שתף קטע נבחר

איראן השיקה ספינת מלחמה: "בעלת מנחת מסוקים ומשגרי טילים"

חיל הים האיראני הציג משחתת חדשה מתוצרת מקומית, שלדבריו יכולה לנוע בים במשך 5 חודשים ללא תדלוק חוזר ולחמוק ממכ"מים. על פי האיראנים, על הספינה משגרי טילים בליסטיים וטילי נ"מ: "תוצאה של תעוזה ויצירתיות"

 

 

איראן השיקה הבוקר (שבת) משחתת חדשה מתוצרת מקומית, בעלת מנחת למסוקים, משגרי טילים בליסטיים וטילי נ"מ, בנוסף לטילי טורפדו, ויכולות לחימה נוספות. חיל הים האיראני הציג את המשחתת "סהאנד" בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית, וציין כי ביכולתה לנוע בים במשך חמישה חודשים ללא תדלוק חוזר ולחמוק ממערכות מכ"ם.

 

המשחתת, שמשקלה 1,300 טון, נקראה על שם הר הגעש סהאנד שבצפון איראן. עוד צוין כי אורכה של הספינה 96 מטרים. הספינה הושקה בבסיס שבעיר הנמל בנדר עבאס. "הספינה היא תוצאה של תעוזה ויצירתיות וידע טכנולוגי מקומי של חיל הים האיראני", אמר ראש המספנה, האדמירל עלירזא שייחי, לסוכנות הידיעות אירנ"א. איראן השיקה את המשחתת הראשונה מתוצרת מקומית ב-2010. על פי הדיווחים, היא מחזיקה בעוד חמש משחתות נוספות בצי שלה.

ספינת הטילים האיראנית ()
"תוצאה של תעוזה ויצירתיות". המשחתת האיראנית

ספינת הטילים האיראנית ()
מנחת למסוקים ומשגרי טילים. המשחתת "סהאנד"

ספינת הטילים האיראנית ()

ספינת הטילים האיראנית ()

ספינת הטילים האיראנית ()

בשבוע שעבר איים מפקד במשמרות המהפכה של איראן על ארצות הברית, ואמר שהבסיסים האמריקניים באפגניסטן, באיחוד האמירויות ובקטאר, ונושאות המטוסים במפרץ הפרסי, נמצאים כולם בטווח של הטילים האיראניים. "הם נמצאים בהישג היד שלנו ואנחנו יכולים לפגוע בהם אם האמריקנים יעשו צעד", איים אמיראלי חאג'יזאדה, ראש החטיבה האווירית במשמרות המהפכה של איראן. "לטילי הים-קרקע שלנו יש טווח של 700 ק"מ, ונושאות המטוסים האמריקניות הן המטרות שלנו", הוסיף.

 

חאג'יזאדה אמר שמשמרות המהפכה שיפרו את הדיוק של הטילים האיראניים, וציין כמטרות תקיפה אפשריות את בסיס חיל האוויר אל עודייד בקטאר, בסיס אל דאפרה באיחוד האמירויות ובסיס קנדהר באפגניסטן – בכולם נמצאים כוחות אמריקניים.

 

שלשום חשפה ארה"ב חלקים של כלי נשק איראניים, שלטענתה מוכיחים שאיראן מגבירה את אספקת הנשק לקיצוניים במזרח התיכון – וממשיכה לפתח את תוכנית הטילים שלה ללא הפסקה. הגורם שחשף את כלי הנשק אמר שארה"ב לא תהסס להשתמש בכוח במידת הצורך.

 

 

ארה
סייאד-2, טיל קרקע אוויר של איראן(צילום: AP)

ארה
הטיל הבליסטי "קיאם", שירו החות'ים במלחמה בתימן(צילום: רויטרס)
 

ארה
(צילום: EPA)
 

ארה
(צילום: רויטרס)
 

ארה
מזל"טים איראניים(צילום: EPA)

ארה
(צילום: AP)

ארה
בריאן הוק במסיבת העיתונאים בוושינגטון(צילום: AP)
 

בריאן הוק, השליח האמריקני לענייני איראן, הציג את חלקי הנשק לכתבים בהנגר צבאי בוושינגטון. הוא הראה אוסף של חלקי טילים, מזל"טים ורובים. חלק מהפריטים נתפסו במיצר הורמוז ולא הגיעו ליעדם – לוחמים שיעים במזרח התיכון. פריטים אחרים התגלו בתימן על ידי הכוחות הסעודיים שנלחמים בתימן במורדים החות'ים – שמקבלים סיוע מאיראן.

 

חשיפה קודמת של נשק איראני הייתה בדצמבר 2017. מי שהציגה אז את הנשק הייתה ניקי היילי, שתסיים בקרוב תפקידה כשגרירת ארה"ב באו"ם. החשיפות הן חלק מניסיון מתמשך של ממשל טראמפ להגביר את הלחץ על איראן, ועל מדינות המערב שלא עושות מספיק לעצור את השפעתה הגוברת על האזור.

 

הנשק שעליו התעכב הוק יותר מכולם הוא סייאד-2, טיל קרקע אוויר שסעודיה עצרה את הגעתו למורדים בתימן. הוק אמר שעל הטיל הלבן מופיע כיתוב בפרסית, מה שמוכיח שהייצור שלו היה באיראן. "הכיתוב בפרסית הוא הדרך של איראן לומר שלא אכפת לה להיתפס מפרה את החלטות האו"ם", אמר הוק לכתבים. "האיראנים רצו לשלוח את הטיל הזה לחות'ים, שמשתמשים בו כדי לפגוע במטוסי הקואליציה במרחק של עד 74 ק"מ".

 

בתחילת החודש שעבר מסרה איראן כי היא החלה בייצור המוני של מטוס הקרב החדש שלה - "כּוֹסָר". שר ההגנה האיראני אמיר חאתמי אמר כי "המטוס ייכנס לשימוש בחיל האוויר בקרוב".

פס ייצור מטוסי קרב דגם
"ייכנס לשימוש בקרוב". מפעל ייצור המטוס החדש
.

פס ייצור מטוסי קרב דגם

פס ייצור מטוסי קרב דגם

איראן חושפת מטוס קרב איראני חסן רוחאני (צילום: AFP)
הנשיא חסן רוחאני במטוס החדש(צילום: AFP)

פס ייצור מטוסי קרב דגם
(צילום: AFP)

פס ייצור מטוסי קרב דגם
(צילום: AFP)

פס ייצור מטוסי קרב דגם
(צילום: AFP)

 


איראן חושפת מטוס קרב איראני (צילום: AFP)
מטוס הקרב האיראני נחשף(צילום: AFP)

המטוס הוצג לראשונה בחודש אוגוסט האחרון. הטלוויזיה הממלכתית שידרה את הטקס שבו נחשף המטוס "שהוא מתוצרת מקומית ומסוגל להפציץ מטרות". באירוע נכח הנשיא חסן רוחאני, ובנאום ששודר בטלוויזיה הוא אמר כי איראן צריכה לפתח את כוחה הצבאי כדי למנוע ממדינות אחרות להשתלט על שטחה ועל משאביה. במהלך הטקס בטהרן, שהועבר בשידור חי, המריא המטוס.

 

איראן מקיימת ומפתחת תעשיית נשק גדולה לנוכח הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה ואשר מנעו ממנה ייבוא אמצעי לחימה. בחודש שעבר חידשה ארצות הברית את הסנקציות על תעשיית הנפט האיראנית ועל מערכת הבנקאות במדינה. המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, אמר קודם לכן כי ארה"ב נכשלה בניסיונותיה לשלוט בטהרן. במפגש עם סטודנטים התייחס חמינאי להודעה על חידוש הסנקציות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין, והוסיף כי "המטרה של ארה"ב הייתה להשיב את השליטה שהייתה לה על איראן לפני המהפכה ב-1979, אך היא נכשלה. היא הובסה על ידי הרפובליקה האיסלאמית ב-40 השנים האחרונות".

 

בחיל האוויר האיראני משרתים עשרות מטוסים, בעיקר מתוצרת רוסיה או מטוסים אמריקניים מיושנים. יכולות המטוס האיראני החדש אינן ברורות עדיין. גם בעבר חשפה איראן כלי טיס שונים מתוצרת עצמית, חלקם בנויים על בסיס תוכניות של מטוסים רוסיים או מטוסים אמריקניים ישנים שסופקו לאיראן עוד בימי השאה, לפני המהפכה האיסלאמית. לפני חמש שנים חשפה איראן מטוס קרב מתוצרת עצמית בשם "קאהר 313", אך מומחים הטילו ספק ביכולותיו.

 

איראן גם התמחתה בשנים האחרונות בחיקוי של מל"טים שתפסה. בין היתר הצליחה לבנות חיקוי של מל"ט-חמקן אמריקני מדגם RQ-170 שהופל באיראן לפני שבע שנים. במגזין The Aviationist נטען לפני כתשעה חודשים שהמל"ט האיראני שהופל בשטח ישראל היה העתק של אותו מל"ט-חמקן אמריקני.

 

בישראל, בארצות הברית ובמדינות המפרץ מודאגים בעיקר מהמשך פיתוח תוכנית הטילים האיראנית. שר ההגנה חאתמי, שהודיע מראש על חשיפת מטוס הקרב החדש, הוסיף כי איראן תמשיך בפיתוח תוכנית הטילים שלה - שאותה היא מציבה בעדיפות עליונה, חרף איומי הסנקציות שמגיעים מוושינגטון.

 

דניאל סלאמה השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים