שתף קטע נבחר

ההודאה ברצח רחל הלר: "אדם לא מגיע סתם אחרי 45 שנה ושולף שם"

אחרי שתושב הצפון התוודה ברצח החיילת ב-1974, אלו שסייעו לעמוס ברנס, שהורשע ברצח וזוכה ממנו בהמשך, משוכנעים אף יותר בחפותו. "סחטו ממנו הודאה, כל מה שהיה עשוי לעזור לו המשטרה העלימה". בכיר לשעבר במשטרה סבור אחרת, ובטוח: "מדובר במתחזה"

רחל הלר ()
רחל הלר שנרצחה ב-1974

טרם ברור אם תושב הצפון שהגיע שלשום (יום א') לתחנת המשטרה בכרמיאל וטען כי רצח לפני 45 שנה את החיילת רחל הלר, שגופתה נמצאה ב-1974 סמוך לקיבוץ שדות ים כשעליה סימני אלימות קשים, דובר אמת. הוא נעצר ונשלח להסתכלות פסיכיאטרית, אך בינתיים נפתחו הפצעים הישנים בקרב אלו שהיו מעורבים בפרשה ובניסיונות להביא לזיכויו של עמוס ברנס, שהורשע ב-1976 ברצח, ורק ב-2002, אחרי מאבק ציבורי ארוך, זוכה במשפט חוזר. יש כאלו שעדיין סבורים כי הוא אשם, ובכיר לשעבר במשטרה טוען כי האדם שהתוודה הוא מתחזה.    

 

שלמה ולדמן, חוקר פרטי שליווה את עמוס ברנס מאז 1998 והפך לחברו הטוב, סיפר ל-ynet כי כשהחל לסייע לו עוד חשש שברנס אכן היה הרוצח, אך כשהתוודע לעובדות התיק השתכנע שהודאתו של ברנס ברצח "נסחטה" ממנו.

 

 
טוהר אדרי-ברנס, בתו של עמוס, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "כרגע יש עוד סימן שאלה אחד גדול. בשביל שהאבן תוסר מהלב ואבא שלי יהיה יותר רגוע אז ללא ספק אנחנו רוצים לדעת מי עשה את המעשה הזה".

 

"המשטרה העלימה כל מה שיכל לעזור לברנס"

"לפני 29 שנים עמוס ברנס הגיע אליי למשרד ואמר לי 'אני חף מפשע'. הוא כתב לי מכתב בקשה שאסייע לו", סיפר ולדמן. "גרסתי אותו כי הייתי בטוח כמו כולם באותה התקופה שהוא הרוצח. אחרי חודש הוא חזר אליי וביקש ממני לעזור והסכמתי. במשך שש שנים עשיתי עבורו עבודות חיפוש אחר רוצח על רקע לאומני, כשבליבי המשיך לקנן החשש שהוא הרוצח. ברגע שקראתי את התיק המשפטי שלו הבנתי: עמוס חף מפשע. הוא סיפר לי בדיוק איך סחטו ממנו את ההודאה והתהפך עליי עולמי. הבנתי שהסיכוי שהוא רצח אותה הוא אותו הסיכוי שאני רצחתי אותה. כך הפכנו לחברים קרובים".

 

לדברי ולדמן, מידע שיכל לסייע לברנס הועלם על-ידי המשטרה. "ד"ר מוריס רוגוב, הפתולוג הראשי של צה"ל באותה עת, בדק את גופתה של רחל וכשהציג את התוצאות זומן לחקירת משטרה נאמר לו שם 'אתה עולה חדש, נכון? כדאי שתיזהר לך'. הדו"ח הפתולוגי חשף ארבעה סימנים זהים לגופת חיילת אחרת שנרצחה באותה העת - עירית יעקובי. כל מה שהיה עשוי לעזור לברנס המשטרה העלימה".

עמוס ברנס (צילום: אלעד גרשגורן)
עמוס ברנס ב-2003, שנה לאחר זיכויו(צילום: אלעד גרשגורן)

מתוך ארכיון ידיעות אחרונות (מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)
עמוס ברנס על ספסל הנאשמים, 1975(מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)

הקשר בין ולדמן ולברנס נמשך עד יום מותו: "בהלוויה שלו בשנת 2011, סחבתי את הארון יחד עם הילדים שלו. פגעו בו קשות והוא קיבל את הזיכוי מאוחר מדי. אני לא יודע האם מי שהודה היום ברצח הוא האשם, אבל אדם לא מגיע סתם אחרי 45 שנים לתחנת משטרה ושולף את השם של רחל הלר".

 

דובר המשטרה לשעבר, ד"ר ברוך לשם,  סבור אחרת, וטוען כי מדובר בהודאת שווא. "האדם שהודה ברצח הוא לא הרוצח, אלא מתחזה וזו תופעה מוכרת בחקירות משטרתיות כשמתחזים מגיעים להודות ברצח". לדבריו, "על גופתה לא נראו סימני מאבק, כינו את זה אז 'רצח בלטיפה' כיוון שמדובר ברצח של אדם שהכיר אותה, אין בזה שום ספק".

 

"החוקרים הכו את ברנס - אבל את ההודאה הוא כתב לבד"

לשם, שחיבר אף ספר על הפרשה בשם "רצח רחל הלר - אנטומיה של חקירה", טוען כי הוא מכיר היטב את פרטי החקירה. "ברנס הודה ברצח, הוא שחזר אותו, הורשע בבית המשפט המחוזי ולאחר מכן גם בעליון. אמנם הסתבר שהחוקרים שיקרו בחקירותיהם בעניין המכות שנתנו לו והחקירות שנערכו בלילות, אבל נקודת מפתח מרכזית היא ההודאה ברצח שנכתבה בכתב ידו של ברנס וכללה פרטים 'מוכמנים', כלומר פרטי חקירה שהיו ידוע רק לצוות החקירה", אמר.

מתוך ארכיון ידיעות אחרונות (מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)
(מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)

"שאלת המפתח היא האם קצין החקירות הכתיב לברנס את ההודאה?", הוסיף לשם. "מה שמפריך את הטענה הזו היא כאשר שנים לאחר הרצח מגיע קצין משטרה שהיה שותף לחקירה ומודה: אכן שיקרנו וחקרנו את עמוס ברנס בלילות, אבל את ההודאה שלו ברצח הוא כתב לבד. בשום שלב אף אחד משלושים אנשי החקירה לא טען שברנס הוא לא הרוצח".

 

מיכאל רז-שטיינקריצר, קצין משטרה לשעבר וחוקר פרטי, חולק על דבריו: "נפגשתי עם כל הדמויות הרלוונטיות בחקירת רצח רחל הלר ובמשפט ואני בטוח בחפותו של ברנס. בעקבות אחד הספרים שכתבתי התקשר אליי איש השב"כ אלי קאופמן שהיה שותף לחקירת הרצח ואמר לי 'התפטרתי מתפקידי בגלל הסיפור הזה'. עמוס ברנס חף מפשע והממסד חושש שזה יפתח תיבת פנדורה, הייתה פה קליקה שהשתלטה על חלק מהמודיעין, שנים עשר שוטרים שיקרו וזייפו תוצאות מכונת אמת.

 

"גם השופט חיים כהן שהיה שותף להרכב שהרשיע את ברנס אמר לי ב-1998 ש'יוקרת המערכת לא מאפשרת משפט חוזר'. הדהים אותי לגלות שבמערכת ישנם אנשים שיודעים את האמת ולא נותנים לה לצאת לאור. כשהתחלתי להילחם על הדברים האלו אף אחד לא רצה להאמין לי". עם זאת, הוסיף, "אני לא חושב שהאדם שהגיע היום לתחנת המשטרה הוא הרוצח של רחל הלר, הוא ככל הנראה לוקה בנפשו שזקוק למקום שינה ולאוכל".

 

בני משפחתה של הלר הגיבו בחשש ובספק להודאה ברצח. אחותה הגדולה של רחל אילנה (אילה) אנגל, שהתחתנה בימים שלפני הרצח, אמרה בשיחה עם ynet: "אני מתפלאת שאחרי כל כך הרבה זמן בן אדם בא ומודה על רצח. צריך לשאול כל הזמן, מדוע זה קרה ולמה זה קרה? מה הסיבה שהוא הודיע את הדבר הזה אחרי כל כך הרבה שנים? מי האדם הזה? אולי זה לא נכון, אולי הוא מתחזה? למה שבן אדם יבוא ויגיד שהוא רצח את אחותי? אני לא יודעת, ואנחנו כמובן רוצים לדעת מי עשה את זה ומה קרה בסיפור".

 

עו"ד סעיד חדד, המייצג את החשוד מטעם הסנגוריה הציבורית, אמר כי "מדובר באדם מבוגר שמתמודד במשך שנים עם מחלת נפש ומוכר לרשויות בריאות הנפש. יש חשש כי מדובר בהודאת שווא ואנו מצפים ממשטרת ישראל שתחקור את גרסתו בהקדם כדי למנוע מעצר ארוך מאדם חולה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים