שתף קטע נבחר

שיחות קדחתניות: בליכוד נערכים לחלוקת התיקים

ההישג המרשים של הליכוד בבחירות יאלץ את השותפות הטבעיות להפגין נאמנות גדולה מבדרך כלל. האם ליברמן יחזור למשרד הביטחון? למי יעדיף נתניהו לתת את תיקי החינוך והמשפטים - ומה יעלה בגורלו של משרד החוץ?

  

משחקי הכס, גרסת הממשלה: יממה מאז סגירת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-21 ובליכוד כבר מנהלים שיחות קדחתניות להרכבת הקואליציה הבאה. בשעה שהמועמד לראשות הממשלה בני גנץ נשא את נאום הניצחון שלו - ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר עמל על הרכבת הממשלה.

רה
בזמן נאום גנץ: נתניהו הרכיב ממשלה(צילום: mct)

נתניהו הספיק לשוחח בטלפון עם כל שותפיו הפוטנציאליים, מלבד יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. נתניהו זכה לשמוע מכולם שימליצו עליו לנשיא המדינה ראובן ריבלין, ונראה שרה"מ יקבל קואליציה נוחה גם בכל הנוגע למצבו המשפטי המסובך.

 

למרות המהמורות שעוד מצפות לנתניהו בחלוקת התפקידים, בליכוד מבינים שהנוסחה ברורה. ככל שלשותפות יהיה יותר מה להפסיד - הן יסרבו לפרק את הקואליציה כל כך מהר, גם אם במחיר של הפגנת נאמנות גדולה מבדרך כלל.

 

לכן גם עולה השאלה איזה תיקים יבחר נתניהו להשאיר בליכוד לאחר שרשם הישג גדול כל כך, ואיזה תיקים יקבלו שותפיו שיצטרכו לאפשר את משך הפעולה הארוך ביותר.

 

בעלי הברית הטבעיים של נתניהו, ראשי המפלגות החרדיות, כבר הודיעו שבכוונתם לשמור על המשרדים שכיהנו בהם. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ידרוש להישאר במשרד ובראש ועדת הכספים, וכך גם שר הפנים אריה דרעי שלא מתכוון לוותר על משרדו.

 

אריה דרעי יעקב ליצמן (צילום: אוהד צויגנברג, אבי מועלם)
ישמרו על המשרדים הקיימים. דרעי וליצמן(צילום: אוהד צויגנברג, אבי מועלם)

יחד עם זאת, התחזקות המפלגות החרדיות תעלה את מחיר הישיבה בקואליציה. האם דרעי יתעקש לקבל כעת לידיו גם את משרד העלייה והקליטה? כזכור, במהלך קמפיין הבחירות דרעי הצהיר כי בכוונתו "לפתוח" את המשרד לכלל העולים, ולא רק לעולי חבר העמים כפי שליברמן הפך אותו, לדבריו.

 

שאלה גדולה נוספת שמתעוררת, היא איזה תיק בכיר יציע נתניהו לליברמן בתמורה לכניסה לקואליציה. מצד אחד רה"מ מעוניין להמשיך לכהן כשר הביטחון גם בקדנציה הקרובה, וההישג בבחירות עשוי לאפשר זאת. מצד שני, ליברמן כבר הודיע שידרוש בחזרה את המשרד שממנו התפטר, לצד התחייבות שהצעותיו להכרעת חמאס ייושמו.

 

אביגדור ליברמן ראיון אולפן ynet (צילום: אבי מועלם)
עדיין לא שוחח עם נתניהו. ליברמן(צילום: אבי מועלם)

תיק בכיר נוסף שסביבו נוצר סימן שאלה הוא האוצר. השר משה כחלון שעומד על ארבעה מנדטים נחשב לשותף חשוב, והוא נחוץ לנתניהו כדי שהקואליציה הבאה לא תישאר צרה ומצומקת. כחלון חזר מספר רב של פעמים כי בכוונתו לחזור למשרד האוצר - ובלעדיו לא ייכנס לממשלה. לפי ההערכות, נתניהו עשוי לתת לכחלון את ההזדמנות.

 

מעל לשאר התיקים עדיין מרחפת עננה של חוסר ודאות. בכירים בליכוד קוראים לאחרונה להשאיר את תיק החינוך במפלגה ולא לחלק אותו במסגרת המשא ומתן הקואליציוני - ויש לו גם לא מעט דורשים בקרב שרי הליכוד.

 

יחד עם זאת, בבית היהודי טוענים שהתיק הובטח להם במסגרת השיחות לאיחוד מפלגות הימין, לצד תיק השיכון. דבר שנתניהו הכחיש, וכעת כבר לא ברור אם עשה זאת משיקולי קמפיין בלבד או מהכוונה להשאיר את המשרד בידי הליכוד.

 

משה כחלון (צילום: אלעד גרשגורן)
דרש את משרד האוצר - וככל הנראה יקבל. משה כחלון(צילום: אלעד גרשגורן)
 

לעומת זאת, תיק השיכון עלה באופן ברור יותר בשיחות - ולגביו לא נמסרו הכחשות כך שסביר להניח שיילך לבית היהודי. גם תיק המשפטים סומן על-ידי בצלאל סמוטריץ' שינסה להילחם עליו במו"מ. אך יש סיכוי שגם אותו נתניהו ירצה לשמור קרוב.

 

שאלות נוספות שמתעוררות עכשיו נוגעות גם לתיק החוץ. כיום השר הבכיר ביותר בליכוד הוא ישראל כץ, שנתניהו סירב לשדרגו באופן רשמי למשרד החוץ, אך בעקבות עתירה לבג"ץ מינה אותו לממלא מקום השר. ייתכן שכעת המינוי יהפוך לקבוע.

 

גם בקרב בכירי הליכוד ממתינים לראות איזה תיקים נתניהו מייעד לחמישייה הראשונה: גלעד ארדן, יולי אדלשטיין, גדעון סער, מירי רגב ויריב לוין. כך גם מחכים לראות אילו חברי כנסת בולטים, שהיו מנאמניו של ראש הממשלה כמו דוד אמסלם וציפי חוטובלי, ישודרגו בקדנציה הבאה.


פורסם לראשונה 10/04/2019 23:09

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ראש הממשלה נתניהו
צילום: AFP
מומלצים