שתף קטע נבחר

היועמ"ש יגיד לשרים: יהיה קשה להגן בבג"ץ על מינוי אדרי למפכ"ל

שחיקה בעמדת מנדלבליט: לאחר שהשרים התרשמו כי יכשיר את מינוי אדרי, ההערכה כעת בצמרת הפרקליטות היא שגם אם ייתן אור ירוק, יזהיר את הממשלה מקשיים להגן על המינוי בבג"ץ. הנשיא ריבלין נגד תוקפי השופט גולדברג: "נאמרו דברים מקוממים, הטילו האשמות שווא"

 

 

שחיקה בעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע לאישור מינויו של משה (צ'יקו) אדרי לתפקיד מפכ"ל המשטרה. בעוד שבסוף השבוע התרשמו שרים כי היועץ יכשיר את מינויו של ניצב בדימוס אדרי בממשלה, ואף יאמר באורח פסקני כי ניתן יהיה להגן על הממשלה אם יוגשו עתירות לבג"ץ, בימים האחרונים ההתרשמות בצמרת הפרקליטות היא שגם אם היועץ ייתן אור ירוק למינוי, הוא יזהיר את הממשלה מפני קשיים ניכרים להגן על המינוי בפני בג"ץ - כך נודע ל-ynet.

 

ביומיים הקרובים יעריך היועץ המשפטי ויחליט אם הקשיים המשפטיים מעמידים את אישור הממשלה בסיכון, או בסיכון ודאי, לפסילה על ידי בג"ץ. הסיבות לשחיקה בעמדת משרד המשפטים הן בין היתר חוות הדעת של הוועדה המייעצת למינוי בכירים, ובראשה השופט בדימוס אליעזר גולדברג, כי המינוי אינו ראוי. לכך התווספו דבריו המהדהדים של השופט גולדברג בריאיון שבו אמר כי אדרי "אינו ראוי" לכהן כמפכ"ל.

 

אביחי מנדלבליט באוניברסיטת בר אילן (צילום: מוטי קמחי)
יהיה קשה להגן בבג"ץ על מינוי אדרי למפכ"ל. מנדלבליט(צילום: מוטי קמחי)

משה צ'יקו אדרי (צילום: מוטי קמחי)
משה (צ'יקו) אדרי(צילום: מוטי קמחי)

היועץ מנדלבליט עצמו אמר בישיבת הוועדה לביקורת המדינה כי אף שמדובר בוועדה מייעצת, הרי שיש לה ולעומד בראשה מעמד מיוחד וצריכות להיות נסיבות יוצאות דופן כדי שניתן יהיה שלא להתחשב בה. כמו כן, מתברר כי לוועדה למינוי בכירים וכן ליועץ שהכשיר את המינוי בפני הוועדה, בטרם החלטתה, הגיעו תלונות נוספות נגד אדרי המטילות צל נוסף על נאותות המינוי של מי שאמור לכהן כשוטר מספר אחת, ושעליו כבר אמר בג"ץ כי הוא צריך להיות ללא רבב.

 

בין הנושאים שהיועץ בודק הוא דו"ח של מבקר המדינה שנחשף על ידי "כלכליסט", שבו תועד אירוע משנת 2005, אז כיהן אדרי כמפקד משטרת כפר סבא. בדו"ח נאמר כי אדרי התערב התערבות פוליטית אסורה בעיריית כפר סבא. על פי הדו"ח, אדרי זימן לשיחה בהולה מתנגד של ראש העירייה. מבקר המדינה כתב על כך שאדרי "פגע בהליכים דמוקרטיים".

 

היום דחה נשיא המדינה ראובן ריבלין את הביקורת על שופט העליון בדימוס וראש הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, אליעזר גולדברג, לאחר פסילתו של אדרי. בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא אמר ריבלין: "אני חש שבלהט השיח שהתפתח בנושא נאמרו דברים קשים ומקוממים, שאין בהם מן הענייניות המתבקשת בנושאים מעין אלו, אשר הטילו האשמות שווא בשופט גולדברג. אי אפשר למנות ועדה בהחלטת ממשלה ולצפות ממנה שתהיה חותמת גומי".

הדלקת נרות בית הנשיא (צילום: אורן אהרוני)
"בלהט השיח נאמרו דברים קשים ומקוממים". הנשיא ריבלין על ועדת גולדברג(צילום: אורן אהרוני)

 

אסתר חיות (צילום: אלכס גמבורג)
"המאבק להגברת התודעה הציבורית לאלימות כלפי נשים הוא מאבק חשוב". נשיאת העליון חיות(צילום: אלכס גמבורג)

"לשופט גולדברג ולשאר חברי הוועדה יש החובה, לא הזכות, להביע את עמדתם הברורה", הוסיף ריבלין. "מובן שאפשר לבקר המלצה כזו או אחרת של הוועדה, או להתווכח באשר לתהליכי קבלת ההחלטות במדינה. זה יכול להיות ויכוח חריף ביותר, אך אני סמוך ובטוח כי כל החלטה שמקבלת הוועדה, ובראשה השופט גולדברג, שואבת את כוחה משיקולים ענייניים ומקצועיים לחלוטין, כאשר לנגד עיניו של גולדברג, כמו גם יתר חברי הוועדה, עומדת טובת המדינה, וטובתה בלבד".

 

בטקס נשאה דברים גם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שהתייחסה למחאת הנשים ואמרה: "המאבק המתנהל בימים אלה על מנת להגביר את התודעה הציבורית לתופעות קשות של אלימות כלפי נשים הוא מאבק חשוב, ועל מנת שיישא פרי נדרשים כל הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות בתי המשפט, למאמץ משולב למיגור התופעה. מערכת בתי המשפט משקיעה מאמצים רבים בכל הנוגע לטיפול בתיקים הנוגעים לאלימות במשפחה, תוך דגש על התמקצעות השופטים והשופטות העוסקים בתחום זה".

 

שרת המשפטים איילת שקד פנתה לשופטים שהושבעו היום ואמרה: "נבחרתם, כי אתם ראויים ומתאימים לשמש כתובת להכרעה עבור הציבור הרחב. מצד אחד אני מקווה שתישנו טוב בלילה. מצד שני - אני מקווה שתתקשו להירדם. הכרעותיכם תגזורנה את גורלות המתדיינים לפניכם".

גלעד ארדן  (צילום: מוטי קמחי)
"הכל תלוי בעמדת היועמ"ש". השר לביטחון פנים ארדן(צילום: מוטי קמחי)

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס בריאיון לאולפן ynet לסערת פסילת מינויו של אדרי ואמר: "החלטתי באופן חריג לנוהל שלי בדרך כלל שלא לקבל את ההחלטה של הוועדה המייעצת, ולכן היועמ"ש בוחן כרגע, אני מעריך שהיום הוא ייתן לי חוות דעת, אם הוא מתכוון או נכון להגן על החלטת הממשלה, ככל שתתקבל, למנות את אדרי. אני מעוניין להמליץ על מועמדותו למרות עמדת חצי מהוועדה המייעצת, אבל זה מאוד תלוי בעמדה של היועמ"ש".

 

ארדן אמר כי "בשעות הראשונות לאחר ההחלטה הייתה תדהמה במשרד המשפטים, כי היה ברור שזה קצין שמשרת עשרות שנים ועשה את כל התפקידים הבכירים וגם נשלח לעשות פוליגרף תעסוקתי, שאף שופט עליון ואף רמטכ"ל ואף תפקיד אחר לא עובר אותו, והוא עבר אותו בהצלחה". הוא הוסיף כי בעיניו מסקנתה של ועדת גולדברג הייתה מרחיקת לכת ולא נכונה.

 

איתמר אייכנר, אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ענר גרין
משה (צ'יקו) אדרי
צילום: ענר גרין
מומלצים