שתף קטע נבחר

יותר מאובחנים - ללא מסגרות: "מחסור של לפחות 20 בתי ספר לאוטיסטים"

האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים מתריעה מפני מחסור של עשרות כיתות ייעודיות בשנה הבאה ומאשימה את משרד החינוך שלא מדביק את הפער. בינתיים תלמידים רבים נאלצים להשתלב בכיתות שלא מתאימות לצרכיהם

 

האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים (אלו"ט), מתריעה מפני מחסור של לפחות 20 בתי ספר בשנת הלימודים הבאה עקב הגידול המשמעותי באבחוני אוטיזם ובצורך למסגרות חינוך ייעודיות.

 

על פי פריסת הצרכים העדכנית של אלו"ט, חסרים כיום חמישה בתי ספר באזור הדרום, שלושה באזור חיפה, שניים בירושלים, שניים במרכז הארץ, שלושה באזור הצפון ולא פחות מחמישה בתל אביב. 

 

הורים ומומחים לחינוך מספרים על מחסור חמור בבתי הספר מתאימים, ועל המצוקה שנובעת מהפיתרונות המוצעים כיום - כיתות מלאות שחורגות מהתקן של שמונה ילדים בכיתה, שילוב ילדים במסגרות חינוך מיוחד שאינן עונות לצרכים הייעודיים של ילדים אוטיסטים ושילוב בבתי ספר רגילים שבמקרים רבים פוגע בילדים.

 

בישראל לומדים כיום יותר מ-19,000 תלמידים אוטיסטים בגילאי 3-21, ופועלים כ-58 בתי ספר לילדים אוטיסטים. להורים מוצעים כיום שלושה סוגים של מסגרות לילדיהם: בתי ספר לילדים אוטיסטים, כיתות תקשורת בבתי ספר רגילים או שילוב עם סיוע אישי בכיתות הרגילות.

 

המחסור בבתי ספר לאוטיסטים  ()

בפועל, תלמידים רבים מוצאים עצמם באף אחת מן המסגרות הללו ולומדים בבתי הספר של החינוך המיוחד, אשר אינם מותאמים לצרכים שלהם, מפאת המחסור במסגרות המתאימות להם. התלמידים הסובלים מהמחסור יותר מכל הם דווקא אלו עם רמת התפקוד הנמוכה ביותר, שכן להם המסגרת המתאימה ביותר היא בית ספר לילדים עם אוטיזם.

   

"אין לנו בית ספר באזור הוד השרון", מספרת יעל יוספסברג מהוד השרון, אמו של מיכאל, ילד אוטיסט בן 14. "אין היום גם בית ספר ברעננה, בכפר סבא בהוד השרון. מיכאל למד בבית ספר לילדים אוטיסטים בפתח תקווה, נסיעה של עד שעה לכל כיוון.

 

"בתי הספר עמוסים מאוד ואם בכל כיתה אמורים להיות עד שמונה תלמידים אז לפעמים יכולים להיות תשעה ועשרה. מגיע לילדים שלנו לקום בבוקר כמו כל ילד נורמלי, ולא להתחיל את היום בשש בבוקר בשביל לקום להסעה כדי להגיע לבית ספר שנמצא במרחק של 25 קילומטרים".

 

מיכאל ויעל יוספסוב ()
יעל יוספסוב עם בנה מיכאל: "מגיע לילדים שלנו לקום בבוקר כמו כל ילד נורמלי"

יוספסברג הוסיפה כי "היום של הילד שלי מתחיל ב-6 בבוקר ומסתיים ב-18:00 בערב בגלל שאין לו מסגרת חינוכית קרובה לבית. למיכאל היה מאוד קשה עם זה, והוא היה מגיע הביתה גמור. אנחנו הולכים לפתוח את שנת הלימודים הבאה עם אותה בעיה. בנוסף, חשוב להדגיש גם שאי אפשר 'להנחית' בית ספר חדש על הילדים יומיים לפני תחילת הלימודים, כפי שקורה כיום, אלא צריך להכין אותם לפני כן. מה שקורה כרגע הוא לא הגיוני ולא סביר".

 

"אין כאן שום תכנון ואין כאן שום עבודה מקדימה", אמר לאולפן ynet שחר בר יהודה, מנהל תחום החינוך באלו"ט. "משרד החינוך בעצם לא מדביק את הפער ובכל שנה אנחנו מלווים עשרות משפחות. כרגע אני עובד עם חמש או שבע קבוצות בכל רחבי הארץ, שפשוט זקוקות למענה מיידי כבר בסתיו הקרוב, ב-1 בספטמבר, ולא יהיה להם מענה.

 

"הורים שמתמודדים בהרבה מובנים עם ילד מאוד מאתגר בתוך הבית", המשיך בר יהודה, "ובניגוד למשפחות שיש בהן ילד ללא אוטיזם, שיודעים בוודאות ב-1 לספטמבר לאן הילד הולך, הם לפעמים לא יודעים עד ה-31 לאוגוסט לאן הילד שלהם ילך. זו מורכבות מאוד גדולה, במיוחד בלקות הספציפית הזו".

 

"אנחנו יודעים שיש עלייה מאוד גדולה במספר התלמידים המאובחנים עם אוטיזם בעולם ובארץ", אומרת ד"ר יעל קמחי, רקטור מכללת לוינסקי לחינוך ומומחית בתחום האוטיזם. "האבחון נעשה בגיל יותר ויותר צעיר, והוא יותר ויותר מדויק. המערכת החינוכית צריכה לתת לזה מענה, והמציאות בשטח היא שאין מספיק מסגרות.

 

מחסור של לפחות 20 בתי ספר לאוטיסטים (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מחסור של לפחות 20 בתי ספר לאוטיסטים(צילום: מוטי קמחי)

"לא עומדים בקצב של כמות הילדים המאובחנים ובצורך למתן מענה מבחינת הפריסה הגיאוגרפית. בתי הספר לאוטיסטים מלאים עד מעל לאפס מקום ומעבר לתכנון המקורי. פותחים בהם יותר כיתות והם עמוסים בילדים רבים. למעשה, חסרים בארץ בין 15 ל-20 בתי ספר לילדים אוטיסטים, וזו כמות אדירה".

 

ד"ר קמחי מסבירה את המשמעות של הכנסת התלמידים האוטיסטים לבית ספר בחינוך המיוחד. "להכניס ילד עם אוטיזם לכיתה עם ילדים עם לקויות למידה, לדעתי המקצועית, יכול להיות ממש אסון.

הקושי המרכזי של ילדים עם אוטיזם הוא לקיים אינטרקציה חברתית ולכן ידוע שהם האוכלוסייה שהכי סובלת מבריונות והצקות בבתי הספר. להכניס אותם לכיתות אחרות זה ממש יכול לסכן אותם. ברמה האקדמית, דרכי ההוראה לילדים עם אוטיזם שונות לחלוטין מאשר אלו המתאימים לילדים עם לקויות למידה". 

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מיישם בימים אלה רפורמה גדולה, במסגרת יישום התיקון לחוק החינוך המיוחד, ובכלל זה תקצב בניית כ-1,000 כיתות לימוד חדשות, בכמיליארד שקלים. כבר השנה תוקצבה בניית 30 בתי ספר וגנים חדשים, ובסך הכל ייבנו השנה 324 כיתות לימוד חדשות. רפורמת החינוך המיוחד תשפר את סל השירותים, כך שכל תלמיד ותלמידה יקבלו חליפה אישית, מותאמת לצורכיהם, במקסימום איכות".המשרד התעלם משאלת ynet בדבר המחסור הייעודי לילדים אוטיסטים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מחסור בבתי ספר לאוטיסטים
צילום: מוטי קמחי
מומלצים