שתף קטע נבחר

סמנכ"ל משרד רה"מ לשעבר הורשע בעבירה פלילית: "נענה לבקשת שרה נתניהו"

שבוע וחצי אחרי שרעיית רה"מ הורשעה בפרשת המעונות בניצול מכוון של טעות הזולת שאין בו מרמה, הורשע גם עזרא סיידוף בעבירה דומה. "הוא היה מוכן לבצע עבירות פליליות עבורה בניגוד למצופה מעובד בכיר". במסגרת הסדר הטיעון צפוי להיגזר על סמנכ"ל משרד רה"מ לשעבר מאסר על תנאי

 

בית משפט השלום בירושלים אישר הבוקר (יום ד') את הסדר הטיעון בעניינו של סמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר עזרא סיידוף, שהודה והורשע בשלוש עבירות של קבלת דבר תוך ניצול מכוון של טעות הזולת בפרשת המעונות. גזר הדין, שבמסגרתו יושת על סיידוף מאסר על תנאי, שירות לתועלת הציבור בהיקף של 150 שעות וקנס בסך עשרת אלפים שקלים שישולם לקופת המדינה, צפוי להינתן בנובמבר הקרוב.

 

בכתב האישום המתוקן צוין כי סיידוף הזמין ארוחות בשווי 175 אלף שקלים עבור רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, בני משפחתה ואורחיהם, והשתית את העלויות על קופת המדינה. הדבר נעשה בעת שבמעון הייתה מבשלת.

עזרא סיידוף בבית המשפט (צילום: אוהד צויגנברג)
סיידוף בבית המשפט, הבוקר(צילום: אוהד צויגנברג)

עו"ד ג'ני אבני מפרקליטות מחוז ירושלים אמרה בדיון: "המאשימה תבקש לכבד את ההסדר. הנאשם הכיר את ההוצאות במעון ובמסגרת תפקידו היה אחראי על עובדי המעון וסיפק את צורכיהם של ראש הממשלה ורעייתו במסגרת היותם גרים במעון.

 

"בעניינו של הנאשם יש מצב מיוחד, שמצד אחד יש אלמנט לחומרה שהוא עובד ציבור האחראי על ההוצאות במעון, ומצד שני הוא לא יזם הוצאה פרטית וגם לא נהנה אלא נענה לבקשותיה של הנאשמת בתיק (שרה נתניהו. י"פ). למעשה, הנאשם לא קיבל לידיו באופן אישי דבר ו-175 אלף שקלים הוא קיבל עבור הנאשמת. זה נכון לגבי שלוש העבירות שבהן הורשע".

 

התובעת הוסיפה: "עובדות כתב האישום המתוקן הן מאוד מדויקות. לפי כתב האישום המתוקן לא מדובר בארוחות רשמיות או לאורחים מדיניים. אלו מטופלים במסלול אחר. אורחים מדיניים הם אורחים של המדינה (הכוונה לארוחות פרטיות. י"פ). הדבר מוסכם על הצדדים ועל בסיס הבנה זו נוסח כתב האישום המתוקן.

 

"הסדר הטיעון מביא בחשבון את שבהתנהגותו של הנאשם יש ריצוי של הנאשמת (שרה נתניהו. י"פ), ומוכנות לבצע עבירות פליליות עבורה וזאת בניגוד למצופה מעובד בכיר. לקולא התחשבנו בכך שהוא לא לקח לכיסו דבר".

עורכי הדין ארז פדן וג'ני אבני מפרקליטות מחוז ירושלים (צילום: ישי פורת)
עורכי הדין ג'ני אבני וארז פדן מפרקליטות מחוז ירושלים(צילום: ישי פורת)

עו"ד יהושע רזניק, סנגורו של סיידוף, אמר: "זה לא כתב אישום שמצביע על שחיתות וקלון, מלכתחילה לא היה מקום להגיש לבית המשפט את כתב האישום. עברנו על החומר ובסופו של יום הגיעו הצדדים לגשר ביניהם ולסיים את הסאגה הזו לפי ניצול מכוון של טעות הזולת. היה אפשר להגיע לסיום אחר מחוץ לבית המשפט".

 

עו"ד רזניק אמר בנוגע לטיעונים לעונש מרשו כי "הסכמנו שאין מדובר באורחים רשמיים או מדיניים, אלא במימון על ידי משרד ראש הממשלה ללא התניה. לפי הנוהל, אותן מבשלות שנמצאות כשמגיעים אורחים רמי מעלה צריכות לבשל להם שניצל ופתיתים. כשמדובר באורחים רמי מעלה לא מדובר בארוחות צהריים שמושגות לבני הבית".

 

"הוזמנו ארוחות ממסעדות יוקרה ושף"

התובע, עו"ד ארז פדן מפרקליטות מחוז ירושלים, התרעם ואמר: "חברי סוטה מההסדר. הוא טוען לעובדות שחורגות מכתב האישום המתוקן. אני לא יודע מה קרה מאתמול כשחתמתם הנוסח עד היום כשהגענו לאולם. כל הסיסמאות על שניצל ופתיתים זה כזב. הוזמנו ארוחות ממסעדות יוקרה ושף, הבעיה שבאותו הזמן הועסקה מבשלת – זו העבירה".

 

אחרי הדיון אמרו התובעים, עורכי הדין אבני ופדן, כי "בהמשך להרשעתה בדין של הגברת נתניהו בשבוע שעבר, הורשע היום מר עזרא סיידוף, סמנכ"ל במשרד ראש הממשלה לשעבר, בגין חלקו בפרשת המעונות.

 

"מר סיידוף פעל ואפשר לגב׳ נתניהו להשית הוצאות פרטיות בסך 175 אלף שקלים על הקופה הציבורית. זאת בקשר למימון ארוחות מוכנות ממסעדות, ארוחות שף במעון ושירותי מלצרות בשווי 20 אלף שקלים נוספים.

 

"הכרעת הדין מהווה מסר לעובדי ציבור המופקדים על כספי ציבור כי מוטל עליהם כשומרי סף לעמוד על קיום הכללים והנהלים המחייבים הפרדה בין הוצאות פרטיות והוצאות ציבוריות, זאת גם כאשר מופנות אליהם בקשות והפצרות מגורמים רמי דרג לפעול בניגוד לחוק".

 

במעון הועסקה מבשלת

בכתב האישום המתוקן צוין עוד כי סיידוף פעל לקבלת מימון לארוחות שף בעלות של כ-25 אלף שקלים ושירותי מלצרות בתשלום יתר של כ-20 אלף שקלים.  

 

לפי המפורט בכתב האישום המתוקן, פעלו סיידוף ושרה נתניהו בשנים 2009 עד 2015 למימון של ארוחות מוכנות ממסעדות על חשבון אוצר המדינה, וזאת בד בבד עם קבלת שירותיה של עובדת כללית במשרה מלאה במעון שעסקה בבישול, בהגשה ובניקיון המטבח.

 

העובדת הוצגה כלפי המשרד כעובדת כללית, וכך תוך ניצול מכוון (ללא מרמה) של טעות הגורמים המוסמכים במשרד, לא ידעו על העסקתה של מבשלת במעון.

שרה נתניהו (צילום: EPA)
שרה נתניהו בעת מתן גזר דינה(צילום: EPA)

בניגוד לנהלים ולכללים שנקבעו בעניין זה, התקבל מימון חופף בחלקו על חשבון אוצר המדינה להוצאות ההסעדה במעון. סיידוף פעל כאמור תוך ניצול תפקידו ואחריותו כעובד ציבור בכיר תוך שהוא מודע למגבלות הקיימות לפי נהלים החלים בעניין. כמו כן פעל סיידוף לכך שהמשרד יישא בעלויות של ארוחות שבושלו על ידי שפים במעון, ולתשלום שכרם של מלצרים בניגוד לנהלים ושלא כדין.

 

בפרקליטות אומרים כי הסדר הטיעון הביא בחשבון את העובדה שבהתנהגותו של סיידוף יש משום התמסרות לשרה נתניהו ונכונות לבצע בעבורה עבירות פליליות כדי להיענות לה. סיידוף פעל בניגוד מוחלט למצופה מכל עובד ציבור, קל וחומר מעובד ציבור בכיר בתפקידו.

 

יחד עם זאת הביא הסדר הטיעון בחשבון את העובדה שהנאשם לא קיבל לכיסו דבר, ולמעשה פירות העבירה - כספי ציבור לצרכים פרטיים בסך 195 אלף שקלים - התקבלו על ידו מהמדינה בעבור שרה נתניהו.

 

נתניהו עצמה הורשעה כאמור לפני כשבוע וחצי לפי הודאתה בביצוע עבירה פלילית של קבלת כספי המדינה בסך של 175 אלף שקלים, ובהתאם להסדר בית המשפט גזר עליה קנס בסך 55 אלף שקלים שתשלם למדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
סיידוף בבית המשפט, הבוקר
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים