שתף קטע נבחר

הצילום האחרון של ההרוג מהמנוף: "בונה את יבנה"

בן דקלו ששירת כחייל מצטיין בחיל הים עבד במנופים לאחר השחרור ואף צילם תמונה ממרום המנוף בבוקר האסון. יונתן סבג מאור יהודה ציין את יום הולדתו ה-33. הרוג נוסף הוא גיל חזאזי בן 51 מחדרה. מנופאי לשעבר באולפן ynet: "הכתובת הייתה על הקיר"

 

בן דקלו, אחד ההרוגים בקריסת המנוף ביבנה ()
בן דקלו, אחד ההרוגים בקריסת המנוף ביבנה

הבוקר (יום ב') פורסמו שמותיהם של שני הרוגים נוספים באסון קריסת המנוף ביבנה. בן דקלו, בן 22 שהתגורר בפרדס חנה וברמת גן, ויונתן סבג מאור יהודה. הרוג נוסף הוא גיל חזאזי בן 51 מחדרה.

 

לפני מותו הטרגי, דקלו העלה תמונה לחשבון האינסטגרם שלו מהמנוף עליו עבד באתר הבנייה ביבנה עם הכיתוב: "בונה את יבנה". סבג, מנהל חברת ההובלות והמנופים "האחים סבג", ציין אתמול את יום הולדתו ה-33.

 

דקלו, התגורר לסירוגין אצל אמו בפרדס חנה ואצל אביו נסים ברמת גן. הוא השתחרר לפני שנה משירות בגזרת ים סוף בחיל הים, שם היה חייל מצטיין. מאז עבד במנופים. אביו נסים דקלו אמר: "יש לי ביקורת על המהומה שהיתה אתמול עם גורמי ההצלה שדיברו על אדם תלוי במנוף. בן שמר על הבטיחות שלו, הוא היה קשור ברתמות סנפלינג, שהיו אמורות להציל אותו. הוא לא היה תלוי בן שמיים וארץ, זה פשוט לא נכון, ניסו ליצור כותרות. הרתמות היו אמורות למנוע את האסון שקרה".

 

 

אסון קריסת מנוף יבנה מחדל תאונות עבודה אתרי בנייה אינפו גרפיקה (ידיעות אחרונות)
(ידיעות אחרונות)

גיל חזאזי ז
גיל חזאזי

יונתן סבג מאור יהודה, מנהל חברת ההובלות והמנופים "האחים סבג" שנהרג גם הוא באסון, חגג כאמור רק אתמול את יום הולדתו ה-33. הוא הותיר אחריו אח, אחות והורים. הלווייתו צפויה להתקיים היום אחר הצהריים באור יהודה.

 

משפחתו של סבג סיפרה כי "יונתן היה בחור אחראי ומסור שאהב את עבודתו עם המנופים. תמיד דאג לבטיחות הסובבים שלו בעבודה וגם לבטיחותו האישית. יונתן היה בעל לב גדול שתמיד נחלץ לעזרת הסובבים שלו ותמיד עשה זאת בחיוך ובאהבה. בשבת האחרונה חגגנו  את יום הולדתו ה-33 יחד עם כל בני המשפחה, מבלי לדעת למעשה שזאת מסיבת הפרידה שלו".

 

יונתן סבג מאור יהודה, אחד ההרוגים בקריסת המנוף ביבנה ()
חגג בשבת יום הולדת. יונתן סבג ז"ל

אתמול פורסם כאמור שמו של גיל חזאזי, שיצא אתמול בבוקר מביתו שבחדרה לעבודתו באתר הבנייה ביבנה - ונהרג באסון. גיל הותיר אחריו את אשתו, גילה, ושלוש בנותיהן לידר, עדן ומוריה. אילן קנשתי, גיסו של גיל, סיפר כי הוא התבשר על מותו של גיל בסביבות השעה 10:30. "קיבלנו את ההודעה מהמשטרה. קציני משטרה הגיעו ומסרו לנו את ההודעה הקשה. הגופה כרגע במכון המשפטי ואנחנו לא יודעים להגיד כלום מעבר לכך".

 

קריסת המנוף ביבנה שהביאה למותם של ארבעה גברים התרחשה באתר בנייה השייך לחברה היזמית רמי שבירו, שבו פועלת החברה המבצעת נאות שמיר. אך בחברה הטילו את האחריות לאסון על מפעילת המנוף, רמ"א מנופים, שאנשיה הביעו צער על התאונה הקשה, וטענו כי פרטי המקרה עדיין בבדיקה.

 

הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים כולם על-ידי חברת רמא מנופים ובאחריותה הבלעדית" טענו בנאות שמיר, והוסיפו: "איננו יודעים את הנסיבות שגרמו לתאונה. חברת נאות שמיר מקפידה על שמירת כל נהלי הבטיחות המחמירים באתר. מנהל האתר הנחה הבוקר את עובדי חברת רמא מנופים בנהלי הבטיחות הנדרשים".

 

זירת התאונה (צילום: ענר גרין)
זירת התאונה(צילום: ענר גרין)

זירת התאונה (צילום: ענר גרין)
(צילום: ענר גרין)

בחברת רמא אמרו כי: "אנחנו המומים ומלאי צער נוכח התאונה הקשה, ובשעה זו ליבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים. פרטי המקרה נמצאים כרגע בבדיקה ואין באפשרותנו להגיב על המקרה עד לבירור הפרטים". בני כץ, סניגור החברה מפעילת המנוף, שמספר מאנשיה נעצרו, מסר: "סומכים על המשטרה שתעשה את עבודתה, ויימצא כי לא נפל דופי בתהנהלותם".

  

17 בעלי תפקידים שונים עוכבו לחקירה בעקבות התאונה הקטלנית, בהם 11 שנחקרו באזהרה. לקראת שעות הערב אתמול שוחררו ארבעה מעורבים למעצר בית למשך חמישה ימים יחד עם תנאים מגבילים נוספים, והשאר שוחררו בסיום החקירה. מיחידת "פלס", החוקרת תאונות עבודה בשיתוף פעולה של המשטרה ומשרד הרווחה, נמסר כי לזירה הובאו מומחים שיטפלו בה, והמנוף הורד לצורך תחקור האירוע.

 

"כולם יודעים על כל המחדלים ולא עושים שום דבר"

ד', טכנאי מנופים לשעבר אמר לאולפן ynet כי האסון אתמול כלל לא מפתיע: "אני חי את הדברים האלה ביום יום, נחשף לליקויי הבטיחות החמורים שקורים באתרי הבנייה, הכתובת הייתה על הקיר והיה אפשר למנוע את ההרוג הבא".

 

הוא תיאר את המחדלים הנפוצים בענף: "בגובה מורידים את הרתמה, הפועל הקטן מוריד את הקסדה כי חם לו או עובדים שעולים שתויים עם אלכוהול למעלה. יודעים את זה בהרבה אתרים , אף אחד לא עושה שום דבר. דבר שני, בהרבה אתרים מנופאים מזייפים תעודות מנופאים, הקבלני ומנהלי העבודה יודעים את זה, כולם יודעים את זה, כולם מעלימים עין".

 

אסון קריסת מנוף יבנה מחדל תאונות עבודה אתרי בנייה אינפו גרפיקה (ידיעות אחרונות)
(ידיעות אחרונות)

"כל הזמן יש דברים שכמעט קרו והיה אפשר למנוע אותם, דברים שנגמרו בנס. באים לאתר, צוות מעביר תדריך בטיחות לפני, אחד מהם הולך חותם בשביל כולם, רוב החברה לא חותמים. יש הרבה אישורי עבודה מפוברקים בתחום הזה. אתה מגיע ביום הראשון ותוך חמש דקות תיוצא לעבודה בלי תדריך ובלי נעליים".

 

-יוצא לך להתעמת עם האנשים שאחראיים באתר?

"לרוב אתה שותק כי אתה פוחד. אם תדבר יותר מדי יאמרו לך הביתה ויראו לך את הדרך החוצה. הענף הזה קטן, מונה אולי 100 או 150 אנשים, וכולם מכירים את כולם. אם אני איחשף, השם שלי שרוף בענף הזה".

 

דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים, התייחס גם הוא לדברים: "לצערי הרב, יש לי הרגשה שאנחנו נשב פה עוד כמה חודשים עוד פעם. המצב לא משתנה, מי שאמור ליישם, לא מיישם את הדברים כרגע או שהוא מיישם וההליך הוא מאוד איטי. יש מספר גורמים שחייבים לעשות את זה מיד. קודם כל לקבל החלטה שכל מה שעכשיו בתהליכי יישום, ליישם את זה הרבה יותר מהר. דבר שני - משטרה, מס הכנסה, כל הענף עובד על שחור וקבלני משנה שברור, ואני טוען את זה תמיד, יש קשר ישיר בין אי שמירה על זכויות עובדים ותשלום בשחור לבטיחות".

  

עו"ד ישראל אסל מהפורום למניעת תאונות עבודה הוסיף: "קודם כל צריך לשאול איפה המדינה, ודיברנו על האחריות של המדינה על מצב הפועלים למעלה משנתיים, אבל הנקודה הזאת מראה לנו כמה האחריות של המדינה היא עוד יותר חשובה".

 

-איך מתייחסים בבתי המשפט לסיפור הזה?

"במסגרת תביעות הנזיקין לא ממש מתייחסים לנושא הבטיחות, מה שחשוב זה לגמור את התיק מהר, שהמשפחה תקבל את הפיצוי. אין כמעט בבתי המשפט תוצרים של פסקי דין שקובעים איזושהי נורמה משפטית, אחריות על הקבלן, על מבצעי העבודה. והמצב הוא שבתי המשפט לא מוציאים מצדם מסר חד וברור".

 

"שנה שעברה הגישו חמישה כתבי אישום וזה פשוט צחוק. יש כשל ענק בתחום הזה של בנייה ופירוק עגורני צריח. תקנות הבטיחות בעבודה אינן מתייחסות לפירוק ולבנייה של עגורני צריח, והיום, לפני המצב החקיקתי, כל אחד יכול לקחת ארגז כלים ולהרים עגורן".

 

עו"ד אלי לוי, מומחה לתביעות נזיקין ורשלנות ציין כי בתקנות המיושנות "יש סעיף אחד מתוך 100 שמתייחס לפירוק והרכבה , והוא אומר שהמכונאי שעבר הסכמה יכול לפרק ולהרכיב, זהו. אז אחרי זה מתפלאים שזה קורה?, זה פשוט מטורף לגמרי".

 

רוני נבון, מומחה לבטיחות ופרופסור בטכניון אמר גם הוא כי האסון הבא במרחק נגיעה: "עד שלא תהייה אחריות פלילית בחקיקה כמו למנהלי עבודה גם ליזמים וקבלנים וגם למהנדסים, לא יקרה כלום וזה ימשיך. ליזמים וקבלנים יש עוצמה אדירה, ואני לא מסוגל להעלות על הדעת איזשהו איש ציבור שיוכל לגרום לזה שהם יכנסו לתוך מערכת האחריות הפלילית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בן דקלו, אחד ההרוגים באסון
מומלצים