שתף קטע נבחר

אסון שני מיד לאחר ההמראה: מה קרה בבואינג 737-8 MAX?

אף שחקירת אסון ההתרסקות באתיופיה טרם התבררה, ישנם מאפיינים זהים להתרסקות מטוס "ליון אייר" באינדונזיה: אותו דגם חדיש שצולל לאחר ההמראה. מומחים הזהירו שאחת ממערכות בקרת הטיסה האוטומטיות גורמת למטוס לצלול בחדות. בואינג: "צוות טכני יגיע למקום"

התרסקות מטוס הבואינג 737-8 MAX, בשירות חברת התעופה "אתיופיאן איירליינס", מדליקה היום (א') נורות אדומות אצל חברות התעופה והייתה אמורה להדליק נורה אדומה אצל יצרנית המטוסים הענקית בואינג מארצות הברית כבר לפני כמה חודשים. זה המטוס השני מהדגם, שנחשב לדור הבא של מטוסי הנוסעים צרי הגוף (מעבר אחד), שמתרסק בארבעה חודשים מיד לאחר ההמראה.

מטוס בואינג Boeing 737 Max  (צילום: EPA, AP)
בואינג 737-8 MAX היה מעורב בשני אסונות בתוך ארבעה חודשים(צילום: EPA, AP)
 

המטוס התרסק הבוקר לאחר שהמריא מנמל התעופה באדיס אבבה. 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות נספו. איש לא ניצל. בהרוגים שני ישראלים.

 

תמונת המכ"ם האחרונה של המטוס מראה כי הפסיק לשדר 2-3 דקות לאחר ההמראה (וכשש דקות לאחר שהדליק את המשדר) בגובה של 8,600 רגל, כשני קילומטרים. מתברר כי לאחר ההמראה הכריז צוות המטוס על מצב חירום וביקש לשוב לנחיתה באדיס אבבה.

 

חברת התעופה האתיופית מסרה כי לא היה ידוע על תקלות טכניות במטוס, וכי הטייס היה "ראוי לציון" ובעל ניסיון טיסה רב. המטוס שהתרסק נכנס לפעילות לפני ארבעה חודשים בלבד, ואף היה בנמל התעופה בן גוריון ביום חמישי האחרון בקו לאדיס אבבה.

 

אתיופיין איירליינס אתיופיאן איירליינס נעלם אחרי ההמראה התרסקות התרסק מטוס ()
הנקודה האחרונה בה שידר המטוס לפני שנעלם מהמכ"ם

גברים ממתינים לעדכונים בנמל תעופה JKIA בניירובי, קניה (צילום: AFP)
ממתינים לעדכון בנמל התעופה בקניה, בו היה אמור המטוס לנחות(צילום: AFP)

אתיופיה התרסקות מטוס אתיופיין איירליינס קרובי משפחה אדיס אבבה (צילום: AP)
משפחות ההרוגים בהתרסקות בשדה התעופה באדיס אבבה(צילום: AP)

 

ב-29 באוקטובר התרסק מטוס נוסעים בן חודשיים מדגם זהה של חברת התעופה האינדונזית "ליון אייר", כ-12 דקות לאחר שהמריא מנמל התעופה בג'קרטה לתוך ים ג'אווה. באירוע הקשה נהרגו אז 189 נוסעים ואנשי צוות. אף שחקירת האסון באתיופיה טרם התבררה, ישנו מאפיין זהה: התרסקות בדקות הראשונות לאחר ההמראה. כמו כן, מזג האוויר בשני המקרים היה נוח לטיסה.

 

מיד לאחר האירוע באינדונזיה הצביעו מומחי תעופה על אפשרות שההתרסקות קשורה לאחת ממערכות בקרת הטיסה האוטומטיות במטוס, שנועדה למנוע הזדקרות חדה של המטוס כלפי מעלה.  

 

אינדונזיה התרסקות מטוס התרסק 188 נוסעים שרידים (צילום: EPA)
שרידי המטוס שהתרסק באינדונזיה באוקטובר 2018(צילום: EPA)

משפחות הקורבנות שנספו בהתרסקות המטוס באינדונזיה (צילום: EPA)
משפחות הקורבנות שנספו בהתרסקות באינדונזיה(צילום: EPA)

בדו"ח שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל", נטען כי פגם במערכת האוטומטית גורם לכך שאף המטוס יכול לרדת בחדות כלפי מטה, דבר המונע מהטייסים להחזיר את השליטה לידיהם. "כאשר המצב הזה קורה, המטוס עלול לצלול בחדות למטה או להתרסק", נכתב בדו"ח.

 

בתגובה לתחקיר, מסרו בבואינג כי "החברה נוקטת את כל האמצעים כדי להבין את כל היבטי האירוע. אנו פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם צוות החוקרים ועם כל הרשויות המעורבות". בהמשך, פרסמו בואינג ורשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA) הנחיות לטייסים כדי לפתור את התקלה בתא הטייסים. 

 

התרסקות מטוס אתיופיה אתיופיין איירליינס Ethiopian Airlines (צילום: AFP)
זירת התרסקות המטוס באתיופיה, היום(צילום: AFP)

התרסקות מטוס אתיופיה אתיופיין איירליינס Ethiopian Airlines (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ייצורו של הבואינג 737-8 MAX החל ב-2013, והטיסה המסחרית הראשונה של הדגם החדש הייתה ב-22 במאי 2017, בטיסת חברת התעופה "מלינדו אייר" המלזית מקואלה לומפור לסינגפור.

 

לאחר ההתרסקות היום הודיעה בואינג כי "החברה התמלאה צער כששמעה על מותם של הנוסעים והצוות בטיסת אתיופיאן במטוס מדגם 737-8 MAX. אנו מעניקים את תמיכתנו למשפחות, לקרובי הנוסעים ולצוות שעל סיפון המטוס, ומוכנים לסייע לחברת אתיופיאן איירליינס. צוות טכני של בואינג ייסע לאתר ההתרסקות כדי לספק סיוע טכני לחקר התאונה, בסיוע של המועצה הלאומית לבטיחות בארה"ב".

 

המטוס החדיש הגיע לא אחת לנמל התעופה בן גוריון בשימוש חברות תעופה זרות. מלבד טיסות "אתיופיאן איירליינס", גם חברת התעופה הפולנית "לוט" עושה שימוש במטוס ליעדי פולין מנתב"ג. "סמארט ווינגס" משתמשת לעיתים במטוס זה בטיסות בקו מנתב"ג לפראג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Photo: EPA, AFP
מטוס מדגם זה לצד מקום ההתרסקות באתיופיה
Photo: EPA, AFP
מומלצים