע את התנאים. אנחנו הנחינו את צה"ל בקבינט להשיב את השקט, להביא ביטחון לאזור ולהיערך לאפשרות של הידרדרות, כולל הידרדרות חמורה, וצה"ל עובד על העניין הזה.

 

"בתקופה האחרונה הגיבורים האמיתיים הם אזרחי עוטף עזה, אשקלון, שדרות, נתיבות. אני רואה במלחמה את האפשרות האחרונה. מלחמה היא אמצעי, לא מטרה. ולכן מנהיגות אחראית צריכה לשקול את מכלול השיקולים ולקבל את ההחלטות שהן ההחלטות הנכונות לטובת האינטרסים של מדינת ישראל ולא החלטות פופוליסטיות. מי שאיננו מסוגל לנהוג בדרך הזאת, טוב שלא יישב ליד השולחן שבו מקבלים החלטות ביטחוניות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
נפתלי בנט
צילום: מוטי קמחי
מומלצים