שתף קטע נבחר

הילד חטוף: השערורייה הגזענית של סינדי מקיין

אשת הסנאטור המנוח ג'ון מקיין התגאתה שהצילה פעוט מסחר בבני אדם: "סיפרתי לשוטרים בנמל התעופה שהאישה שמחזיקה בו היא ממוצא אתני אחר ושמשהו לא מסתדר". המשטרה דווקא בדקה וקבעה: אין שום בעיה

סינדי מקיין, רעייתו של הסנאטור המנוח והמועמד הרפובליקני לשעבר לנשיאות ארצות הברית ג'ון מקיין, הסתבכה ונאלצה להתנצל בעקבות טענתה – הלא נכונה – שהיא הצליחה למנוע מקרה של סחר בבני אדם בנמל התעופה בפיניקס. מקיין סיפרה השבוע כי דיווחה למשטרה על תינוק הנמצא עם אישה ממוצא אתני שונה משלו – "ומשהו לא מסתדר לי". המשטרה הודיעה כי בדקה את טענתה של מקיין – אך לא מצאה שום ראיה לפשע כלשהו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

סידני מקיין אלמנתו של מקיין (צילום: EPA)
סינדי מקיין. טענה שהאישה "חיכתה לקונה שירד ממטוס"(צילום: EPA)

המקרה של מקיין הסב את תשומת הלב בארה"ב לחשש שמלווה הורים, קרובי משפחה ואומְנות כשהם יוצאים מהבית עם ילדים שאינם דומים להם. העובדה שחשד התעורר במקרה הזה אפילו אצל הגברת מקיין, שבעצמה אימצה ילדה מבנגלדש ושמוכרת ברחבי העולם כמי שנלחמת בסחר בבני אדם, ממחישה עד כמה מאתגרת המשימה לשמור על ערנות כדי למנוע סחר באנשים בלי לשפוט מצבים על סמך דעות קדומות גזעניות.

 

"מסוכן מאוד לבטוח בתחושת הבטן שלך בכל הנוגע לגזע וזהויות", אומר אנדרו גרנט-תומס, שייסד יחד עם אשתו ארגון נגד הגזענות. "אנחנו מקבלים את ההחלטות האלה בשבריר שנייה, ובמקרים רבים ההחלטות האלה מוּנעות מדעה קדומה". לגרנט-תומס, שהוא אפרו-אמריקני, הזכירה פרשת סינדי מקיין את המבטים שנהגו לנעוץ בו עוברי אורח כשהיה משגיח על ילד בעל מראה לבן שהוא שימש לו כסנדק.

 

על המקרה שאירע לה סיפרה מקיין השבוע לתחנת רדיו בפיניקס, והיא לא הסבירה אם מלבד ההשתייכות האתנית של האישה היו גורמים נוספים שעוררו את חשדה שמשהו אינו כשורה. "חזרתי מנסיעה והבחנתי – זה נראה מוזר – באישה ממוצא אתני שונה מאשר הילד הקטן שהיה איתה. משהו לא הסתדר לי. אני אומרת לאנשים 'תלכו עם תחושת הבטן שלכם'. ניגשתי לשוטרים ואמרתי להם מה אני חושבת והם הלכו אליה לתשאל אותה, ואלוהים, היא באמת סחרה בילד הזה". מקיין אמרה עוד כי האישה "חיכתה לבחור שקנה את הילד עד שיֵרד ממטוס".

הסנאטור המנוח ג'ון מקיין. המכון: "תמשיכו להתריע" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הסנאטור המנוח ג'ון מקיין. המכון: "תמשיכו להתריע"(צילום: רויטרס)

במשטרת פיניקס אישרו כי סינדי מקיין ביקשה ב-30 בינואר שיבדקו את עניינו של הילד, אולם הדגישו כי השוטרים קבעו שאין שום ראיה למעשה פלילי או לכך שלילד נשקפת סכנה. מקיין דיברה על הנושא במהלך הסופרבול באטלנטה, אירוע שלדבריה מושך אליו סוחרים מתוחכמים המוֹכרים נשים וילדים לצורכי מין. היא קראה לציבור להודיע על כל דבר מעורר חשד שהם נתקלים בו.

 

בעקבות דברי המשטרה מסרה מקיין בטוויטר כי דיווחה על מקרה שהיא רק חשבה שהוא מקרה סחר בבני אדם. "אני משבחת את השוטרים על התנהלותם", כתבה. "אני מתנצלת אם משהו אחר שאמרתי בעניין הזה עלול להרחיק את הציבור מהרעיון של 'אם אתם רואים משהו, תגידו משהו'".

 

הסיסמה "אם אתם רואים משהו, תגידו משהו" הפכה פופולרית אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001. מטרתה להזכיר לעוברי אורח ולעדי ראייה לפעול – ולא להניח שמישהו אחר יעשה זאת במקומם.

 

סוגיית הסחר בבני אדם היא אחד הנושאים העומדים במוקד פעילותו של "מכון מקיין להנהגה בינלאומית" באוניברסיטת המדינה של אריזונה. דובר המכון מסר כי "רגישות היתר של גברת מקיין לחיפוש אחר סוחרים בבני אדם הוליכה אותה במקרה הזה שולל, אבל על כולם מוטלת האחריות להיות מודעים לעניין, וזה לא צריך לעודד אנשים שלא לדווח על דברים שנראים להם בעייתיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הגברת מקיין. "משהו לא הסתדר לי"
צילום: EPA
מומלצים