שתף קטע נבחר

לראשונה בישראל: כיתה נפרדת לבנות תוקם בבית ספר חילוני

עיריית ירושלים אישרה הקמת כיתה נפרדת לתלמידות בכיתה ז' בבית ספר ממלכתי. יודגש כי המהלך, שזכה לשם "ענבר", אינו נובע ממניעים דתיים, אלא מתוך תפיסת עולם הנוגעת ל"העצמה נשית". ויש גם מתנגדים: "במקום ליצור סביבה שמקרבת בין בנים ובנות - הכיתה תייצר הפרדה"

בימים האחרונים אישרה עיריית ירושלים הקמת כיתה נפרדת לתלמידות בבית ספר חילוני, שתיפתח בשנה הבאה. כך נודע ל-ynet. בינואר צפויה להיפתח ההרשמה לשנת הלימודים תש"פ, ובמסגרתה לכיתות ז' תוצע לתלמידות מהעיר גם אפשרות ללימודים בכיתה נפרדת בבית ספר ממלכתי. זוהי למעשה הפעם הראשונה שבה תלמידות חילוניות תוכלנה ללמוד בכיתה משל עצמן, בתוך בית ספר חילוני. יש לציין כי ההחלטה אינה נובעת ממניעים דתיים, אלא מתוך תפיסת עולם חינוכית המצדדת בחינוך נפרד לתלמידות מתוך שאיפה ל"העצמה נשית", אותה קידמו מול העירייה בעשרת החודשים האחרונים פעילות בתחום החינוך.

 

כאמור, בישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר הוחלט לקדם את המהלך ובימים אלו מחפשת עיריית ירושלים אחר בית הספר הממלכתי שבו תתקיים הכיתה הנפרדת. בעיריית ירושלים אומרים כי במידה והביקוש לכיתות הנפרדות יעלה – ישקלו לקראת שנת 2020 אף לפתוח בית ספר נפרד לבנות חילוניות, הראשון בישראל.

 

אילוסטרציה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אילוסטרציה(צילום: מוטי קמחי)

 

היוזמה, ששמה "ענבר", החלה לקרום עור וגידים כאשר הכריזה עיריית ירושלים במהלך השנה האחרונה על תחרות "בית הספר של החלומות", במסגרתה הוזמנו תושבים ואנשי חינוך להציע מודל חדשני לבתי ספר שאינם קיימים כיום. בתחרות הוצע, למשל, להקים בית ספר בית ספר לאמנויות לבנים דתיים וכמו כן, הוצע להקים בית ספר נפרד לבנות חילוניות.

 

מטרת המודל היא להציע מוסד חינוכי שיהיה בו מרחב "בטוח" יותר עבור התלמידות במטרה להעצימן, שכן מחקרים בתחום הצביעו על יתרונות ההפרדה המגדרית בבתי הספר. היוזמה אמנם לא זכתה בתחרות, אולם בעיריית ירושלים אהבו את הרעיון והחליטו לקדמו מול האגודה לקידום החינוך, שעומדת מאחוריו. "המשכנו להיות איתם בקשר", אומר גורם בעירייה המכיר את הפרטים. "זו יכולה להיות התנסות מעניינת. יש פה מרכיב של העצמה וזו יכולה להיות הזדמנות נהדרת לגוון את מערכת החינוך, שהיום היא לא מספיק מגוונת". עוד מוסיף הגורם כי מדובר על כיתה שתצא לדרך בבית ספר ציבורי בלבד, ולא במסגרת פרטית.

 

"ב-1 בספטמבר הקרוב הכיתה תצא לדרך וזו תהיה כיתה צומחת. שנה לאחר מכן הבנות תהיינה בכיתה ח' שתהיה נפרדת וכן הלאה. כל ילדה שתרצה ללמוד בכיתה הזו תוכל". בעירייה מעריכים שבשלב זה הביקוש לא יעלה על כיתה אחת אולם מבהירים, במידה והפיילוט בשנה הבאה יצליח והביקוש יעלה – הכיתה תהפוך לבית ספר נפרד לבנות.

 

"חשוב להגיד שאנחנו מדברים על חינוך נפרד ממקום של העצמה", אומרת הדס רייס מהאגודה לקידום החינוך, מיוזמות הרעיון. "אם המוטיבציה להפרדה היא צניעות והדרה ממניעים דתיים – זה דבר אחד ואנחנו ממש לא שם. הרעיון מבוסס על מודל שמוכח ושעובד במדינות רבות בכל העולם שטרם נוסה בישראל. אנחנו די חלוצים בעניין הזה. רעיון הגיע מתוך מקום של רצון להתמודד עם חסמים שקיימים עבור תלמידות כיום במערכת החינוך, למשל האקלים.

 

"כלומר, כל מין מאמץ את הקודים שלו. צוות הוראה שנותן באופן לא מודע יחס שונה לתלמידות ותלמידים. אפשר להתמודד עם האתגרים הללו, אבל זה דורך מאמצים ותהליכים ארוכים מאוד, אבל המודל שלנו בעצם בא לתת מענה מיידי להפוך חסמים לכוח מניע, כי אנחנו משתתפות במשחק וגם רוצות להוביל אותו. בנוסף, אנחנו רוצות לייצר רשת חברתית נשית, מעין אחווה נשית. זה לא המענה היחידי, אבל אנחנו מציעות מענה נוסף שמייצר מרחב מיטבי לפיתוח של נשים מנהיגות והוא לא המודל היחידי והוא גם לא מתאים לכל אחת".

 

"במקום ליצור סביבה שמקרבת בין בנים לבנות - הכיתה תייצר הפרדה"

מנגד, לא כולם מרוצים מהיוזמה החדשה. ד"ר טליה קוש זוהר, מומחית למגדר בתחום החינוך מסמינר הקיבוצים, שחיברה ספר לפני כשנה עם ד"ר דינה חרובי שעוסק בין היתר בהפרדה במערכת החינוך, טוענת כי בסופו של דבר הכיתה הנפרדת לא תיטיב עם התלמידות. "יש לא מעט מחקרים שמראים שבבתי הספר יש בעיה מגדרית מאוד אקוטית, והרבה פעמים הבנות יוצאות נפסדות. עם זאת, אם הרציונל של הרעיון הזה הוא חינוכי, אני חושבת שזה מאוד בעייתי. במקום ליצור סביבה שמקרבת בין בנים ובנות - הכיתה תייצר הפרדה. במקום לפעול להפחית את אי השוויון ולמנוע סיטואציות של דיכוי של בנות, היוזמה הזו היא סוג של בריחה, ובמידה מסוימת גם תעצים את הבעיה.

 

"אם בנות תהיינה בגטו שלהן ובנים יהיו בגטו שלהם - איפה הם ייפגשו? מערכת החינוך צריכה לאפשר חיים משותפים של כל המינים והמגדרים ביחד. זה נכון שבתחומים מסויימים כמו במדעים, ונעשו על כך לא מעט מחקרים – הישגי הבנות גבוהים יותר בכיתות נפרדות, ולא כי הן אינטליגנטיות יותר מהבנים, אבל להפריד בנות מבנים זה להפריד אותן במרחב. זה גם לא יתרום ליכולת שלהן להתמודד, להכיר, לפגוש ולהתאים את עצמן מול הקבוצה של המגזר השני. אני מבינה את היוזמה אבל חשוב להעצים בנות עם מה המרחב שמסביב, ובכיתות מעורבות".

 

תגובת עיריית ירושלים: "בתחילת שנת 2018 השיק מינהל החינוך בעירית ירושלים את תחרות "בית ספר החלומות". בעקבות התחרות מאות יזמים, אנשי חינוך ואזרחים מרחבי ישראל הגישו חלומות לבתי ספר יוצאי דופן, כאשר הפרס שהובטח הוא הקמת בית הספר הזוכה בירושלים. בין היוזמות שהגיעו לגמר היה גם בית הספר 'ענבר', בית ספר למנהיגות נשית בחינוך הממלכתי. מינהל החינוך נמצא בימים אלו בהליכי עבודה בשיתוף משרד החינוך אל מול מספר בתי ספר שהגיעו לשלבי הגמר בתחרות, כמו גם אל מול היזמיות של 'ענבר', וזאת במטרה לבדוק היתכנות למסלול ירושלמי ברוח היוזמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים