שתף קטע נבחר

אלו שירותי הרווחה שיקוצצו: "סכנת חיים"

במכתב ששלחה יו"ר ועד העובדים במשרד לשר האוצר פורטו האוכלוסיות שלטענתה ייפגעו באופן מיידי בעקבות הקיצוץ הרוחבי שאושר בממשלה: חקירות אלימות מינית, מעונות לאנשים עם מוגבלות שכלית וסיוע לבני נוער בסיכון. האוצר: "על משרד הרווחה לייעל את הוצאותיו"

בעקבות אישור הקיצוצים הרוחביים במשרדי הממשלה, במשרד העבודה והרווחה הזהירו אתמול (יום ב') מפני פגיעה קשה באוכלוסיות החלשות ביותר הנעזרות בשירותיו.

 

 מפגינים בצומת עזריאלי בתל אביב נגד כוונת משרד הרווחה לסגור חמש מסגרות לנערות במצבי סיכון בירושלים ובצפון (צילום: ניצן נהון)
הפגנה נגד ביטול מסגרות לנערות בסיכון לפני חודשיים(צילום: ניצן נהון)

במכתב ששיגרה יו"ר ועד העובדים מזל גולן לשר האוצר משה כחלון בבקשה להחריג את עובדי המשרד, נכתב כי בין השירותים שייפגעו באופן ישיר ומיידי מהקיצוץ, בהם אלה הזמינים לאזרח בכל שעות היממה ושקהל היעד שלהם הוא מהפגיעים ביותר, נמצאים תחומי חקירות הילדים והחקירות המיוחדות במקרים של אלימות מינית והתעללות. "לקיצוץ תהיה השלכה חמורה על איסוף הראיות, מתן סיוע לנפגעים וסיכון הציבור", כתבה גולן. 

 

עוד נטען כי ייפגעו גם מעונות השירות לבעלי מוגבלות שכלית, הפועלים במתכונת בית חולים עבור אוכלוסיית חסרי הישע, ולטענת יו"ר הוועד הקיצוץ ימנע טיפול באוכלוסייה עד לכדי העמדתה בסכנת חיים.

 

חלק מהקיצוץ בסך 1.234 מיליארד שקל שהוקצה לטובת פרויקט ביטחוני, סבסוד הצהרונים וטיפול בנפגעי השריפה במבוא מודיעים יפגע גם בשעות הנוספות והכוננויות לעובדים בכלל משרדי הממשלה, שממנו הוחרגו לאורך השנים עובדי משרד הבריאות, מס ההכנסה ומשרד העבודה והרווחה. הפעם עובדי הרווחה הופתעו לגלות כי לא יוחרגו.

 

חיים כץ גלעד ארדן ()
התנגדו לקיצוץ. כץ וארדן

השר כץ הודיע עוד לפני ישיבת הממשלה על התנגדותו לקיצוץ שעלה בדיון מיוחד. "הממשלה רוצה לקצץ בתוכניות שעמלנו ועבדנו עליהם", אמר. "הצלנו ילדות מזנות, אולי נשלח אותן בחזרה? אני מקווה שהממשלה תתעשת ותחזיר את התקציבים האלה".

 

"סכסוך בין האוצר לרווחה הופך את העובדים לבני ערובה"

בנוסף ייפגעו מעונות חסות הנוער הפועלים בכל שעות היממה עבור בני נוער בסיכון ויחידות הסיוע ליד בתי המשפט, שאליהם מגיעים בני זוג בהליכי גירושין. הקיצוץ בשעות הנוספות ישפיע גם על שירותי המבחן למבוגרים ולנוער שלדבריה יביא להמתנה ארוכה לתסקירים, יעכב את מתן ההחלטות השיפוטיות ויסב עינוי דין. גולן הוסיפה כי גם מערך הפיקוח של משרד הרווחה, אשר אמון על פיקוח על מסגרות חוץ ביתיות, ייפגע ו"יתקשה לתת את המענה וההגנה על חסרי הישע".

 

"כשני מיליון אזרחים זקוקים לשירות שלנו יום-יום, האנשים החלשים ביותר", אמרה יו"ר הוועד. "לא יעלה על הדעת שדווקא הם אלה שישלמו את מחיר הקיצוצים. שנים רבות שמצבו של המשרד עגום והעובדים עושים עבודת קודש במחסור מתמיד של תקנים ותנאי שכר מחפירים.

 

"במשך השנים הוחרגו עובדי המשרד ומצער לגלות שסכסוך בין משרד האוצר לרווחה הופך את העובדים לבני ערובה בידי אגף התקציבים. יש להחריג את עובדי המשרד לאלתר ולאפשר להם לעשות את עבודתם ולעזור לחסרי ישע ללא הגבלות, 24 שעות ביממה. אני קוראת לשר האוצר להתערב באופן אישי בהחלטה כמי שמניף את הדגל החברתי ומכיר את עבודת המשרד ואת האוכלוסייה שאותה הוא משרת".

 

 

אינפו כלכלה תוכנית קיצוצים של האוצר ()

 

אמש תקף כץ בחריפות את ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, ואמר כי "כנראה שאגף התקציבים חושב שהוא יכול להזיק לכל האוכלוסיות המוחלשות כי הן לא מסוגלות להקים קול זעקה. הקיצוץ במשרד הרווחה הוא בלי שום פרופורציה לכל משרד אחר. הם רוצים להחזיר את המשרד ארבע שנים אחורה".

 

לטענת כץ, מדובר בנקמה של מרידור במשרד הרווחה, מאחר שהוא מתעקש לשמור על עצמאות המוסד לביטוח לאומי. "הם לא מכבדים את ההסכמים שנחתמו כי אני לא נותן להם להשתלט על הכספים של הביטוח הלאומי. תוכניות שלמות שנעשו לאורך השנים צפויות להיפגע".

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "לצורך עמידה במסגרת התקציב לשנת 2019 תתבקש הממשלה לבצע שינוי בסדרי העדיפויות לצורך מימון פרויקט ביטחוני וסבסוד מסגרות לימודיות בשעות אחר הצהריים. ההפחתה לצורך תיעדוף הוצאות הממשלה חלה על כל משרדי הממשלה. על שר הרווחה ומנכ"ל המשרד לייעל את הוצאות המשרד ולנהלו בהתאם להוראות החוק והחלטות הממשלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניצן נהון
מחאה נגד סגירת מסגרות לנערות בסיכון
צילום: ניצן נהון
מומלצים