שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

המרגלים החדשים: כך נמנע פגיעה בפרטיות בעת הפעלת רחפנים

טיוטת הנחיה חדשה של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים קובעת סייגים לשימוש ברחפנים בעלי יכולות צילום והקלטה

שבועיים אחרי שנמל התעופה גטוויק שבלונדון הושבת בגלל רחפנים וכמה ימים אחרי שבישראל הופסקו טיסות אימון של חיל האוויר מאותה סיבה, פרסמה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים טיוטת הנחיה בנושא היבטי פרטיות בשימוש ברחפנים.

 

הטיוטה, שפורסמה כדי לקבל את הערות הציבור עליה, מבהירה את עמדת הרשות בכל הנוגע לאופן שבו יש להתאים את יישום דיני הגנת המידע לעידן שבו בכל מקום עשויים להימצא כלי טיס זעירים שמופעלים ונשלטים מרחוק ומצוידים במצלמות ובאמצעי מעקב. טיוטת ההנחיה מהווה נדבך משלים להנחיות קודמות שפרסמה הרשות בעבר בנושא שימוש במצלמות אבטחה ומעקב.

רחפנים תרומה מהקרן לידידות לשדרות ועוטף עזה  (צילום: המועצה האזורית אשכול )
טיוטת ההנחיה החדשה תפתור את הבעייתיות של הרחפנים?(צילום: המועצה האזורית אשכול )

"בשנים האחרונות רחפנים הפכו למוצר נפוץ בקרב ארגונים, חברות ועסקים ונעשה בהם שימוש למטרות מגוונות“, אומר ראש הרשות להגנת הפרטיות, עו"ד אלון בכר. "בהשוואה לסיכוני הפרטיות הגלומים במצלמות קרקעיות, השימוש המתרחב ברחפנים הינו קפיצת מדרגה משמעותית באופן שבו טכנולוגיות המעקב משפיעות על זכויות הציבור ורווחתו, ויש בכך כדי ליצור סיכון חדש וחמור פי כמה לפרטיות.

 

"יכולות המעקב והתיעוד של רחפנים, ללא מגבלות של זמן ומקום, בצירוף נגישותם הגבוהה, שוללת את היכולת שלנו להיטמע במרחב הציבורי ללא מבט חיצוני מפקח. ללא הסדרה הולמת עשויה להיפגע קשות הזכות שלנו לפרטיות ולאנונימיות במרחב הציבורי".

 

אז איך שומרים על פרטיות הציבור? ההנחיה החדשה קובעת שישה סייגים לשימוש ברחפנים.

 

1. החלטה מושכלת: את ההחלטה העקרונית על שימוש ברחפן מנטר יש לקבל באופן מושכל ומודע, לאחר בחינה מדוקדקת של צרכים וחלופות. כשמדובר ברשות ציבורית, יש לבחון בנוסף אם מטרת הפעלת הרחפן מצויה בתחום סמכותה ואם יש חוק המסמיך אותה להפעיל אמצעי מעקב שעלול לפגוע בפרטיות.

 

2. אינטרס ראוי: על מנת לעשות שימוש ברחפן מנטר, בעל יכולות איסוף מידע אישי, נדרש אינטרס לגיטימי משמעותי וכבד משקל, שהתועלת בו גוברת על הסיכון לפגיעה לפרטיות ומצדיקה אותו.

 

3. שימוש מידתי: יש להפעיל את הרחפן באופן מידתי שיצמצם את היקף המידע האישי הנאסף באמצעותו למינימום ההכרחי. כך למשל, בעת הפעלת רחפן המשמש לניטור עומסי תנועה יש להימנע מהקלטת נתונים ומשמירת המידע המוקלט ויש להסתפק בצפייה בזמן אמת. בנוסף יש להפעיל את מצלמת הרחפן רק מעל אזורים ובזמנים שרלוונטיים לאיסוף ובאופן שימנע זיהוי מצולמים שזיהוים אינו דרוש. כך למשל יש לצמצם צילום ואיסוף מידע אישי באיזורי מגורים, במוסדות שבהם שוהים קטינים או במתקנים רפואיים.

 

4. קביעת נהלים: ארגון שמפעיל רחפנים חייב לקבוע נהלים ברורים להפעלתם ולקיים לעובדיו הדרכות על היבטי הפרטיות המיוחדים להם.

 

5. שקיפות: בדומה לשימוש במצלמות מעקב, יש לנהוג בשקיפות וליידע את הציבור גם על שימוש במצלמות המותקנות על רחפנים. כך למשל ניתן לפרסם באינטרנט את האזורים הגיאוגרפיים המכוסים במצלמות הרחפן ולציין את מטרת איסוף המידע, סוגי החיישנים המותקנים על הרחפן ורזולוציית הצילום.

 

6. אבטחת מידע: ההנחיה קובעת כי החובות שנקבעו בתקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע) החדשות, חלות גם על תהליך איסוף והעיבוד של מידע אישי באמצעות רחפן.

 

"טיוטת ההנחיה שפרסמנו נועדה להבטיח שהזכות לפרטיות תהווה חלק בלתי נפרד ממכלול השיקולים בעת הפעלת רחפנים, ותילקח בחשבון גם בעת שימוש ואיסוף של מידע אישי באמצעותם", מסכם בכר. "למרות שההנחיה אינה חלה במישרין על רחפנים האוספים מידע לשימוש אישי שאינו למטרות עסק, עקרונותיה עשויים לשמש דוגמה והמלצה להתנהלות ראויה גם בשימושים אישיים. חשוב שנזכור שהגם שברחפנים גלומים יתרונות רבים, השימוש בהם חייב להיעשות תוך הבטחת השמירה על פרטיות הציבור".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: המועצה האזורית אשכול
אילוסטרציה
צילום: המועצה האזורית אשכול
מומלצים