שתף קטע נבחר

"המסע נגמר": המהנדס מאסון הר הרצל נשלח לכלא

קריסת גשר התאורה בחזרות לטקס המשואות לפני 6 שנים: בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור ושלח את מהנדס המבנים אורן ורשבסקי לתשעה חודשי מאסר. "המסע נגמר", הגיבה סיגלית בצלאלי, אמה של סגן הילה, שנהרגה באסון. התביעה: "עמדתנו התקבלה - מדובר ברשלנות כבדה"

יותר משש שנים לאחר אסון קריסת גשר התאורה בהר הרצל, שבו נהרגה סגן הילה בצלאלי, נשלח המהנדס לכלא: בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל היום (א') את ערעור המדינה, והחמיר את עונשו של מהנדס המבנים אורן ורשבסקי לתשעה חודשי מאסר בפועל. ורשבסקי יחל לרצות את העונש בחודש הבא. "המסע נגמר", אמרה סיגלית בצלאלי, אמה של הילה, לאחר ההחלטה. עורך דינו של ורשבסקי מסר כי ישקלו ערעור לעליון.

 

בצלאלי הוסיפה: "אולי זה עונש לא מספיק, אבל זה עונש של צדק - האדם הזה היה חייב לשבת בכלא. המסע שלי לצדק הסתיים היום, אבל המסע לחיים לא הסתיים". בהתייחסה לאפשרות שורשבסקי יערער לעליון אמרה בצלאלי: ״אני מאוד אשמח אם הוא יערער לעליון, כי אני בטוחה שהוא יקבל עונש חמור יותר שם".

  

פסק דין ערעורים נגד מהנדס הגשר שקרס בהר הרצל בשנת 2012, (צילום: אוהד צויגנברג )
ורשבסקי היום בבית המשפט. מהצד השני: סיגלית בצלאלי(צילום: אוהד צויגנברג )

 

הערעור הוגש לאחר שבחודש יוני האחרון הטיל בית משפט השלום בעיר עונשים קלים יחסית על הנאשמים בתיק. על ורשבסקי נגזרו רק 400 שעות עבודות שירות, בנימוק של מצבו הנפשי הקשה. על יועץ הבטיחות יצחק צוקר נגזרו ארבעה חודשי עבודות שירות. בעקבות זאת, הפרקליטות הגישה ערעור בחודש ספטמבר, בדרישה להחמיר את העונשים. במקביל, ורשבסקי וצוקר הגישו ערעורים על עצם הרשעתם בתיק.

 

בנימוקי השופטים רם וינוגרד, שושנה ליבוביץ ותמר בר-אשר להחמרת העונש נכתב: "התוצאה לפיה הושת עונש של עבודות שרות לתועלת הציבור על מי שנושא באחריות הכבדה ביותר לארוע בגדרו קופחו חייה של הילה בצלאלי ז״ל, ונגרמה חבלה חמורה לשני חיילים היא תוצאה שקשה מאוד לקבלה. כשלונו לא בא לידי ביטוי רק בהפרת חובת התכנון, אלא גם בהיעדר כל פיקוח נדרש. כישלון מתמשך זה בא לידי ביטוי בהימנעות עקבית מלפעול על פי חובתו החוזית והמקצועית, שהביאה לכל שהמתקן הוקם ללא תכנון וללא עיגון מתאים, תוך יצירת סיכון משמעותי לחיי אדם".

 

 

בחודש שעבר קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את ערעור הפרקליטות בעניינו של צוקר, והחמיר את עונשו לשישה חודשי עבודות שירות. כמו כן הוטל עליו לתת פיצוי כספי בסך עשרת-אלפים שקלים למשפחתה של בצלאלי, ולשני חיילים נוספים שנפצעו באסון. ההכרעה התקבלה בהסכמה בין עורכי-דינו והפרקליטות, במסגרתה משך צוקר את ערעורו על הכרעת הדין והודיע כי הוא לוקח אחריות על מעשיו. השופטים קיבלו היום הסדר זה.

 

 

 

פסק דין ערעורים נגד מהנדס הגשר שקרס בהר הרצל בשנת 2012, (צילום: אוהד צויגנברג )
ורשבסקי היום בבית המשפט(צילום: אוהד צויגנברג )

פסק דין ערעורים נגד מהנדס הגשר שקרס בהר הרצל בשנת 2012, (צילום: אוהד צויגנברג )
סיגלית בצלאלי היום(צילום: אוהד צויגנברג )

"רשלנות כבדה"

האסון אירע באפריל 2012, במהלך החזרות לקראת טקס הדלקת המשואות. המבנה שהוקם לתליית ציוד הגברה, תאורה ומקרנים קרס ארצה, וכמה חיילים ובהם הקצינה נלכדו תחתיו. לבצלאלי נגרמו חבלות קשות בכל חלקי גופה, שגרמו למותה. שבעה חיילים נוספים שהיו ברחבה נפצעו. בתום חקירת משטרה ממושכת, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים - שנתיים וחצי אחרי האסון - כתבי אישום נגד חברת "עיצוב במה בע"מ" ונגד חמישה נאשמים נוספים, בגין גרימת מוות ברשלנות של סגן בצלאלי.

 

סגן הילה בצלאלי ז"ל (צילום: באדיבות אבי וייסבלאי ואלירן קנולר) (צילום: באדיבות אבי וייסבלאי ואלירן קנולר)
סגן הילה בצלאלי ז"ל(צילום: באדיבות אבי וייסבלאי ואלירן קנולר)

בכתבי האישום צוין כי המבנה הוקם על ידי חברת "עיצוב במה בע"מ", אף על פי שלעובדיה לא היו הכישורים המקצועיים הנדרשים. עוד צוין כי להקמה לא היה תכנון הנדסי או חישובים הנדסיים ושלא היה פיקוח הנדסי. בנוסף, המבנה הוקם באמצעות אביזרים שאינם ראויים ואינם מתאימים לו. מערכת העיגון של המבנה, שהוקמה ללא תכנון ובאופן שרירותי, לא הייתה יציבה ולא הייתה יעילה, אלא אולתרה ולמעשה הייתה חסרת יכולת של ממש לייצוב.

 

בדצמבר 2016 נחתם הסדר טיעון בין הפרקליטות לבכירי החברה שהייתה אחראית להקמת המבנה שקרס. במסגרת ההסדר, מנכ"ל החברה דורון לביא זוכה מההאשמות נגדו, ואילו אלעד לביא, סמנכ"ל התפעול, ותומר ליאונידזה, מנהל התפעול, הודו בעבירות של גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות. על אלעד לביא נגזרו במסגרת ההסדר שישה חודשי מאסר ועל ליאונידזה שבעה חודשי מאסר.

 

עו״ד דניאל מור מפרקליטות מחוז ירושלים אמר לאחר הדיון: "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות כאשר קבע פעם אחר פעם בהכרעות בתיק זה, שמדובר ברשלנות כבדה שבוצעה בעת הקמת מבנה גדול מאוד, בלי יסודות בקרקע, כל זאת כשתחתיו מצויים אנשים. קביעות בית המשפט מעבירות מסר חשוב וברור לגבי האחריות המוטלת על כתפי העוסקים במלאכת הקמת המבנים ובבטיחות. אנו מבקשים להביע צער והשתתפות בכאבם של הוריה של הילה בצלאלי ז"ל ושל שני החיילים הנוספים שנפצעו בארוע ותקווה שהמקרה הקשה הזה יהווה תמרור אזהרה ויקבע אמות מידה להתנהלות מקצועית בתחום חשוב זה".

 

עו"ד אורון שוורץ ממשרד עורכי הדין שוורץ-נרקיס המייצג את הנאשם אמר כי ישקלו לערער לעליון. "אסון הר הרצל הוא מהאסונות הטרגיים שהמדינה ידעה. אסונות כאלה משאירים מרוסקים את המשפחה אך גם את הנאשמים. בית משפט השלום מצא לנכון להטיל עונש מתאים על ורשבסקי, ולתהות האם לא צריך להתחשב באדם שאיבד כאן את כל עולמו. ייתכן שבמידת הצורך נאתגר את פסק הדין בבית המשפט העליון".

 

עורכי הדין ברוך ואריאל רובין שייצגו מטעם הסניגוריה הציבורית את יצחק צוקר מסרו: "מדובר בטרגדיה קשה. מר צוקר לקח אחריות על חלקו בפרשה, קיבל את הכרעת הדין וכעת כל רצונו שהמדינה תפעל לתיקון הליקויים שהתגלו בעקבות האסון כדי למנוע אסונות עתידיים. אנו מברכים על כך שבית המשפט איזן בין הנסיבות הטראגיות של האסון לבין העובדות וקבע שדרגת הרשלנות של צוקר היא הנמוכה ביותר".

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
אורן ורשבסקי
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים