שתף קטע נבחר

דרמה במשפט הרצח בדומא: הנאשם המרכזי מסרב להעיד

ארבע שנים אחרי רצח שלושת בני משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא, עמירם בן אוליאל היה אמור למסור את גרסתו בבית המשפט. ואולם, הנאשם נמלך בדעתו וסירב לעשות זאת. סנגורו: "ביטוי לתחושת העוול שנעשה לו כשרק חלק מההודאות נפסלו למרות שהן הוצאו בעינויים"

 

עמירם בן אוליאל, שמואשם ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא ב-2015, סירב להעיד היום (ד') בבית המשפט המחוזי בלוד.

 

סנגורו, עו"ד אשר אוחיון מארגון חננו, מסר כי "ההחלטה היא ביטוי לתחושת העוול שנעשה לו ב'משפט הזוטא', כשבית המשפט פסל חלק מההודאות שלו בלבד למרות שהן הוצאו בעינויים שקדמו להן".

 

ראש הרכב השופטים, השופטת רות לורך, וידאה אם בן אוליאל מבין את משמעות סירובו להעיד, וסנגורו השיב בחיוב. סירוב לעדות של נאשם במשפט פלילי עלול לחזק את הראיות נגדו.

עמירם בן אוליאל  פרשת  פרשה דומא מחוזי מרכז לוד נאשם מרכזי רצח משפחת דוואבשה (צילום: יריב כץ)
הנאשם בן אוליאל בבית המשפט, הבוקר(צילום: יריב כץ)

הנרצחים עלי, ריהאם וסעד דוואבשה (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
הנרצחים עלי, ריהאם וסעד דוואבשה(צילום: חסן שעלאן)

עו"ד יצחק בם, שמייצג גם הוא את בן אוליאל מטעם ארגון חננו, אמר: "אנו חולקים על ההחלטה לקבל חלק מן ההודאות. הן ניתנו בעקבות עינויים, וסבורני שלא יהא זה הוגן לדרוש מן הנאשם להתמודד עם ההודאות האלה, שניתנו שלא מרצון אלא מפחד העינויים, על דוכן העדים".

 

עו"ד אוחיון טען כי בזירה נמצאו שתי כתובות גרפיטי שלפי מסקנת חוות דעת מטעמו אינם של הנאשם.

 

חמותו של הנאשם העידה: "אני יודעת שעמירם לא קשור לכל אירוע טרור. שב"כ יכול לטעות, אני יודעת שהוא טועה. אני משוכנעת עד היום שהפיגוע בדומא בוצע על ידי ערבים".

 

גם אוריין, רעייתו של הנאשם, הועלתה לדוכן העדים. הרעיה סיפקה אליבי לבעלה ואמרה בנוגע ללילה שבו נרצחו בני משפחת דוואבשה כי "גרנו אז במשאית, בחיים לא קרה שעמירם לא חזר בערב והשאיר אותי לבד בבית. אני זוכרת שנהיה מאוחר, ואמרתי לעצמי ויכול להיות שגם לעמירם שכבר השעה אחת ואני צריכה לישון.

 

"הלכנו לישון יחד כמו כל לילה. כשהתעוררתי בשעה 4:00 בבוקר לא ידעתי מה השעה, הסתכלתי בטלפון וחזרתי לנמנם. ב-5:00 בבוקר הערתי את עמירם, יצאתי מהבית ואמרתי לו 'תשמור על הילדה'. כל טענה שהוא היה יכול לצאת בלילה ולחזור היא ממש מופרכת. הדלת שלנו הייתה מאולתרת ומאוד חורקת, אין מצב שהיה יוצא ולא הייתי מתעוררת".

עו
עורכי הדין אוחיון ובם(צילום: יאיר שגיא)

בן אוליאל ממאחז סמוך לשילה, שהיה בן 21 בעת המעשה המיוחס לו, הואשם ברצח התינוק עלי והוריו ריהאם וסעד דוואבשה. לפי כתב האישום, בן אוליאל השליך בקבוק תבערה לחדר השינה של המשפחה הפלסטינית בכוונה תחילה לגרום למוות. עוד מיוחסות לו שתי עבירות של ניסיון רצח, עבירות הצתה וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני.

 

במקביל הואשם צעיר מהשומרון שהיה אז בן 17 בתכנון המעשה. בחודש שעבר חתם הצעיר על הסדר טיעון, שבמסגרתו הודה בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני, הצתה, השחתה ממניע גזעני, חבלה במזיד והיזק ממניע גזעני. הפרקליטות תבקש לגזור עליו מאסר של חמש שנים וחצי. את הנאשם הצעיר מייצגים עורכי הדין עדי קידר (מטעם ארגון חננו) וציון אמיר.

2015: הנזק בבית המשפחה הפלסטינית בכפר דומא (צילום: זכריא סדה, ארגון "רבנים לזכויות אדם") (צילום: זכריא סדה, ארגון
2015: הנזק בבית המשפחה הפלסטינית בכפר דומא(צילום: זכריא סדה, ארגון "רבנים לזכויות אדם")

 (צילום: מוחמד שינאווי) (צילום: מוחמד שינאווי)
(צילום: מוחמד שינאווי)

הנאשמים אומנם הודו בחקירה, ובן אוליאל אף שחזר את המעשה, אבל בהמשך הם חזרו בהם וטענו כי ההודאות שלהם נגבו תוך שימוש ב"אמצעי חקירה מיוחדים" מצד שב"כ.

 

יוני 2018 הסתיים "משפט הזוטא" שדן בקבילות ההודאות של הנאשמים בתיק. שופטי בית משפט המחוזי בלוד - רות לורך, צבי דותן ודבורה עטר - פסלו אז את הודאות הנאשמים שהתקבלו ב"חקירות מיוחדות" של שב"כ ("עינויים", להגדרת הסנגורים). מנגד החליטו השופטים לאשר את שאר העדויות של הנאשם בן אליאל - אלה שלא הושגו ביום שבו הופעלו "החקירות המיוחדות".

 

האישום הוגש באמצעות פרקליטת מחוז מרכז עו"ד רחל אבישר-אבלס, וכן עו"ד יעל עצמון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
עמירם בן אוליאל בבית המשפט
צילום: יריב כץ
מומלצים