שתף קטע נבחר

שוקר על עגלים שקרסו: מנהלים ב"אדום אדום" הורשעו בהתעללות בבע"ח

בהכרעת דין מהדהדת כתבה השופטת דלית שרון-גרין: "כל אחד מבין שחשמול עגל גורם לסבל. חשמול באזורים רגישים - שבעתיים. חשמול עגל שקרס וקשור למלגזה - זועק לשמיים. שום נוהל לא נדרש להבין זאת". "אדום אדום": "מוקיעים כל התנהגות מסוג זה"

"כל אחד מבין שחשמול עגל גורם לו לסבל וכל הדיוט מבין שחשמול חוזר ונשנה גורם לסבל גדול יותר. חשמול באיברים רגישים - שבעתיים. חשמול עגל שקרס והוא כאוב ונתון בלחץ נפשי - עשרות מונים. חשמול עגל שקרס והוא קשור ועקוד למלגזה - זועק לשמיים יותר מזעקות העגלים כולם. שום נוהל אינו נדרש כדי להבין זאת". 

 

בהכרעה מהדהדת בפרשה שהגיעה לפני שש שנים לכותרות הרשיע בית המשפט השלום בנצרת את מנהל קו השחיטה במפעל "אדום אדום" שבבית שאן ואת ממלא מקומו בהתעללות בבעלי חיים. השניים - המנהל אליהו בן מחלוף שטרית, בן 45 מבית שאן, וממלא מקומו באהא דרבאשי (בן 33 ממוקייבלה) - סיפקו לעובדים שוקר חשמלי לשם זירוז בעלי החיים והובלתם אל השחיטה.

ארכיון אדום אדום תחקיר אנונימוס בקר (צילום: עמותת אנונימוס)
מתוך התחקיר(צילום: עמותת אנונימוס)

מכתב האישום עלה בנוסף כי העובדים עשו שימוש בשוקר ללא תכלית ראויה, ובאופן שגרם כאב וסבל לעגלים, וחשמלו את העגלים בעת הולכתם ממקום למקום באמצעות השוקר, בכך שהצמידו אותו לחלקים שונים בגופו של העגל, לרבות אזורים רגישים כגון אשכים, אחוריים, בטן, חזה, צוואר, ראש ופנים.

 

בנוסף נכתב כי לעיתים העובדים השתמשו בשוקר כלפי עגלים שרבצו או קרסו בשל מעידה, החלקה או חרדה - ואף במקרים שבהם לא היתה לעגלים יכולת פיזית לקום ממקומם, ותוך גרימת כאב וסבל מיותרים. בנוסף, בכמה הזדמנויות הכו העובדים את בעלי החיים במקלות מעץ ובצינורות פלסטיק בחלקים שונים בגופם, לרבות על גביהם וראשיהם. חלק מהמקרים נעשו בידיעת הממונים ובהנחייתם.

 

בפרשה זו הוגשו שני כתבי אישום. אחד נגד שני עובדים בקו השחיטה במפעל, שהודו, הורשעו וריצו עבודות שירות. בכתב האישום השני, נגד המנהלים, ניהלו השניים הליך הוכחות ארוך והשבוע בית המשפט הרשיע אותם כאמור בעבירות של התעללות בבעלי חיים. השופטת דלית שרון-גרין החליטה לזכות אותם מעבירה של היזק לחיה כיוון שהיא נבלעת בעבירת ההתעללות.

ארכיון אדום אדום תחקיר אנונימוס בקר (צילום: עמותת אנונימוס)
חשמלו עגלים שקרסו(צילום: עמותת אנונימוס)

ארכיון אדום אדום תחקיר אנונימוס בקר (צילום: עמותת אנונימוס)
העובדים כבר ריצו עבודות שירות, המנהלים הורשעו כעת(צילום: עמותת אנונימוס)

בית משפט מתח ביקורת חריפה על התנהלות הנאשמים וקבע: "אין ספק שקיומם של נהלים הוא רצוי ומועיל. יחד עם זאת, החוק, שאי ידיעתו אינה פוטרת מעונש, קובע כי אין לענות בעל חיים, להתאכזר אליו או להתעלל בו בדרך כלשהי. קיימים מצבים המצויים בתחום האפור שבהם לא ברור אם מעשה הוא מותר או אסור. אבל מעשי קיצון, כגון המפורטים בכתב האישום ואשר מומחשים באופן מזעזע בשלל הסרטונים שבתיק אינם דורשים נוהל".

 

וכך כתבה השופטת שרון-גרין: "כל אחד מבין שחשמול עגל גורם לו לסבל וכל הדיוט מבין שחשמול חוזר ונשנה גורם לסבל גדול יותר. חשמול באיברים רגישים – שבעתיים. חשמול עגל שקרס והוא כאוב ונתון בלחץ נפשי – עשרות מונים. חשמול עגל שקרס והוא קשור ועקוד למלגזה – זועק לשמיים יותר מזעקות העגלים כולם. שום נוהל אינו נדרש כדי להבין זאת".

 

בהכרעת הדין נכתב בנוסף כי "הסבל שנגרם לעגלים, בשל השימוש בשלל אמצעים מכאיבים, ובעיקר בשוקר חשמלי, הוא עצום. התכלית היא כאמור, מקסום רווחים. הרווח הכלכלי בענייננו בא לידי ביטוי בצורך בהולכה מהירה של הבהמות על מנת לזרז וליעל את הליך השחיטה וכן בחשמול חוזר של עגל שקרס, על מנת לנסות ולהביאו לאולם השחיטה או למקום אחר בו ניתן לבצע שחיטה כשרה, גם במחיר סבל עצום, ובלבד שלא יישחט במקום, ובשרו יטמא, מה שיביא להפסד של אלפי שקלים".

 

החקירה נגד חברת "תנובה" נפתחה לפני שש שנים על ידי המשרד להגנת הסביבה, בעקבות תחקיר שפורסם בתוכנית "כלבוטק" שבו תועדו מעשי ההתעללות בעגלים וכבשים המובאים לשחיטה במטרה לשווק את בשרם למותג "אדום אדום".

 

במסגרת התחקיר, צולמו עובדי המשחטה כשהם מנסים לזרז עגלים על ידי שימוש במכשירי הלם חשמליים, נוקטים כלפיהם באלימות פיזית וגוררים אותם באמצעות מלגזה.  בעמותות "אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" הגישו תלונה במשטרה לאחר שידור התחקיר. מנכ"ל "אדום אדום" הגיב אז באומרו כי מנהל המפעל יפרוש לאלתר מתפקידו וכי כל העובדים שלא פעלו על פי הנהלים יפוטרו.

 

עמותת "אנימלס" (לשעבר "אנונימוס לזכויות בעלי חיים") הגיבה: "זה פסק דין היסטורי שמציב תמרור אזהרה חשוב לתעשיית הבשר - יש חוק בישראל, והתעללות בבעלי-חיים היא עבירה פלילית חמורה. התעללות בבעלי-חיים היא שגרה יומיומית בבתי-מטבחיים, חלק בלתי נפרד מפס ייצור שרואה ביצורים חיים חומרי גלם. יותר ויותר ישראלים שנחשפים לאכזריות הזאת בוחרים להוציא את הבשר מהצלחת".

 

מ"אדום אדום" נמסר בתגובה: "החברה מוקיעה מכל וכל התנהגות של התעללות בבעלי חיים וגינתה את המעשה החריג מיד כשהתגלה. מדובר באירוע שהתרחש לפני שש שנים שבעקבותיו מנהל המפעל פוטר והעובדים המעורבים הועברו מתפקידם. החברה חידדה את הנהלים, הגבירה את הבקרה והיא פועלת לפי תקנים מחמירים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים