שתף קטע נבחר

פוליגרף? אדרבא. גם לשופטים ולפרקליטות

בניגוד לשוטרים, בכירי המערכות הפוליטית והמשפטית פטורים מהבדיקה הפולשנית המכונה "פוליגרף תעסוקתי". למה? הם לא מדליפים? אין להם אינטרסים?

 

המפכ"ל, השר והבדיקה. כל הטוב הזה רק לשוטרים? (צילום: עפר מאיר, shutterstock) (צילום: עפר מאיר, shutterstock)
המפכ"ל, השר והבדיקה. כל הטוב הזה רק לשוטרים?(צילום: עפר מאיר, shutterstock)

הוועדה למינוי בכירים הודיעה שהמפכ"ל המיועד צ'יקו אדרי ייאלץ לעבור פוליגרף תעסוקתי. אחרי המופע של המפכ"ל הנוכחי רוני אלשיך, שבעצמו לא עבר פוליגרף תעסוקתי ושבאופן כללי שום דבר איתו לא ממש ברור בהתנהלות שלו וסביבו - בעיקר למה ביבי נלחם למנות אותו - החליטה הוועדה לשלוח את אדרי לבדיקה.

 

 

זה מבורך שרוצים לוודא שמי שיאיישו תפקידים רגישים הם אישים ללא רבב, אבל לא ברור מדוע בתפקידים רגישים נערכת בדיקה כזאת לבכירים. רק לשוטרים מגיע הטוב הזה?

 

הגופים שמשיקים למשטרה ועובדים מולה - כגון פרקליטות המדינה והיועצים המשפטיים - שמוכנסים בסוד העניינים בדיוק כמו השוטרים ואף יותר כך, לא נדרשים לפוליגרף תעסוקתי. האם לגביהם לא צריך לדעת שהם ללא רבב? מה הטעם בסגירת פינה אחת כששתיים אחרות נותרות פתוחות?

 

בדיקת פוליגרף ביטחונית היא צרה וממוקדת. מנגד, בדיקת פוליגרף תעסוקתית שלה נדרשים בכירי המשטרה, היא רחבה, פולשנית ומקיפה כל פינה בחייו של המועמד – מקצועית, אישית ועוד. אין אבן שלא הופכים בה. יש שסבורים שהיא כמעט לא מוסרית. ניחא. אבל אם כבר החלטתם להשתמש בה, תתכבדו ותפעילו אותה על כולם.

 

למה הרמטכ"ל לא עובר פוליגרף תעסוקתי? שופטי העליון? למה היועץ המשפטי לממשלה לא עשה פוליגרף כזה? ופרקליט המדינה? הרי בדרך כלל מאשימים את המשטרה בהדלפות מתיקים וחקירות, אז למה בעצם הפרקליטים שמלווים את ההליכים לא עוברים פוליגרף?

 

מחקירות רגישות בטיפול היועץ המשפטי לממשלה לא דלף הרבה מידע? אז למה לערוך פוליגרף רק לניצבים ולא לשאר אלה שיושבים איתם בחדר? הם נעלים יותר? מורמים מעם? במה הם יותר טובים מהשוטרים? בשורה האחרונה מדובר באנשים שמעורבים בחקירות באותה מידה בדיוק, אבל הם לא יתקרבו לפוליגרף ויכולים לזמר בכל מקום בלי לחשוש.

 

חברי הקבינט המדיני-ביטחוני, ללא ספק הגוף הכי רגיש במדינה, לא עוברים פוליגרף. לאחרונה הועלה רעיון – אל חשש, הוא לא ימומש – לשקול בדחילו ורחימו להעביר אותם פוליגרף, וגם זה רק על שאלה אחת: האם הדלפת?.

 

אני בעד בדיקות פוליגרף, אבל לכולם. רמטכ"ל, יועמ"ש, שופטי עליון וכל אנשי הפרקליטות. אני מתקשה להבין איך השר לביטחון פנים גלעד ארדן מוכן שהארגון שהוא מופקד עליו יוחרג לרעה.

 

נ.ב.

צ׳יקו (אני לא מכירה אישית), שיהיה בהצלחה.

 

  • מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים