שתף קטע נבחר

שקד בעמדת המתנה: "רוצה לקחת כמה ימים לחשוב"

אחרי שבנט הודיע בתגובה לפיטוריו מהממשלה כי מפלגתו תתמודד גם בבחירות הקרובות, סירבה שותפתו להצהיר לאן מועדות פניה: "אני רוצה להחליט מה יהיה הדבר הנכון לעשות", אמרה שקד, שפוטרה גם היא מהממשלה. גורם בליכוד: "למה נתניהו היה צריך להסתכסך איתם אחרי העימות עם ליברמן?"

 

 

כ-50 פעילים של מפלגת הימין החדש הגיעו אמש (ראשון) לתל מונד ונפגשו עם השרים נפתלי בנט ואיילת שקד שפוטרו על-ידי ראש הממשלה. השניים התקבלו בהתלהבות גדולה מצד תומכיהם, אך שקד הודתה שהמשך דרכה במפלגה אינו ודאי.

 

"אחרי ההפסד, כל אחד ישב עם עצמו וערך חשבון נפש", אמרה שקד לפעילים. "אני רוצה לקחת כמה ימים לחשוב ולהחליט מה יהיה הדבר הנכון לעשות". על פיזור הכנסת וההליכה לבחירות מחודשות, אמרה שקד: "אין לי הסבר לבחירות האלו, חוץ מזה שהקדוש ברוך הוא החליט להתערב". אחד הפעילים השיב לשקד ושאל איזה מסר היא הייתה רוצה שיעביר לו על-מנת שתישאר.

נפתלי בנט ואיילת שקד בכניסה למפגש פעילים ממפלגת
שקד ובנט במפגש בתל מונד(צילום: יאיר שגיא)

 

מוקדם יותר אתמול התייחס בנט לראשונה לפיטוריו מהממשלה: "לכל אדם יש תחליף, גם לי. אני יכול להבטיח לכם שאתם בידיים טובות. אני מתחייב לבצע חפיפה מסודרת לכל שר שיחליף אותי כדי לצמצמם את הזעזועים לקראת פתיחת שנת הלימודים בעוד 90 ימים". הוא הוסיף כי יתמודד בבחירות הקרובות במסגרת הימין החדש.

 

 

במקביל, גורמים בליכוד תהו על עצם ההחלטה של נתניהו להוביל מהלך נגד אנשי ימין דווקא בעיצומו של הקמפיין שהוא מנהל לשמירת הגוש. לאחר שאיבד את תמיכת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, נחוש כעת נתניהו לאחד סביבו את מפלגות הימין כדי לסגור עמן הסכם קואליציוני מהיר ויעיל ולמנוע הגעה לסיטואציה פוליטית מביכה כמו במשא ומתן הקואליציוני האחרון.

 

דווקא ברקע המטרה הזו של נתניהו, טענו גורמים בליכוד כי הם אינם מבינים את ראש הממשלה ומדוע החליט לפטר את בנט ושקד ללא כל התגרות מצדם.

 

"למה נתניהו היה צריך לריב ולהסתכסך עם בנט ושקד אחרי שכבר נכנס לעימות חריף מול ליברמן?", תהה גורם במפלגה. "נתניהו לא יכול להרשות לעצמו להסתכסך עם מי שעלול להכריע מה יהיה גורלו הפוליטי אחרי הבחירות הקרובות".

 

ליברמן לא התחייב שימליץ מראש על נתניהו לאחר הבחירות הקרובות, ולא ברור אם בנט ושקד ימליצו מראש על נתניהו לאחר שזה פיטר אותם. "נתניהו לוקח יותר מדי סיכונים בשיח שלו בתוך הימין", אמר גורם במפלגה.

 

ההחמצה של בנט ושקד בבחירות האחרונות

בבחירות האחרונות היו חסרים כ-1,400 קולות על-מנת שהימין החדש ייכנס לכנסת. חברי הרשימה סירבו להתייחס להכרזתו של בנט על התמודדות נוספת עם המפלגה, אך חברת הבית היהודי לשעבר שולי מועלם מתכננת להישאר ברשימה.

 

זמן קצר לאחר שנתניהו פיטר הערב את בנט ושקד, הודיעו באיחוד מפלגות הימין כי הם דורשים את תיקי החינוך והמשפטים ליו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ וליו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ'.

 

באיחוד מפלגות הימין הבהירו כי ישנה הבנה בין פרץ לסמוטריץ' שאם נתניהו יציע רק לאחד מהם תפקיד בממשלה - שניהם יישארו בחוץ. במערכת הפוליטית אמרו הערב כי נתניהו מתכוון להציע לסמוטריץ' את תיק התחבורה, שהתפנה בעקבות מינויו של ישראל כץ לתפקיד שר החוץ.

 

במפלגה האשימו את ראש הממשלה בניסיון "להפיל" עליהם את הדרישה לפיטוריהם של בנט ושקד. בכיר באיחוד מפלגות הימין אמר כי נתניהו החליט לפטר את השניים, והציע להם לדרוש את פיטוריהם. "הוא פשוט רצה להפיל עלינו את התיק הזה של הפיטורים", אמר הבכיר. "אמרנו לו שזה לא בא בחשבון, ואנחנו לא נדרוש דבר כזה".

 

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע אמש כי נתניהו יכול למנות חברי כנסת לתפקיד שר, במקום שרים שכהונתם הופסקה, ללא אישור של הכנסת. עם זאת, מדובר רק על מינוי קבוע ולא על מינוי זמני.

 

סמוטריץ: "רוצים 'אשיבה שופטיך כבראשונה'"

בעצרת מסורתית לרגל יום ירושלים בישיבת מרכז הרב שבעיר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "החיים מלווים פשרות, אבל אתם גם יודעים שיש רגעים שאסור להתפשר, שחייבים להתעקש, לעמוד על שלנו. לא להרכין ראש". הוא הוסיף: "אני חושב שהמבחן של מנהיגים זה קודם כל לדעת להבחין בין שני הדברים. להתפשר כשצריך ולהתעקש כשצריך ולעמוד איתן מול העולם כולו אם צריך על הדברים שהם חיוניים לעתיד עמנו".

 

  

ח"כ בצלאל סמוטריץ' שהגיע גם כן לחגיגות בישיבה, חזר על כוונותיה של רשימת איחוד מפלגות הימין לדרוש את משרד המשפטים. "אנחנו רוצים את תיק המשפטים כי אנחנו רוצים 'אשיבה שופטייך כבראשונה'", רמז לנבואת ישעיהו על שאיפתו לשופטים ישרים אחרי חורבן בית המקדש ואובדן הריבונות.

 

עוד לפני הגעתו של נתניהו אמר סמוטריץ' כי "בסוף השבוע התפרסם מפי גורמים אמריקניים שתכניתו של הנשיא טראמפ תכלול לתת לפלסטינים - אם בכלל יש למישהו סמכות לזה - את אבו דיס כבירת המדינה הפלסטינית שתקום, חס וחלילה. צריך לשמוע כאן את ראש הממשלה אומר שירושלים לא תחולק".

 


פורסם לראשונה 02/06/2019 23:39

 

שחר חי השתתפה בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
שקד ובנט בכנס בתל מונד
צילום: יאיר שגיא
מומלצים