שתף קטע נבחר

דקר למוות את אבי החתן - ולא הורשע ברצח

איתן ילאו נאשם ברצח משה קריסקי בחתונה בקריית עקרון, אבל במסגרת עסקת טיעון הוא הורשע בהריגה בלבד - למרות התנגדות משפחת הקורבן. "מרגישים חסרי אונים מול מערכת אטומה", אמרה בתו. "לא הגיע לאבא למות בצורה כזו, ולא הגיע לו שלא ימוצה הדין בשבילו"

דקר למוות בחתונה - אבל לא הורשע ברצח: איתן ילאו, שדקר למוות את משה קריסקי, במהלך חתונת בנו של קריסקי ב-2017 בקריית עקרון, הורשע בהריגה ובאחזקת סכין שלא כדין - אף שבכתב האישום המקורי הוא נאשם ברצח. בית המשפט המחוזי בלוד הוא שהרשיע הבוקר (יום א') את ילאו בהריגה, בעקבות הסדר הטיעון בין פרקליטות מחוז מרכז לסנגור. במסגרת ההסדר, המדינה תבקש לשלוח את ילאו ל-25 שנות מאסר וההגנה תטען ל-20 שנה.

 

"הגענו להסדר טיעון שהנאשם יחזור בו מכפירתו ויתוקן כתב האישום", אמרה נציגת הפרקליטות בדיון. "כלל פרטי ההסדר והשינוי בסעיף העבירה הוצגו למשפחת המנוח. ההסדר אינו על דעתם". 

 

משה קריסקי ()
משה קריסקי, שנדקר למוות שמהלך חתונת בנו ב-2017

בני משפחתו של קריסקי הגיעו לדיון, והביעו את התנגדותם לעסקה. הם דרשו להרשיעו ברצח. אירית, בתו של קריסקי ז"ל, אמרה בשיחה עם ynet: "אנו מרגישים חסרי אונים מול המערכת האטומה שלא נותנת לנו לבוא לידי ביטוי. איך יכול להיות שאדם שהגיע עם סכין לחתונה דקר מספר פעמים, לא עזב את המנוח עד שלא נפל - ועדיין נסגרת עסקה?". לדבריה, "לפני הדקירות הוא צעק 'אשחט את כולם' והוא הוציא את זה לפועל. מה מראה יותר מזה על כוונתו לרצוח?".

 

הבת הוסיפה כי "נפגשנו עם פרקליטת המחוז וכולם הם אמרו שיש כשל ראייתי בתיק, לא הצלחנו להבין איזה כשל יש, התווכחנו על הכל. לא עזר שום דבר. הפרקליטות כשלה בתיק הזה. חבל שרוב העסקאות של רצח נסגרות בהריגה במדינה. אם היו עובדים כמו שצריך הסיפור היה נסגר אחרת. הוא עוד יכול לקבל רק 20 שנה. לא הגיע לאבא למות בצורה כזו, ולא הגיע לו שלא ימוצה הדין בשבילו. אנו מצפים שהשופטים ימצו איתו את הדין ויגזרו עונש ברף העליון".

  

 

בדיון אמרה השופטת ליאורה ברודי לבני משפחת קריסקי: "אנחנו מאוד משתתפים בצערכם. לא צריך להכביר במילים יפות לתאר את גודל הכאב שלכם. זה אב, זה בן זוג, זה עולם ומלואו. השיקולים לא באים להמעיט בצער המשפחה אלא הם שיקולים משפטיים. אנחנו מאוד מאוד משתתפים בצערכם".

 

נציגת הפרקליטות הודתה בדיון כי "מדובר בהסדר שמוצג לא בלב קל. ערכנו איזון עדין בין כלל השיקולים בתיק. במהלך ניהול התיק התגלו עובדות חדשות שהאירו בנקודות משמעותיות בתיק באור אחר מהדרך שבה נראו בעת הגשת האישום. נציין שההסדר מגלם את רוח התיקון החדש ברפורמה שערכה אבחנה משפטית בין מעשה מתוכנן מראש לבין מקרים שבהם הכוונה מתגבשת תוך כדי אירוע. אנו חושבים שבתיק הזה שגם אם היה מוכחות כל העובדות לרצח, אז לפי התיקון החדש בחוק לא היה מאסר עולם חובה".

 

הסיבות להסדר מצד המדינה הן קשיים ראייתים להוכחת רצח במהלך ההליך המשפטי. בנוסף בפרקליטות סבורים שהעונש המדובר הוא גבוה ואף עלה בפרקליטות חשש מזיכוי. שיקול נוסף הוא התחשבות בגילו הצעיר של הנאשם, שהיה בן 18 בזמן המקרה. 

אולם האירועים בצומת ביל"ו שבו אירעה הקטטה ()
אולם האירועים בצומת ביל"ו שבו אירעה הקטטה

המקרה אירע ב-16 במרץ 2017, בסביבות 1:00 לפנות בוקר. לפי כתב האישום המקורי, אחיו של החתן עמד אז בסמוך לבר באולם ומזג לחתן ולכלה מים. בשלב זה קרא הנאשם ילאו לאח ודרש ממנו: "תביא לפה שתי כוסות וודקה". לכך השיב האח כי אינו המלצר באולם, אלא הוא אחיו של החתן. חרף זאת ילאו חזר על דרישתו לקבל וודקה, ומשדרישתו לא נענתה קרא לעברו: "אתה מרגיש גבר? תצא החוצה".

 

בשלב זה, וכדי שלא לעורר מהומה באולם, נעתר אחיו של החתן לבקשת ילאו וסימן לו בידו לצאת עמו אל מחוץ לאולם. השניים יצאו אל רחבת הכניסה, כשילאו חמוש בסכין. בין השניים התפתח ויכוח מילולי שלווה בדחיפות הדדיות, תוך שילאו מאיים באומרו: "אני אשחט את כולכם פה". למשמע האיומים, פנה האח לעזוב את המקום, אך הנאשם תפס אותו בידו. בשלב זה הבחין האח כי ילאו שלף מכיסו את הסכין, והכה אותו בתגובה בפניו באמצעות כוס השתייה שאחז בידו.

 

למראה העימות בין השניים, הגיעו למקום קריסקי ואורחים נוספים והפרידו ביניהם. בעוד מספר אורחים הרחיקו את האח מילאו, אחז קריסקי בכתפיו של ילאו, שכיוון את הסכין שאחז לעבר המנוח ודקר אותו חמש דקירות, בעוד המנוח ניסה להדוף את הנאשם לאחור, ללא הצלחה. משהבחין האח במתרחש, השתחרר מהאוחזים בו ורץ לעבר אביו, וביחד ניסו לנטרל את ילאו.

 

  

בחלוף מספר שניות התמוטט קריסקי בעוד האח המשיך להיאבק בילאו בניסיון לנטרל אותו. תוך כדי המאבק ילאו דקר את האח, עד אשר הוא הצליח לחלץ את הסכין ממנו. במטרה לנטרלו דקר האח את הנאשם בכתף ובברך. קריסקי נפצע באורח אנוש ולאחר מספר ימים מת מפצעיו.

 

בין הסיבות להסדר הטיעון היו סרטונים מהאירוע שנשלחו במהלך ניהול התיק למעבדה שמזקקת ומחדדת תמונות. שם נמצא, כך סברו בפרקליטות, שקודם הנאשם נפצע, ורק לאחר מכן שלף סכין שהייתה בכיסו. עוד התגלה במהלך המשפט שהדקירה הראשונה שהובילה למותו של המנוח הייתה תוך כדי המהומה הראשונית שנוצרה במקום. בפרקליטות סברו שגילויים אלו יצר קושי ראייתי משמעותי להוכיח שהנאשם פעל בכוונה תחילה, הנדרשת לעבירת הרצח, לעומת היכולת להוכיח שהוא פעל תוך כדי קטטה - דבר שמתאים לעבירת הריגה.

 

סנגורו של איתן ילאו, עורך הדין אריאל פיצ'וטקה, מסר בתגובה: "אין ספק כי מדובר באירוע טרגי ומצער. מבחינה ראייתית התיק היה מורכב ביותר, עם זאת כבר מהרגע הראשון סברתי כי לא מדובר בתיק רצח ולכן ניהלנו הוכחות עד לשלב מתקדם. במהלך ניהול התיק הצלחנו להוכיח מספר נקודות קריטיות אשר בסופו של יום הובילו להסדר הטיעון אותו קיבל היום בית המשפט הנכבד לפיו תוקן כתב האישום והנאשם הורשע בעבירת הריגה ולא בעבירת רצח".

 

הפרקליטות מסרה כי "במהלך המשפט עלו קשיים ראייתיים והתגלו עובדות חדשות אשר השפיעו על יכלת הרשעת הנאשם בעבירת רצח בכוונה תחילה. נוכח החומרה היתרה של מעשיו, הפרקליטות צפויה לעתור לעונש המקסימלי בעבירת ההריגה בה הורשע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים