שתף קטע נבחר

הנושא החם של הבחירות: מה המפלגות חושבות על לגליזציה

נתניהו הודיע שישקול רפורמה, כחלון הבטיח סגירת תיקים וגם בנט התחיל לדבר על קנאביס. למה דווקא במערכת הבחירות הראשונה זה שנים בלי עלה ירוק הקנאביס עולה לכותרות? מי מהמפלגות מתנגדת בצורה ברורה לשימוש עצמי? ומי לא הגיבה?

לגליזציה של קנאביס ושינוי תפיסה של אי הפללה עלו יותר מפעם אחת לסדר היום של הכנסת הקודמת. למרות שהנושא כבר היה על סדר היום ובחלק ממפלגות האופוזיציה היה חלק בלתי נפרד מהמצע כבר זמן רב, לא הכל עבד בקלות. עיכובים, דחיות, לא מעט התנגדויות ומאבקים פנים-קואליציוניים בלתי פוסקים. אז למה כולם העלו עכשיו את הקנאביס על ראש שמחתם?

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

עוגיות קנאביס  אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
קנאביס. הכוכב החדש של הבחירות(צילום: shutterstock)

בחלק מהמפלגות ערכו סקרי עומק בנושאים שמעניינים את הציבור והופתעו לגלות שמצביעים רבים רואים בלגליזציה נושא שיניע אותם לבחור במפלגה כזו או אחרת או נושא שתורם לגיבוש החלטתם.

 

אותו ציבור נחלק לחולים שנאלצים לעבור סבל בדרך לאישור המיוחל ולהמתין בתורים ארוכים כדי לקבל קנאביס רפואי, ולאוכלוסייה שמחזיקה בקנאביס לשימוש עצמי והופללה בעבר, או שמעוניינת להוביל אי הפללה מתוך ראייה שמדובר בעבירה זניחה שמייצרת לאחר מכן בעיות בגיוס לקרבי ובקבלה למקומות עבודה.

 


 

המסר הזה החל לחלחל עוד טוב יותר במערכת הפוליטית לאחר שהתברר שיו"ר זהות משה פייגלין, שנחשב עד לא מזמן נציג הימין המתנחלי העמוק, מתקרב לאחוז החסימה בין היתר בשל המצע שלו בנושאים חברתיים וכלכליים אבל גם בעקבות ההתחייבות לקדם לגליזציה בכל ממשה שיישב בה.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הסתייג עד כה מהנושא, ובעוד שחברי הקואליציה הקודמת שלו ניסו להזיז דברים הוא נהג בחשדנות כלפי הנושא. אלא שאתמול, ובעקבות הבאז סביב הנושא, בחר נתניהו לציין את ההישגים בתחום הרחבת הקנאביס הרפואי וייצוא הקנאביס.

 

"אני הובלתי כמה שינויים בתחום הזה. הגדלנו את השימוש של הקנאביס הרפואי, הבאנו את ישראל לאחת הרמות הגבוהות בעולם", אמר נתניהו בשיחה עם גולשים. "שנית, אמרו לי שיש שוק עולמי אז איפשרתי למגדלים לגדל את זה ולהפוך את זה לענף ייצוא משמעותי של מדינת ישראל".

 

קנביס קנאביס סמים מריחואנה (צילום: רויטרס)
קנאביס. "אתן תשובה בקרוב, אני בודק את השאלה"(צילום: רויטרס)

נתניהו התייחס גם לשאלת הלגליזציה, אך לא הביע עמדה ברורה: "עכשיו אני בודק את השאלה שהעלית, אתן לך תשובה בקרוב. ההמשך ייבדק, ייתכן שיבוא גם".


בכחול לבן אמרו כי יסדירו וירחיבו את השימוש בקנאביס למטרות רפואיות וינהיגו מדיניות של אי הפללה באופן אחראי. במפלגה הוסיפו כי יבחנו את האפשרות לאמץ, עם התאמות נדרשות, את "מודל קולורדו" שמאפשר מכירה מבוקרת, תוך פיקוח ודיווח לרשויות של קנאביס בגילאים מבוגרים.

 

יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין, שם את הנושא כאחד הדגלים המרכזיים במצע מפלגות. נסיקות היחסית בסקים מיוחסת במידה רבה לעמדתו בעניין והיא זו שגם כנראה גרמה לכל המפלגות האחרות להתייחס לנושא.

 

 

פייגלין הציב קידום הלגליזציה כמטרתו הראשונה וכתנאי לכניסה לממשלה במשא ומתן קואליציוני עתידי ואמר שיחבור למועמד שיילך איתו הכי רחוק ביישום המדיניות שלו.

 

בריאיון לאולפן ynet התייחס פייגלין לנושא: "אנשים פה פשוט מתים, סובלים, בגלל הסיפור הזה שאין לגליזציה. אם אני לא אעביר את זה עכשיו כתנאי, זה בחיים לא יקרה כאן. לכן אני מציב את זה כתנאי".


במפלגת כולנו הכניסו השבוע למצע הבחירות את ביטול התיק הפלילי הראשון למשתמשי הקנאביס, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. במסגרת הדרישה, שתעלה במשא ומתן הקואליציוני, יבקש שר האוצר משה כחלון לבטל תיקים פליליים שנפתחו לכ-120 אלף משתמשי קנאביס שזהו התיק היחיד והראשון שלהם.

 

במפלגה מסרו כי הם תומכים בלגליזציה באופן שקול ומפוקח ובהתאם ליישומה במדינות אחרות בעולם, גם בנושא הקנאביס הרפואי אך גם לשימוש פרטי. עם זאת הם לא פירטו אילו מדינות הן המודל המתאים לישראל - "כשזה יגיע לחקיקה מעשית, כמו רוב החוקים, תיעשה השוואה עם מדינות אחרות וכך ניישם", נמסר. 


מפלגת העבודה ציינה במצעה לבחירות הקרובות שישראל צריכה להתקדם לעבר לגליזציה של קנאביס ולאפשר צריכה אישית באופן חוקי ומפוקח וכי המפלגה תומכת בצעדי מדיניות שמקדמים לגליזציה, אי הפללה ומתן סיוע ושירות הולם למטופלים בקנאביס רפואי.

 

דירת הסמים (צילום: משטרת ישראל)
מעבדת קנאביס ביתית. "נפעל לקידום לגליזציה שתאפשר גידול ביתי מוגבל ומפוקח"(צילום: משטרת ישראל)

"המפלגה תפעל לקידום לגליזציה של קנאביס שתאפשר גידול ביתי מוגבל ומפוקח, הסדרת ופיקוח על שוק הקנאביס וביטול השוק השחור, הוצאת הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים והפסקת רדיפת והפללת משתמשים לשימוש אישי, לרבות ביטול רטרואקטיבי של תיקים שנפתחו בגין שימוש אישי", נכתב במצע.

 

עוד נכתב כי המפלגה תפעל לטובת "הסרת חסמים לחולים שמטופלים בקנאביס, ביטול בירוקרטיה מיותרת והטמעת מעני שירות הולמים למטופלים בקנאביס רפואי, וכן קידום ותימרוץ המחקר הרפואי מתוך מטרה להפוך את ישראל למעצמת מחקר בנושא". 


  ( )

מפלגת הימין החדש העלתה השבוע לראשונה את הנושא מיוזמתה ובמטה הבחירות שלה אף ישב לראשונה צוות שגיבש את הקו המפלגתי בנושא.

 

שר החינוך נפתלי בנט, יו"ר המפלגה", הציג שלשום בכנס באוניברסיטת תל אביב עמדה כללית במיוחד: "מבחינתי, מה שלא יפגע בבריאות של בני אדם, גם אם זה יותר פופולרי או פחות פופולרי. מבחינתי, כל מהלך ללגליזציה אחרי שנוודא שזה לא פוגע ולא הורס את החיים של אנשים – מבחינתי זה אור ירוק. אם זה לא מזיק – מבחינתי עד הסוף".

 

במצע המפלגה, נכון לעכשיו, יש התייחסות רק לנושא הקנאביס הרפואי: "נבקש לאפשר לחולים שימוש בקנאביס רפואי מבלי להערים עליהם קשיים בירוקרטיים מיותרים. בכמויות ובמינונים הדרושים להם לריפוי מחלתם ולהקלה על סבלם".


במרצ אמרו כי המפלגה תומכת בלגליזיציה וציינו כי היו המפלגה הראשונה שמכהנת בכנסת שהכניסה את הנושא למצע הבחירות כבר ב-2003. כמו כן הם הוסיפו כי בכנסת הנוכחית הציעה יו"ר המפלגה, ח"כ תמר זנדברג, הצעת חוק ללגליזציה במודל קולורדו.

 

מודל קולורדו הוא אחד הפרוגרסיביים בתחום וכולל מכירת קנאביס לצורכי הנאה אישית בחנויות מסחריות לצד איסור על מכירתו ב"שוק השחור". 

 

ביהדות התורה אמרו כי הם תומכים בהקלה על ההליך הבירוקרטי של אישור הקנאביס הרפואי לחולים - אך מתנגדים לצריכת קנאביס לשימוש פרטי.

קנאביס רפואי (צילום: EPA)
קנאביס. בעד שימוש רפואי נגד צריכה עצמית(צילום: EPA)

"יהדות התורה מתנגדת ללגליזציה של כל סם, בהתאם לדרישות החוק", נמסר מהמפלגה. "יהדות התורה תומכת בהקלת התנאים והבירוקרטיה למשתמשים בקנאביס רפואי על פי חוק. נתמוך בכל דרך ובכל חוק שיקל על משתמשי הקנאביס הרפואי שמחזיקים באישור חוקי לכך".


"איחוד מפלגות הימין רואה חשיבות עליונה בכך שחולים המטופלים בקנאביס רפואי יקבלו אותו, על כל סוגיו, ללא בירוקרטיות מיותרת. אנחנו נפעל בקדנציה הקרובה על מנת לאפשר זאת ככל הניתן", נמסר מהרשימה המאוחרת.

 

ברשימת הימין סירבו להתייחס לשאלה מהי עמדתם בנושא לגליזציה של קנאביס לשימוש פרטי. 

 

מישראל ביתנו נמסר בתגובה כי "מדובר בסוגיה רצינית וזו טעות למסור אותה דרך פריזמה של בחירות. חייבים לקבל התייחסות של הגורמים המוסמכים, כמו הרשות למלחמה בסמים, משרד הבריאות ומשטרת ישראל, לפני שמקבלים החלטה בנידון".

 

ברשימת בל"ד-רע"ם אמרו כי הם תומכים בהסדרת השימוש בקנאביס רפואי, אך מתנגדים לצריכה עצמית של קנאביס.

 

"רשימת בל"ד-רע"ם בעד הסדרה מלאה לשימוש  לצרכים רפואיים והסרת כל המגבלות שגורמות נזק לחולים רבים", נמסר מהרשימה. "אנחנו לא תומכים בלגליזציה לשימוש פרטי".

חד"ש הודיעה כי היא מתנגדת למדיניות שהופכת אנשים בוגרים ונורמטיביים לעבריינים בעיני החוק ותומכת בהקלות, לרבות אי הפללה. במפלגה הביעו תמיכה בהקלת המדיניות לגבי קנאביס רפואי. "כיום המדיניות מאלצת מטופלים רבים להמתין חודשים רבים בתור ולהתנסות בתרופות אחרות לפני שיאושר להם הטיפול המועדף הרצוי".

קנאביס רפואי. "המדיניות כיום מאלצת מטופלים רבים להמתין בתור חודשים רבים" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קנאביס רפואי. "המדיניות כיום מאלצת מטופלים רבים להמתין בתור חודשים רבים"(צילום: shutterstock)

מדובר בעמדה של מפלגת חד"ש בלבד, שכן בשלב זה עדיין אין מצע שגובש יחד עם תע"ל, מפלגתו של ח"כ אחמד טיבי, שרצה יחד איתה לכנסת. ממפלגת תע"ל לא נמסרה התייחסות לנושא. 

במפלגתה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס שמו את נושא הקנאביס הרפואי במרכז הקמפיין ובמצע נכתב כי יש להתייחס לקנאביס הרפואי כאל תרופת מרשם שרופא יכול להוציא לחולה. "יש לכבד את מי שקיבלו מרשם לקנאביס רפואי באותו האופן שבו מתייחסים לאספירין או לתרופות המכילות מרכיבים טעוני מרשם בלבד", נכתב במצע.

 

גם בנוגע לשימוש עצמי הביעה מפלגת גשר תמיכה במצע הבחירות. "מתוך מבט אל העולם המשתנה והמציאות הדינמית, שבה מאות אלפים מתחככים בעולם הפשע והופכים לעבריינים בעל כורחם, מתוך חשש כי מה שמשווק ונמכר על ידי עולם הפשע אינו ידוע ואינו בר פיקוח ואף עלול להוות סכנה גדולה יותר, ומתוך הבנה שיש ליצור ריחוק בין עולם הפשע והפשיעה בין אזרחים נורמטיביים הגענו להבנה כי עדיף להסדיר את השימוש ובמיוחד לפקח על השימוש בקנאביס לצריכה עצמית".

 

במפלגה הדגישו כי הם תומכים באי הפללה של צרכני הקנאביס.


מש"ס ומפלגת תע"ל לא נמסר מה עמדתן בנושא הלגליזציה של הקנאביס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים