שתף קטע נבחר

ארז ביטון נגד המל"ג: "מעכבת את יישום המלצות הוועדה בראשותי"

המשורר שעמד בראש הוועדה בנושא העצמת זהות יהדות ספרד טוען: "זכינו להד משמעותי בכל הנוגע למודעות ציבורית, אך לא נעשה כלום במשך 3 שנים". המל"ג בתגובה: "הוקם צוות לבחינת הנושא. המסקנות יועברו לוועדת ההיגוי העליונה למדעי הרוח"

 

 

מה נשאר ממסקנות ועדת ביטון ? כשנתיים וחצי לאחר שהוגשו מסקנות הוועדה שזכתה להד ציבורי נרחב, ושהייתה אמונה על "העצמת הזהות של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך" – בדיקת ynet מעלה כי אף אחת מההמלצות הנוגעות לאקדמיה לא יושמה.

 

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה רק לפני כשנה הקמת צוות ייעודי לנושא שהתכנס עד כה פעם אחת בלבד, ובנוסף לא נקבע תקציב ליישום המסקנות. גם כיום לא ברור אם ההמלצות יצאו בסופו של דבר לפועל ומתי.

 

גם המשורר ארז ביטון מותח ביקורת קשה באשר ליישום המסקנות של הוועדה שבראשה עמד. "אמנם הצלחנו להכניס למל"ג את פרופ' חביבה פדיה, אבל מעבר לכך לא הייתה שום משמעות אמיתית לדו"ח מבחינת האקדמיה", אמר ביטון ל-ynet. "הדברים הולכים אחורה במקום ללכת קדימה. זה המצב כרגע", הוסיף.

"לא הייתה שום משמעות אמיתית לדו"ח מבחינת האקדמיה". המשורר ארז ביטון (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"לא הייתה שום משמעות אמיתית לדו"ח מבחינת האקדמיה". המשורר ארז ביטון(צילום: גיל יוחנן)

"בכל מה שנוגע למודעות הציבורית ולחשיבות של ההיסטוריה של יהודי המזרח כמרכיב משמעותי בזהות – הדבר הגיע לכותרות וזכה להד משמעותי", אומר

ביטון. "עם זאת, המחקר לא התקדם וגם הקצאת המשאבים באקדמיה נשארה זהה. הוויכוח של ועדת ביטון עם משרד החינוך הוא שאנחנו האמנו בצורך בהקצאת משאבים והמשרד בראשותו של בנט סבר שלא צריך להוסיף תקציבים, אלא די בפקידות הקיימת ובמורים הקיימים". ביטון הוסיף כי "שלוש שנים לא נעשה כלום. הרדימו את העניין".

 

בקשת המזרחית הצטרפו לביקורת ביקורת על כך שהמל"ג אינו מיישם את מסקנות הוועדה. "האקדמיה היא מקום קשה", אמרה סיגל הרוש יונתן, דוברת הקשת, לאולפן ynet. "היא יכולה להיות נורא פתוחה ופלורליסטית, או לפחות לדבר בקולות פלורליסטיים, אבל ברגע שמישהו מדבר - הם מסתגרים חזרה ושומרים על השבט ועל המחנה, ולא באמת נותנים להיכנס".

נפתלי בנט ואיילת שקד הצהרה משותפת (צילום: רויטרס)
"המשרד בראשותו סבר שלא צריך להוסיף תקציבים". שר החינוך ויו"ר המל"ג בנט(צילום: רויטרס)

בהמלצות המקוריות בדו"ח הוועדה נקבע כי בחוגים למדעי הרוח ישולבו קורסים על יהדות ספרד והמזרח וכי קורסים אלו יועברו על ידי מרצים שהתמחו בנושאים הללו. בנוסף, הומלץ כי יוענקו מלגות מחקר בהיקף של 30 אלף שקלים לחוקרים צעירים המתמחים בחקר יהדות ספרד, וייפתחו מחדש מרכזי המחקר למורשת יהדות ספרד באוניברסיטאות שנסגרו לפני למעלה מעשור.

 

טענה נוספת שעלתה היא כי מרצים באוניברסיטאות שעוסקים במורשת יהדות ספרד ומסיימים את תפקידם אינם מוחלפים על ידי חוקרים ומרצים חדשים, מה שמונע עתודה של חוקרים באקדמיה בעתיד.

 

ב-2017 מונתה המשוררת והסופרת פרופ' פדיה לחברה במל"ג על ידי שר החינוך נפתלי בנט. המסר במינוי היה ברור, והכוונה מאחוריו הייתה התנעת יישום מסקנות הוועדה הנוגעות לאקדמיה. "כולי תקווה שמינויך יביא לשינוי בגישה של האקדמיה למורשת יהדות ספרד והמזרח בתחומי הדעת והמחקר", אמר בנט בעת המינוי.

 

הסיבות לאי היישום: "אילוצים משפטיים והיעדר תקציב"

לאחר המינוי הגישה פרופ' פדיה מסמך ובו דרישות המתבססות על המלצות הוועדה. בין היתר המליצה על חידוש מרכזי המחקר ופתיחת קורסים חדשים וייעודיים לנושא. בהמשך הוקם צוות ייעודי לנושא בראשותה של פדיה, ואולם לטענת גורם במל"ג, הצוות הוקם לאחר שהמועצה ניסתה לעכב את הקמתו.

 

"בהתחלה המועצה דיברה על כל מיני אילוצים משפטיים שבגללם אי אפשר לפתוח את הצוות", מספר הגורם. "אמרו שזה לא 'בשל' ושהיועץ המשפטי לא מאשר את הצוות. בנוסף, הם השתמשו הרבה בנושא של התקצוב. למעשה, הם אמרו שעד שלא יימצא לכך תקציב, אין טעם בהקמת הצוות". כך או כך, הצוות נפגש עד כה פעם אחת בלבד.

אבי בוחבוט ()
"שמנו את הנושא הזה על סדר היום של התאחדות הסטודנטים ובמקביל פועלים בתוך המל"ג". אבי בוחבוט

במקביל, החלו גם הסטודנטים במוסדות האקדמיים לדרוש את יישום המסקנות ואת התגייסות המל"ג לטובת העניין. "מה שאנחנו רואים באקדמיה זה שכמעט ולא היה יישום של המלצות הוועדה", אומר אבי בוחבוט, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת קיי, אשר פעיל בנושא. "לכן החלטנו אנחנו ליישם את זה מלמטה, מתוך

מחשבה שאולי זה יניע את הגלגלים, וכך גם המוסדות האקדמיים יחבקו את הנושא בהמשך".

 

בוחבוט, שארגן לאחרונה מסע למרוקו שבו השתתפו כ-30 סטודנטים, הוסיף כי "כמו כל ועדה או שינויים מרחיקי לכת לוקח זמן להגיע מהדף אל היישום. שמנו את הנושא הזה גם על סדר היום של התאחדות הסטודנטים ובמקביל פועלים בתוך המל"ג כדי ליישם את ההחלטות". בוחבוט, שארגן לאחרונה מסע למרוקו שבו השתתפו כ-30 סטודנטים"

 

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה: "בעקבות דיון שהתקיים בוועדת המשנה של המל"ג למדיניות אקדמית, הוקם צוות בראשותה של פרופ' חביבה פדיה לבחינת נושא מורשת ותרבות יהדות ספרד במוסדות להשכלה גבוהה. הצוות בוחן את הנושא ואת הקיים במוסדות להשכלה גבוהה, ויעביר מסקנותיו והמלצותיו לוועדת ההיגוי העליונה למדעי הרוח של ות"ת-מל"ג, שבה חברה פרופ' פדיה. תוכנית החומש של מל"ג-ות"ת הציבה את חיזוק מדעי הרוח כיעד מרכזי, ובכלל זה התוכנית תתייחס גם לחיזוק מורשת ותרבות יהדות ספרד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
המשורר ארז ביטון
צילום: גיל יוחנן
מומלצים