שתף קטע נבחר

בגלל הסנקציות: מטוס נורבגי מקורקע באיראן

המטוס נחת לפני כחודש בנמל התעופה בשיראז, בשל תקלה במנוע. בחברת התעופה מתקשים למצוא חלקי חילוף - עקב הסנקציות האמריקניות על טהרן

מטוס נורוויג'ן איירליינס  (צילום: דני שדה)
מטוס נורוויג'ן אייר שאטל(צילום: דני שדה)
 

מטוס בואינג 737 חדש של חברת התעופה נורוויג'ן אייר שאטל, שהועבר לחזקתה רק בחודש אוקטובר האחרון, נאלץ לפני כחודש לנחות נחיתת חירום בנמל התעופה בשיראז שבאיראן, עקב תקלה באחד ממנועיו. מאז הנחיתה המטוס מקורקע בנמל - ולפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" הסיבה לכך היא ככל הנראה הסנקציות של ארצות הברית על הרפובליקה האיסלאמית.

 

עוד סיפורים מעניינים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

במסגרת הסנקציות, שחודשו בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, בוטלו רישיונות המכירה של מטוסים אזרחיים לאיראן. האיסור חל גם על מכירת חלקי חילוף למטוסים - שנדרשים לתיקון התקלה במטוס שנחת באיראן בעת שעשה את דרכו מדובאי לאוסלו.

 

דובר חברת התעופה מסר כי "המטוס נחת בשיראז ב-14 בדצמבר בשל תקלה טכנית, ו-186 נוסעים ושישה אנשי צוות נוספים ירדו מהמטוס. הם בילו את הלילה באיראן וטסו לאוסלו בבוקר שלמחרת".

 

הדובר לא ידע לומר מתי המטוס ימריא מחדש, והוסיף כי החברה מעולם לא נתקלה ברגולציה כמו זו שקיימת באיראן. לדבריו, כל פעולה - מהבאת מהנדסים ועד הזמנת חלקי חילוף - דורשת הליך בירוקרטי ממושך ביותר.  

 

בחודש מאי בשנה שעברה הודיע הנשיא האמריקני דונלד טראמפ על הפרישה מהסכם הגרעין, שנחתם בין איראן למעצמות בשנת 2015. טראמפ אמר אז כי "ההסכם עם איראן הוא נוראי, הסכם שלא הביא שלום - ולעולם לא יביא".

מטוס חברת ATR (צילום: T.Laurent)
מטוס של חברת "איראן אייר". הסנקציות מקשות על חידוש צי המטוסים המזדקן של איראן(צילום: T.Laurent)

חידוש הסנקציות הביא לפגיעה במאמצי איראן לחדש את צי המטוסים המזדקן שלה. כך למשל, לאחר הסרת הסנקציות עם החתימה על הסכם הגרעין, חברת איירבוס הסכימה למכור לאיראן 80 מטוסי נוסעים - אך רק שלושה מהם הועברו לידיה טרם חידוש הסנקציות.

 

גם ATR, חברה משותפת של איירבוס וחברה איטלקית, לא השלימה עסקה שנחתמה עם איראן - והעבירה לידי טהרן רק 13 מתוך 20 מטוסים שהוזמנו. רגע לפני כניסתו לתוקף של גל הסנקציות הראשון בחודש אוגוסט האחרון, חמישה מטוסים שלה הספיקו לנחות בשדה התעופה בטהרן.

 

הגל הראשון של הסנקציות כלל מגבלות על סחר ברכב, בזהב ובמתכות נוספות, בנוסף לביטול רישיונות המכירה של מטוסים לאיראן. בחודש נובמבר אשתקד הוטלו סנקציות נוספות, על תעשיית הנפט של איראן ועל המערכת הבנקאית שלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
מטוס נורוויג'ן אייר שאטל
צילום: דני שדה
מומלצים