שתף קטע נבחר

סקר CNN: אחד מתוך חמישה אירופים מצדיק אנטישמיות

סקר מקיף בשבע מדינות מרכזיות ובהשתתפות אלפי נשאלים חושף את עומק האנטישמיות באירופה. 5% לא שמעו על השואה, 10% מחזיקים בדעות שליליות על יהודים, ויותר מרבע מהנשאלים מאמינים שליהודים יש "השפעה רבה מדי על עולם העסקים והפיננסים". 40% טענו: היהודים בארצותינו נמצאים בסכנה לאלימות על רקע אנטישמי

בעוד זכר השואה הולך ומתפוגג, הסטריאוטיפים האנטישמיים חיים וקיימים באירופה, כך עולה מסקר של רשת CNN. יותר מרבע מהאירופים שהשתתפו בסקר מאמינים שליהודים יש השפעה גדולה מדי על תחום העסקים והפיננסים.

 

כמעט אחד מכל ארבעה אומר שליהודים יש גם השפעה גדולה מדי על אזורי עימות ומלחמה ברחבי העולם. אחד מכל חמישה אומר שיש להם יותר מדי השפעה על התקשורת, ואחוז דומה מאמין שיש להם השפעה גדולה מדי על הפוליטיקה.

 

סטריאוטיפים אנטישמיים באירופה (אינפוגרפיקה ידיעות אחרונות)
(אינפוגרפיקה ידיעות אחרונות)

 

עם זאת, שליש מהאירופים שהשתתפו בסקר הודו שהם יודעים מעט מאוד, או לא ידעו כלל, על השואה, הרצח ההמוני של שישה מיליון יהודים בארצות שהיו בשליטת המשטר הנאצי של אדולף היטלר בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת.

 

אלה הממצאים העיקריים של סקר שנערך על ידי חברת הסקרים ComRes לבקשת רשת CNN, סקר שבו התראיינו 7,092 איש ואישה מכל רחבי אירופה, עם יותר מאלף נסקרים באוסטריה, בצרפת, בגרמניה, בבריטניה, בהונגריה, בפולין ובשבדיה. המידע שוקלל כדי שיהיה מייצג לכל מדינה על בסיס גיל, מין ואזור מגורים. הסקר הוזמן והושלם במהלך ספטמבר, עוד לפני הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג שבו נרצחו 11 מתפללים - אירוע הירי הקטלני ביותר נגד יהודים שנרשם בהיסטוריה של ארצות הברית.

  
הסקר חשף דעות מורכבות, מנוגדות ולעיתים מטרידות מאוד כלפי היהודים, כמו גם בורות משוועת. אחד מכל 20 אירופים לא שמע מעולם על השואה, אף שעברו פחות מ-75 שנים מאז תום מלחמת העולם השנייה, ויש עדיין עשרות אלפי ניצולי שואה שחיים בקרבנו. הבורות בכל הנוגע לשואה בולטת במיוחד בקרב צעירים מצרפת: אחד מכל חמישה מגילאי 34-18 אמר שהוא מעולם לא שמע על השואה.

 

באוסטריה, מולדתו של היטלר, אמרו 12 אחוזים מהצעירים שהם מעולם לא שמעו על השואה. אוסטריה הייתה גם המדינה שבה נרשם המספר הגבוה ביותר של נשאלים - ארבעה מכל עשרה - שהודו שהם יודעים "רק מעט" על השואה. מחצית מהמשיבים, מכלל ארצות אירופה, אמרו שהם יודעים "די הרבה" על השואה, ואחד מחמישה דיווח על "ידע נרחב".

  

פילוח תושבי אירופה לפי מדד השנאה כלפי יהודים  (אינפוגרפיקה ידיעות אחרונות)
(אינפוגרפיקה ידיעות אחרונות)

סטריאוטיפים אנטישמיים באירופה (אינפוגרפיקה ידיעות אחרונות)
(אינפוגרפיקה ידיעות אחרונות)

התוצאות בקרב האמריקנים לא יותר טובות: סקר שנערך מוקדם יותר השנה בהזמנת "ועידת התביעות" חשף שעשרה אחוזים מהאמריקנים הבוגרים לא היו בטוחים שהם שמעו אי פעם על השואה. המספר הזה עלה לאחד מכל חמישה בקרב ילידי המילניום החדש. מחציתם לא יכלו לציין ולו גם שם של מחנה ריכוז אחד, ו-45 אחוזים מכלל הבוגרים האמריקנים התקשו גם הם.

 

עם זאת, האירופים מאמינים שחשוב מאוד לשמר את זכר השואה: שני שלישים מתוכם אמרו שהנצחת השואה מסייעת להבטיח שזוועות כאלה לא יחזרו לעולם. המספר הזה עולה ל-80 אחוזים בפולין, שם הפעילו הנאצים את אושוויץ – מחנה הריכוז הקטלני והנורא מכולם. מחצית מהאירופים אומרים שהנצחת השואה מסייעת כיום במלחמה באנטישמיות. מנגד, שליש מהאירופים אומרים שהיהודים משתמשים בשואה כדי לקדם את העמדות והיעדים שלהם. מספר דומה מתנגד לדעה הזאת, ולקרוב לשליש מהמשיבים לא היתה דעה בנושא.

  

יחסים מורכבים

הדעות התחדדו כשעלה נושא היחס בין השואה, מדינת ישראל, יהודים ואנטישמיות. רוב קטן אך יציב של האירופים, 54 אחוז, אמרו שלישראל זכות קיום כמדינה יהודית, ובפולין הרוב הזה הגיע לשני שלישים. שליש מהמשיבים מאמינים שהביקורת שנמתחת על ישראל מונעת מאנטישמיות, ורק אחד מחמישה סבור שזה לא המצב.

  

עם זאת, שליש ממשתתפי הסקר אמרו שישראל מנצלת את השואה להצדקת פעולותיה, כשבפולין המספר הזה עמד על מחצית. רק אחד מחמישה התנגד לדעה הזאת. שליש מהאירופים טענו שהנצחת השואה מסיחה את הדעת מזוועות אחרות שמתרחשות כיום. בגרמניה, אוסטריה, פולין והונגריה מספר הסבורים כך היה יותר מהממוצע.

  

פרחים בפינת זיכרון ליד בית כנסת בפיטסבורג (צילום: AFP)
פינת הזיכרון לנרצחי פיטסבורג(צילום: AFP)

סוכה הושחתה בניו יורק ()
סוכה שהושחתה בניו יורק

ובעוד רבים אמרו שהאנטישמיות היא בעיה הולכת וגדלה בארצותיהם – עד כדי כך ש-40 אחוזים אמרו שהיהודים נמצאים בסכנה בגין תופעות של אלימות על רקע גזעני בארצותיהם, ו-50 אחוזים טענו שהממשלות שלהם צריכות לעשות יותר כדי להילחם באנטישמיות – מיעוטים נכבדים טענו שישראל או היהודים עצמם אשמים באנטישמיות כלפיהם.

 

יותר מרבע מהמשיבים, 28 אחוז, אמרו שרוב גילויי האנטישמיות בארצותיהם מגיעים בתגובה לפעולות של מדינת ישראל. כמעט אחד מכל חמישה, 18 אחוז, אמרו שהאנטישמיות בארצותיהם באה בתגובה להתנהגות יומיומית של היהודים עצמם.

 

אני לא אנטישמי, אבל

מעטים מהנשאלים הודו שלהם עצמם יש דעה לא אוהדת כלפי יהודים. בשבע המדינות שבהן נערך הסקר, אחד מכל עשרה מהנשאלים הודה בכך. המספר הזה עלה ל-15 אחוזים בפולין ול-19 אחוזים בהונגריה. בכל אחת מהמדינות שהשתתפו בסקר, פרט להונגריה, רוב מובהק ומשמעותי של המשיבים אמרו שיש להם דעה חיובית על יהודים. הדעות לגבי מיעוטים אחרים באירופה היו נוקשות וצורמות הרבה יותר.

  

בעוד 10 אחוזים מקרב האירופים הודו שהם מחזיקים בדעות שליליות כלפי יהודים, 16 אחוזים אמרו שיש להם דעה שלילית על חברי קהילת הלהט"ב, או על בני אדם בכלל, 36 אחוזים אמרו שהם לא אוהבים מהגרים, 37 אחוזים הודו שהם לא אוהבים מוסלמים, ו-39 אחוזים הודו שהם מחזיקים בדעות שליליות על צוענים.

  

אנטישמיות ספרד סמלים ניאו נאצים אנטי ישראלים קהילה יהודית ()
סמלים נאציים שרוססו בספרד

תיעוד אירוע אלימות אנטישמי בו יהודי חרדי הוכה באכזריות בברוקלין (צילום: ארגון השומרים)
חרדי בברוקלין מותקף באכזריות בחודש שעבר(צילום: ארגון השומרים)

למרות המספר הנמוך יחסית של אירופים שהודו בגלוי שהם מחזיקים בדעות שליליות על יהודים, הסקר של CNN הציג גם שאלות על סטריאוטיפים אנטישמיים, ובדק האם הסטריאוטיפים הללו עדיין מהדהדים ברחבי היבשת. על פי נתוני הסקר, זה אכן המצב.

 

כארבעה מתוך עשרה נשאלים בפולין ובהונגריה אמרו שליהודים יש השפעה רבה מדי על עולם העסקים והפיננסים. בערך אחד מכל שלושה מהנשאלים במדינות הללו אמר שליהודים יש השפעה גדולה מדי על הפוליטיקה העולמית, ויותר מרבע מהם אמרו שיש להם השפעה רבה מדי על התקשורת. שליש מהאוסטרים אמרו שליהודים יש השפעה רבה מדי על עולם הפיננסים, בעוד שבצרפת ובגרמניה זו היתה דעתם של רבע מהמשיבים. אחד מכל חמישה בכל שלוש המדינות אמר שליהודים יש השפעה רבה מדי על התקשורת, ורבע טענו שיש להם השפעה רבה מדי באזורי עימות ומלחמה.

  

האמונה בכוחם של היהודים מתקיימת במקביל לאומדנים מוגזמים ביותר של מספר היהודים בעולם. כשנשאלו איזה אחוז מכלל אוכלוסיית העולם הם יהודים, כשני שלישים ממשתתפי הסקר ניחשו מספרים גבוהים בהרבה מהמציאות, ומספר משיבים דומה ציינו הערכות שגויות לגבי מספר היהודים במדינתם הם.

 

רבע מההונגרים העריכו כי מספרם של היהודים בעולם גבוה מ-20 אחוז, כך חשבו גם חמישית מהפולנים והבריטים שענו לסקר. עם זאת, על פי מיפוי הדתות העולמי של "Pew Research Center" היהודים מהווים כ-0.2 אחוזים מאוכלוסיית העולם.

  

ארבעה מכל עשרה משיבים חשבו שאחוז היהודים בארצות שלהם עומד על שלושה עד עשרה אחוזים. למעשה, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה היהודים מהווים יותר משני אחוזים מכלל האוכלוסייה.

  

ההערכות המופרזות הושמעו גם כשרוב המשיבים, או כמעט רובם, הודו שהם לא מודעים לכך שאי פעם פגשו יהודי בחייהם. שני שלישים מהגרמנים, האוסטרים והפולנים אמרו שלמיטב ידיעתם הם מעולם לא התיידדו עם יהודי, ובקרב המשיבים מבריטניה, צרפת, הונגריה ואוסטריה, מחצית מהמשיבים ענו תשובה דומה.

 

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג מסר בתגובה לפרסום כי "ממצאי הסקר הבוקר של CNN על האנטישמיות באירופה מדאיגים ביותר. האנטישמיות היא מחלה עתיקת יומין, כמו הגזענות, שעדיין לא נמצא להן חיסון. יש להילחם בה לפני שהיא תתפשט ותהפוך למגיפה בלתי נשלטת. אני קורא לכל מנהיגי העולם הנאור להרים את הכפפה ולפעול כנגד הסימנים המדאיגים במדינות השונות".

 

ריצ'רד אלן גרין הוא עורך חדשות בכיר ב־CNN. תוצאות התחקיר המיוחד של CNN יוצגו בתוכנית מיוחדת בטלוויזיה, שתשודר ב־CNN International ביום שישי, 30 בנובמבר בשעה 21:30 שעון ישראל, וכן בדף ייעודי בכתובת: www.cnn.com/antisemitism

 

בכותרת המשנה של הידיעה נכתב בטעות שחמישית לא שמעו על השואה. הנתון הנכון לפי הסקר הוא 1 מ-20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כתובות נאצה אנטישמיות בצרפת
מומלצים